בין מרץ לאוקטובר חילקה המשטרה כ-352 אלף דו"חות על הפרת תקנות הקורונה לעומת כ-10,000 דו"חות שקיבלו הזרים השוהים בישראל באותה התקופה. בשתי קבוצות מקבלי הדוחות (הישראלים והזרים) מספר הקנסות הגבוה ביותר ניתן בגין אי-עטיית מסכה. כך עולה מנתוני המשטרה שניתנו במסגרת בקשת חופש מידע.

הישראלים קיבלו כ-210,997 אלף קנסות קורונה בגין אי-עטיית מסכה. כ-69,604 אזרחים נקנסו על שהיית אדם במקום מגורים שאינו מקום מגוריו למטרה או לפעולה שאינה מותרת, ו-43,723 קנסות חולקו לישראלים על שהייה במרחב הציבורי למטרה או לפעולה שאינה מותרת. חולקו 6,926 דו"חות על שהייה במקום אסור ו-3,004 קנסות על הפרת חובת בידוד. מהנתונים עולה כי רק חמישה ישראלים קיבלו דו"ח לאחר שנתפסו מקבלים פדיקור, מניקור או הסרת שיער.
1 צפייה בגלריה
מבצע אכיפת הנחיות הקורונה של משטרת ישראל בירושלים
מבצע אכיפת הנחיות הקורונה של משטרת ישראל בירושלים
מבצע אכיפת הנחיות הקורונה (ארכיון)
(צילום: אלכס גמבורג )
חג הסוכות הוביל להפרות רבות ולמאות דו"חות: 640 אזרחים קיבלו דוחות על שהייה של אדם בסוכה עם אחר. יותר מ-1,173 קיבלו דו"חות על סירוב לדרישת שוטר לפיזור התקהלות, אדם אחד נקנס על הפעלת מכון כושר כשהיה אסור. יותר מ-360 קנסות חולקו על חתונות שהתקיימו בניגוד לתקנות.
עו"ד עידית רייכרט, המתמחה במשפט הפלילי, מציינת כי "מאות אלפי הדוחות מלמדים על הנתק בין חוקי הקורונה למציאות היומיומית. היעדר ההיגיון הוביל למשבר אמון חריף בציבור ביחס לאכיפת החוקים ולעימותים מיותרים מול המשטרה. כשמדי יום אנו עדים להחלטות שנדמות כשרירותיות, למשל היתר לפתיחת חנויות רחוב אך לא חנויות במתחמים פתוחים, לימודים המתקיימים באופן שונה במגזרים שונים, נדמה כי ההנהגה מתנערת מאחריות שווה כלפי כלל הציבור ומפילה את כובד האחריות על המשטרה בלבד. זה לא בריא ולא הגון להפקיד בידי השוטרים אכיפת חוקים לא סבירים".
המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, המופקד על גביית קנסות הקורונה שמטילה המשטרה, דיווח השבוע כי מ-1 בנובמבר עד 8 בנובמבר חולקו 11 אלף קנסות בגין אי-שמירה על תקנות הקורונה, כמו בשבוע שלפניו. מנתוני המרכז המעודכנים עד 8 בנובמבר עולה כי בסך הכל הוטלו על אזרחי ישראל 366,564 קנסות בערך כספי של כ-212 מיליון שקל. ל-72 אלף חייבים חלף המועד הקובע לתשלום, ולבתיהם נשלחו הודעות הכוללות תוספת של 50% פיגורים כקבוע בחוק.