7,286 קנסות בסכומים של 5,000-1,000 שקל הוטלו על עסקים מתחילת מגפת הקורונה, 25 במרץ, עד תחילת השבוע האחרון. מדובר בכ-2% בלבד מכלל קנסות הקורונה שהתקבלו במרכז לגביית קנסות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

מנתונים בלעדיים שהועברו ל-ynet עולה כי במרכז התקבלו בין היתר 3,104 קנסות שהוטלו על בעלי עסקים שהפעילו עסק בניגוד להנחיות, 2,107 קנסות ניתנו בגין הפעלת מקום ציבורי או עסקי שהפעלתו נאסרה, 946 קנסות ניתנו לבעלי עסקים שנתנו שירות או הכניסו לקוחות שלא עטו מסיכה ועוד מקרים אחרים שבגינם ניתנו קנסות. עם זאת, למרות פניות ynet, ברשות הגבייה לא סיפקו פילוח של הנתונים לפי חודשים.
2 צפייה בגלריה
הפגנה של העסקים בראשון לציון
הפגנה של העסקים בראשון לציון
הפגנה של בעלי עסקים בראשון לציון
(צילום: יריב כץ )
על פי נתוני המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, המופקד על גביית קנסות הקורונה שמטילה המשטרה, בשבוע שעבר ניתנו 10,594 קנסות בגין אי שמירה על התקנות. מדובר בירידה משמעותית משיא של 28 אלף קנסות בכל אחד מהשבועיים הקודמים. בסך הכל הוטלו על אזרחי ישראל 355,888 קנסות, בערך כספי של כ-204 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
חנויות סגורה בתל אביב. חלק העדיפו להסתכן בקנסות
(צילום: מוטי קמחי )
כמו כן, המרכז דיווח על תשלום של 5,184 קנסות בסכום כולל של כ-2.7 מיליון שקל במהלך השבוע שעבר. מאז פרוץ המגיפה שולמו 80,756 קנסות בסכום של כ-36 מיליון שקל.
לדברי מנהל המרכז, דורון תשתית, ל-67 אלף חייבים חלף המועד הקובע לתשלום (90 יום ממתן הדו"ח), ולבתיהם נשלחו הודעות הכוללות תוספת של 50% פיגורים כקבוע בחוק.
תשתית, שכאמור אחראי על כלל גביית הקנסות שמחלקת המשטרה, לא רק בשל הפרות קורונה, ציין ש"המרכז מקבל פניות רבות מעסקים ועצמאים לסיוע בהפחתת הפיגורים ובפריסה על קנסות שונים, ביניהם קנסות קורונה, שניתנו להם, וכי המרכז סייע לאותם עסקים ועצמאים הנמצאים בקשיים בתקופה זו. השנה, אני מעריך, נמחק לאזרחים סכומים אדירים של כ-220 מיליון שקל מתוך הפיגורים שהיו אמורים להיות משולמים, בעיקר בשל הקשיים שגורמת המגפה".

נזכיר כי במהלך השבוע מחו בעלי חנויות רבים על כך שבממשלה עדיין אוסרים עליהם לפתוח את בתי העסק, וחלקם החליטו לפעול למרות הסיכון שבקנסות. "באנו לעבוד, להתפרנס, אנחנו צריכים את הפרנסה הזאת", הסביר אתמול אילן דיין, ממארגני מחאת העצמאים ובעל עסק לבגדים בדרום תל אביב, בריאיון לאולפן ynet.
גם במרכזי ביג היו רשתות שהחליטו לפתוח למרות ההנחיות, כאשר שילב, זברה ופקטורי 54 פתחו את סניפיהן בחלק מהמרכזים. גם ריפליי, סטיב מאדן ו-NYOU, כולן בבעלות אינטר ג'ינס, פתחו את סניפיהן. בעלי "קפה ליון" שמפעילים מספר סניפים במרכזים פתחו גם הם.