ועדות התכנון ממשיכות לנגוס בשטחים הפתוחים של ירושלים: לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים הוגשו התנגדויות לתוכנית גבעת משואה צפון, המבקשת להקים שכונת מגורים בת 710 יחידות דיור, על שטחים ירוקים פתוחים הכוללים המיועדים בתוכנית הקיימת ליער. לפי מסמכי התוכנית שהופקדה להתנגדויות הציבור באוקטובר 2019, מדובר בחטיבת קרקע בת 85 דונם בשוליים הצפוניים של שכונת גבעת משואה. תוכנית קודמת ייעדה את רוב השטח ליער (שטח ציבורי פתוח מיוחד).
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית מציעה כי על הקרקע שבבעלות המדינה יוקמו 710 יחידות דיור במבנים הכוללים מגדל מגורים בן 31 קומות בפינה הצפון מזרחית של התוכנית, לצד שטחי תעסוקה, מסחר, מבני ציבור ומסוף אוטובוסים שכונתי. לתוכנית הוגשו התנגדויות רבות מצד תושבי גבעת משואה, שטוענים לחיסול השטחים הפתוחים ופגיעה בערכי טבע. עם הנפגעים נמנה מלון יהודה, שצופה לאזור ירוק ומיוער, בסמוך לגן החיות התנכ"י. בהתנגדות שהגיש המלון נטען כי חלק ניכר משטח התוכנית הוא אתר טבע עירוני משמעותי ומוכר, שעל חלק ממנו אף אושרה ב-1999 תוכנית פארק קק"ל, שצפוי להיפגע מהותית כתוצאה מהתוכנית.
1 צפייה בגלריה
מלון יהודה בירושלים וסביבתו המיועדת לתוכנית הבנייה
מלון יהודה בירושלים וסביבתו המיועדת לתוכנית הבנייה
מלון יהודה בירושלים וסביבתו המיועדת לתוכנית הבנייה
(צילום: תומר זכאים היי לייט צלם אירועים)
"ייחודיות המלון כל השנים היתה המיקום שלו", אומר מנכ"ל מלון יהודה ישי ברנע, "זה בדיוק מה שראו לנגד עיניהם היזמים הקנדים שהקימו את המלון. עכשיו אומרים לנו שבמרחק 70 מטרים מהמלון יוקם מגדל בן 31 קומות. שינוי כזה לא ייאפשר למלון להתקיים גם בתקופת הבנייה וגם אחריה".

"לא עשו בדיקה כלכלית"

בהתנגדות המלון צוין כי בניגוד למטרת התוכנית המוצהרת לקדם דיור בר השגה בירושלים, הטופוגרפיה הסלעית בשטח המיועד לבנייה סותרת את כוונה זו. "לא נערכה בדיקה כלכלית לכך, וברור כי ביצוע התוכנית יהיה כרוך בעלויות גבוהות במיוחד נוכח הטופוגרפיה - שתייקר משמעותית את עלויות הפיתוח והבנייה". עוד צוין בהתנגדות כי באתר הטבע מצוי מגוון ניכר של בעלי חיים וצמחים משמעותיים, כגון הצבי הארצישראלי, ובשטח התוכנית מצוי יער נטוע הכולל למעלה מ־400 עצים בוגרים, כאשר במסגרת התוכנית מרבית העצים ייכרתו למעט כ-40 עצים שיועתקו.
התנגדות נוספת הוגשה מטעם התאחדות המלונות בירושלים. מנכ"ל ההתאחדות אריה זומר כתב לוועדה כי בניית השכונה תביא לפגיעה אנושה במלון יהודה, וביקש למצוא אתר חלופי. "מלון יהודה נבנה על ידי משקיעים קנדיים בשל מיקומו המיוחד. מספר שנים ותקציב ענק נדרשו על מנת לבנות את המלון ולמצב אותו כמלון נופש וכנסים מקומיים ובינלאומיים. משרד התיירות היה גם הוא שותף לחזון זה והשקיע מיליונים במלון כדי לפתח תיירות נופש וכנסים באזור מיוחד זה". לטענת זומר, "הבנייה המתוכננת תפגע קשות בנוף הפסטורלי הנשקף מהמלון" ו"התנועה לשכונה החדשה מתוכננת לעבור דרך הכניסה למלון ולשנות את האווירה המיוחדת השורה בו".
בהתנגדות נוספת שהגישו תושב רחוב הנרד הסמוך צוין כי לפי חוות הדעת האקולוגית של התוכנית "לשטח ערך נופי רב שכיוון שהוא מהווה תא שטח ירוק בלב השטח הבנוי". בהתנגדות צוין כי "אנו עדים לתופעה חמורה של מחיקת שטחים פתוחים איכותיים שהוגדרו בתוכנית מתאר ירושלים כשטחים ציבוריים. התופעה חמורה במיוחד בשכונות קרית מנחם עיר גנים וגבעת משואה, שמתוכננת בהם תוספת של אלפי יחידות דיור וציפוף אינטנסיבי". אותו תושב הוסיף כי "כתושב דרום מערב ירושלים אני רואה חשיבות גדולה בשימור טבע עירוני במיוחד באזור שעובר ציפוף אוכלוסין אינטנסיבי".

"המקום הירוק היחיד"

בהתנגדות שהגישו תושבי רחוב קוסטה ריקה צוין כי השטח משמש בשגרה כשטח פתוח איכותי בקרבת הבית שאינו מצריך נסיעה בסופי שבוע אל מחוץ לשכונה. "רכשנו את הדירה בידיעה ברורה כי שטח זה נקבע כפארק ועתיד להישאר ירוק על פי כל התוכניות הסטטוטוריות שחלות במקום", ציינו. "בתקופת הקורונה השטח היווה את המקום הירוק היחיד שניתן היה לגשת אליו עם הילדים במרחק הליכה והיה אוויר לנשימה עבורנו ועבור משפחות נוספות בסביבה". עוד הם טוענים כי בדוח האקולוגי שצורף לתוכנית, לא הזכרו בעלי חיים רבים שחיים בשטח כמו צבי יבשה ועשרות ציפורים המקננות בשטח.
גם יוזמת התוכנית רשות מקרקעי ישראל הגישה התנגדות עצמית, ובה היא מבקשת לשנות את הבינוי ממגדל של 31 קומות בקצה הצפון מערבי של התוכנית בצמוד למלון יהודה, ובמקום זאת להקים שני מגדלים בני 22 קומות, מבלי לשנות את מספר יחידות הדיור. זאת כדי להתאים את גובה הבינוי לגובה מגדלים קיימים הסמוכים לתוכנית ברחוב אליעזר שילוני, הכוללים 20 קומות.
מהוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים נמסר: "התוכנית בשלב ההתנגדויות ולא נוכל להתייחס. כל התנגדות תידון בלב פתוח ונפש חפצה ותתקבל לגביה החלטה במסגרת הוועדה".