משרדי המשפטים והאוצר אישרו היום (ו') בצהריים תשלום מענק מיוחד לנכים - ראשון מבין שניים - משום שמתווה העלאת קצבתם לא מתאפשר בשל אי קיומו של תקציב מדינה מאושר. גובה המענק הכולל כחצי מיליארד שקל. הפעימה הראשונה תשולם עוד לפני הבחירות.
לאחר דין ודברים בין משרד המשפטים לבין הנכים, ולאחר פנייה של הארגון "הנכים הופכים לפנתרים" ישירות לשר המשפטים, בני גנץ, אישר משרד המשפטים, לבקשת משרד האוצר, שלא להמתין עד אחרי הבחירות - ולשלם תוספת מענק כהמשך תשלום לשנת 2020. פעימה שנייה של המענק לנכים בוצעה בחודש דצמבר האחרון בשל אי האפשרות להעלות את קצבתם.
1 צפייה בגלריה
מחאת הנכים- חוסמים את כביש החוף באזור נתניה
מחאת הנכים- חוסמים את כביש החוף באזור נתניה
מחאת הנכים בכביש החוף
(צילום: לביא נאור)
הכסף יועבר לנכים בשתי פעימות לחשבון הבנק, כאשר התשלום הראשון כבר יבוצע בחודש הבא. זאת בגין הפיגור בהעלאת גובה הקצבה. כל נכה יקבל תוספת על פי אחוזי נכותו. התשלום הראשון יהיה עבור הרבעון הראשון של שנת 2021. מיד אחרי הבחירות תשולם פעימה שנייה של המענק המיוחד.
מארגון "הנכים הופכים לפנתרים", שפעל להעלאת הקצבה מול משרדי האוצר והמשפטים, נמסר כי "אנו נמשיך במגעים עם משרד האוצר כלפי שאר הכסף המגיע לנכים לפי חוק. אנו מודים לשר האוצר, ישראל כץ, על העזרה, הרצון והנחישות בעזרה לביצוע תשלום התוספת".
ממשרד האוצר נמסר ל-ynet כי מדובר בהעברת חצי מיליארד שקל מתקציב המדינה בשתי פעימות לנכים, כאשר הפעימה הראשונה תועבר כבר בחודש הקרוב. נכה 100 אחוז יקבל 190 שקל לחודש בפעימה הראשונה לשלושה חודשים וכך גם בפעימה השנייה. בסך הכל 1,140 שקל - פעמיים 570 שקל. כמו כן, יקבלו הנכים הזכאים לתוספת שר"מ (שירותים מיוחדים), עבור מטפל, סכום שינוע בין 100 שקל ל-300 שקל לחודש לרבעון הראשון.
בעקבות התוספת, הקצבה של נכות כללית (ברמה של 100 אחוזי נכות) תעמוד בחצי השנה הראשונה של 2021 על כ-3,500 שקל. גם ב-2020 הנכים קיבלו למעלה ממילארד שקל תוספות עבור כל השנה, בשני מענקים באוקטובר ודצמבר.
שר האוצר כץ אמר כי "לאחר תקופת המתנה, היועץ המשפטי לממשלה אישר להעביר את המענק שמגיע לנכים בסך 500 מיליון שקל, עליו החלטתי. תודה למנהיגי ציבור הנכים על המעורבות והסיוע. כעת אפעל למען ביצוע מהיר של ההחלטה, על מנת שהכסף יגיע לחשבונות הנכים בהקדם האפשרי, כפי שמגיע להם".
אלכס פרידמן, מנהיג מחאת הנכים, מייסד ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם", אמר: "אני שמח שפנייתי לשר האוצר להאריך את המענק המיוחד לנכים מלפני חודשיים יוצאת היום אל הפועל בדמות תזכיר חוק. תודה לכל השותפים בדבר. בתקווה להמשך שיתוף פעולה פורה והסדרת חוק הנכים המלא בהקדם".
חנן טל, מייסד ומנכ"ל "נכה לא חצי בן אדם", הוסיף: "הקורונה לא פסחה על ציבור הנכים, לא במובן הבריאותי ולא במובן הכלכלי. העברת 500 מיליון השקלים הם צעד חלקי אך חיוני במסע להבטחת המחייה בכבוד של ציבור הנכים".