הפתעה: בית שמש אושרה כאזור פיתוח א' לשנתיים הקרובות, כך נודע ל-ynet. שר הכלכלה עמיר פרץ ושר האוצר ישראל כץ הסכימו להגדיר את בית שמש כאזור פיתוח א', המקנה הטבות מירביות ליזמים בתחום התעשייה שיפעלו או פועלים במקום. מדובר במענק של 20% מהיקף ההשקעה בהקמת או הרחבת מפעל קיים, ובמס חברות מופחת בגובה של 7.5% במקום 16% לחברות מייצאות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על אף שבית שמש עונה על פניו על הקריטריונים לקבלת ההטבות, שכן האבטלה בה מעל 10% והאוכלוסייה בשכבה סוציו-אקונומית נמוכה (מספר 3), גורמים העוסקים בחוק עידוד השקעות הון אמרו ל-ynet כי "העובדה שמדובר בעיר במרכז הארץ תיצור אפליה מול ערים חרדיות אחרות במרכז, כמו ביתר עלית, מודיעין עלית ואפילו בני ברק. מתן המעמד לבית שמש יהיה עילה לתביעות לקבלת מעמד דומה מערים בכל מרכז הארץ, וזה פותח תיבת פנדורה לא פשוטה ופוגע גם בירושלים, שמנסה למשוך השקעות לתחומה".
1 צפייה בגלריה
בית שמש
בית שמש
בית שמש
(צילום: אבי מועלם)
השבוע הוענק גם לאשקלון מעמד של אזור עדיפות לאומי המקנה גם הוא הטבות, אך זאת על רקע האיום הביטחוני ומתקפות הטילים על אשקלון, ובהמשך להחלטת הממשלה 658 בעניין תוכנית לחיזוק העיר מ-22 בדצמבר 2020. בנוסף, השרים פרץ וכץ החליטו כי גם העיר אשדוד שסבלה קשות ממטחי הטילים מעזה תקבל מעמד אזור פיתוח א'.
גורמים במשרד הכלכלה הכחישו שההחלטה על ההטבות לבית שמש נעשתה מטעמים פוליטיים או בלחץ המפלגות החרדיות ואמרו כי בית שמש עונה על הקריטריונים לקבלת המעמד. אחד המפעלים הידועים בעיר הוא מפעל מנועי בית שמש ועוד מפעל מוכר בה הוא מפעל המזון של רשת ארומה. מעבר לכך אין הרבה תעשייה באזור.
ראש העירייה, ד"ר עליזה בלוך, מסרה: "משמעות ההחלטה היא הכרה וגיבוי של המדינה לעשייה העירונית בתחומי התעשייה והמסחר, ומתן תמריץ למפעלים חדשים לקבוע את מיקום פעילותם בעיר ולקיימים להרחיב את פעילותם. עיריית בית שמש לוקחת אחריות גם על תחום המסחר והתעסוקה".
הרב ישראל מנדלסון, הממונה על תחום תעשייה ומסחר בעיריית בית שמש, אמר: "מדובר בהחלטה אסטרטגית לטובת פיתוח התעשייה בעיר. אין לי ספק שההחלטה תקדם הגעת מפעלים לעיר, מהלך שיעצים את התעשייה, יפתח את התעסוקה ויצמצם את האבטלה. החלטה קריטית אחרי תקופת משבר הקורונה".