פרויקט מחיר למשתכן בשכונת המגרסה במבשרת ציון ממשיך להתעכב בשל הליכים משפטיים המתנהלים בין המועצה המקומית לבין חברות הבנייה - והזוכים אובדי עצות. אלה פנו לאחרונה לשר השיכון יעקב ליצמן, ולשר הפנים אריה דרעי, בבקשה שיתערבו ויסייעו לזרז את הליכי התכנון. "אנו מוצאים את עצמנו מאוכזבים, מתוסכלים וחלקנו אף שוקלים לוותר על זכותנו בפרויקט נוכח העובדה שכל יום שעובר מייקר את תשומות הבנייה ואת מחירי הדירות עימן", כתבו בין היתר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בקרקע בשטח בבעלות המדינה ממערב לשכונת מעוז ציון ב' במבשרת ציון, בו פעלה בעבר מגרסה של מחצבת הקסטל. בשנת 2016 אישרה הועדה המחוזית לתכנון ולבנייה הקמה של 750 יחידות דיור. שנה לאחר מכן זכו חמש חברות במכרזי מחיר למשתכן: חיים זקן, קוטלר עדיקא, ארזים, מצפה הראל יזמות ועלואל. בהמשך הן הגישו בקשה לקבל הקלות ולהגדיל את מספר יחידות הדיור ב-20%, ל-900 יחידות דיור.
1 צפייה בגלריה
מבשרת ציון
מבשרת ציון
מבשרת ציון
(צילום: גיל יוחנן)
אלא שבהמשך המועצה המקומית שינתה את עמדתה, ובשנת 2018 הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הראל הקפיאה את הנפקת ההיתרים לשכונה וביקשה לצמצם את מספר יחידות הדיור. כמו כן המועצה טענה כי חסרות תשתיות מתאימות עבור תוספת הדירות, כמו מבני ציבור ודרשה להתנות את האישורים בסלילת כביש.
היזמים הגישו ערעור לוועדת הערר המחוזית, שקיבלה את עמדתם. בעקבות זאת, המועצה המקומית עתרה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים נגד החלטת ועדת הערר ודרשה להוציא צו ביניים להקפאת העבודות בשטח עד לבירור העתירה בבית המשפט. השופט עודד שחם כתב בהחלטתו כי סיכויי ההליך אינם גבוהים, אך הסכים לתת צו ביניים בתנאי שמועצת מבשרת ציון תפקיד ערבויות לפיצוי היזמים על העיכוב בעבודות אם העתירה תידחה. סכום הערבויות שנקבע, כחמישה מיליון שקל, חריג לעתירות מנהליות.
"מדובר בנזק כספי פוטנציאלי משמעותי, העשוי להגיע בחשבון שנתי למיליוני שקלים", נכתב בהחלטה. "בגדר זה המשיבות טוענות גם כי הן חשופות לסיכון של חילוט ערבויות על ידי רשות מקרקעי ישראל, וזאת על פי בקשה של העותרת, על רקע העיכוב בהשלמת הבנייה. נטען גם לנזקים העלולים להיגרם לזוכים בפרויקט, הטוענים כי עליהם להמשיך ולשאת בדמי שכירות, ובחוסר ודאות לגבי יכולתם לרכוש דירה בפרויקט. הטענה הכללית לגבי נזקים כאמור סבירה, הגם שלא הונחה תשתית מפורטת לגבי נזקיו של כל זוכה וזוכה במסגרת הפרויקט, לרבות דמי שכירות, אם וככל שמשולמים".

"מצאנו את עצמנו במרכז של מאבק"

כאמור, לאור העיכוב הנוסף, פנו הזוכים בפרויקט לשרים ליצמן ודרעי, כדי שיסייעו. "לפני כשלוש שנים זכינו בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת המגרסה במבשרת", כתבו. "נדמה היה לנו כי הנה חלום הדירה בבעלותנו הולך ומתגשם, ואוטוטו נוכל לגדל בה את ילדינו ולבנות את עתידנו כמשפחה.
"בפועל, המציאות טפחה על פנינו: עד לרגע זה לא ראינו אפילו מצגת של דירה מתוכננת. במקום להתרגש מהליך בנייה מתקדם, אנחנו מוצאים את עצמנו בליבו של מאבק מצד המועצה המקומית לבין היזמים שזכו בפרויקטים בשכונה ומניעת הקמת הפרויקט, והמועצה דורשת לכרוך את הפרויקט בסלילת כביש חדש ליישוב והיזמים מתעקשים לקבלת שבס מלא למרות שקיבלו היתרי בנייה ללא שבס - בקשה שנדחתה הן על ידי הוועדה המחוזית והן על ידי ועדת הערר. למרות זאת, המועצה נחושה להמשיך ולנהל מאבק משפטי, שנראה כי אין לו סוף קרוב".
בנוסף כתבו כי בשל העיכוב, "הפער בין המחיר המוזל של הדירה במסגרת הפרויקט לבין מחירה בשוק החופשי הולך ומצטמצם, וההמתנה הופכת מבחינתנו ללא כדאית כלכלית והכי חשוב - מעכבת את התוכניות שלנו להקמת משפחה בישראל".
עוה"ד ענר חפץ בשמם של הזוכים כי "ועדת הערר אמרה את דברה באופן ברור, ונתנה אור ירוק להקמת פרויקט המגרסה שהמועצה המקומית מבשרת ציון והוועדה המקומית הראל מעכבות זמן רב ללא כל הצדקה, תוך ניצול לרעה של סמכויותיהן. גם החלטתו הנדירה של בית המשפט לחייב את המועצה המקומית בהפקדת ערבות בנקאית בסך כחמישה מיליון שקלים חדשים כתנאי למתן צו ביניים המקפיא את המצב הקיים עד לקבלת החלטה בעתירה, שולחת מסר ברור למועצה ביחס לסיכויי העתירה, ולנזקים הנגרמים כתוצאה מעיכוב בהקמת הפרויקט. טוב תעשה המועצה המקומית אם תמשוך את עתירתה, ובכך תביא קץ לייסורם של זוכי פרויקט מחיר למשתכן אשר מייחלים להקמת הפרויקט, ותמנע בזבוז מיותר של כספים שנועדו לרווחת תושבי מבשרת אך מוקפאים לשם ניהול הליך סרק בבית המשפט".
ממועצת מבשרת ציון טרם התקבלה תגובה.