המתח בין רשתות האופנה לקניונים מגיע לשיאו בימים שלאחר משבר הקורונה. לכלכליסט נודע כי קבוצת קסטרו שבבעלות משפחת רוטר, וקבוצת רנואר שבבעלות יוסי ברוש, אלי ברקוביץ' והמנכ"ל סרג' דרעי שמחזיק 10% מהחברה, לא פתחו את החנויות שלהן בקניון האופנה TLV שבבעלות מוטי בן משה, כמעט חודש לאחר פתיחת הקניונים. זאת משום שלא הגיעו להבנות בנוגע למתווה שכר הדירה.
במהלך הקורונה נתנו הקניונים הטבות לשוכרים בשכר הדירה. מרבית ההטבות התייחסו לחודשים אפריל ומאי ובחלק מהקניונים, ניתנה גם הטבה נמוכה יותר על שכר הדירה של חודש יוני. במליסרון נתנו הנחה של 30% בשכר הדירה כעת, עזריאלי נתנו הנחה של 50% בשכר הדירה ליוני או תשלום על פי אחוז מהפדיון וקבוצת ביג נתנה אחוז מהפדיון ביוני.
1 צפייה בגלריה
קניון TLV
קניון TLV
קניון TLV
(צילום: שוקה כהן)
כעת, הרשתות הגדולות מנסות להרחיב את מתווה ההקלות, ואף לשנות את הסכמי השכירות שלהן מעבר לתקופת הקלות הקורונה. במקומות שלא הגיעו להבנות בנוגע למתווה, הרשתות לא פותחות עדיין סניפים. למעשה, הרשתות דורשות לפתוח את הסכמי השכירות הקיימים ולשנות את ההסכמים בנוגע לחודשים הבאים, מחשש לירידה במחזורי הפעילות באוגוסט וספטמבר. הרשתות דורשות מתווה הנחות עד שהביקושים בשוק יתייצבו, זאת בייחוד במיקומים שכבר קודם לכן הפדיונות בהם נפגעו וששכר הדירה לא מייצג את הביקושים במיקום.
לדברי גורם בענף הקניונים: "הרשתות מנסות לעבור למודל של אחוזים מהפדיון בהתאם למצב השוק, תחת התחושה שבעיקר בקניונים הפגיעה בעקבות הקורונה והשינוי בהתנהלות הלקוחות לא תהיה קצרת טווח. לא בכל המקומות השוכרים חידשו את הוראות הקבע אבל חלק מההבנות היו כאלה שהרשתות הסכימו לפתוח את החנויות בלי לחדש את הוראות הקבע, והקניונים אמרו לרשתות תפתחו ונראה את הפדיונות בהמשך. הויכוח הוא לא על אפריל מאי יוני אלא על החודשים הבאים".

הקרבות בקניון TLV

בקניון TLV שבבעלות מוטי בן משה, הבעיה גדולה עוד יותר. לקבוצת רנואר חנות של 700 מ"ר של המותג רנואר וחנות נוספת בגודל 300 מ"ר של מותג הצעירות טוונטי פור סבן. קסטרו מפעילה בקניון 750 מ"ר של חנות קסטרו משולבת עם קסטרו ילדים. לקבוצה גם דוכן של קרולינה למקה שפתוח בשלב זה, אך לא ברור אם ימשיך לפעול לאור הסכסוך עם הקניון.
קסטרו ורנואר לא פתחו את חנויות הרשתות לאחר הקורונה, והן מתווספות ל-20 חנויות נוספות בקניון שנסגרו עוד טרום המשבר, לאחר שהסתיים להן החוזה ובן משה סירב להאריך להן אותו. על אלה נמנות חנויות אייס קיוב, סליו, מאניה ג'ינס, גוסיפ, Don’t tell mama, ג'נטלמן ועוד. בנוסף, חנות אירוקה, שעדיין בחוזה בקניון, לא פתחה את הדלתות בשל סכסוך משפטי מול הקניון ופוקס צמצמה את שטח חנות אנתרופולוג'י.
קניון TLV היה האחרון לפרסם את מתווה ההקלות והוציא מכתב לשוכרים רק ב-7 במאי, יום פתיחת הקניונים. הקניון העניק זיכוי בגין דמי השכירות הבסיסיים לתקופה שבין 15 במרץ ועד 6 במאי. לתקופה שהחלה ב-7 במאי ועד 31 במאי ניתנה לשוכרים הנחה של עד 50% בשכר הדירה הבסיסי. על חודש יוני מעניק הקניון זיכוי של עד 30% בדמי השכירות הבסיסיים. הזיכוי הסופי על כל אחת מהתקופות נקבע בהתאם לשיעור הירידה בפדיונות החנות. בנוגע לדמי הניהול, נתן הקניון זיכוי מלא על חודש אפריל וזיכוי יחסי בגין חודש מאי. הקניון הודיע כי ביולי יחזור לגבות את דמי השכירות הקבועים בחוזה.
אלא שאת מתן ההקלות וההטבות שנתן, היתנה בן משה בתנאים נוקשים כגון פירעון מלא של כל חוב שקיים לשוכר עד ה-21 במאי 2020, וחידוש הוראות הקבע, שחלק מהשוכרים מסרבים להם.
כפי שנחשף בכלכליסט בינואר 2020, קניון TLV ביטל את ההטבות לשוכרים שניתנו בתקופה בה משפחת גינדי היתה שותפה לבעלות על הקניון. במרץ האחרון, בדיוק בזמן התפרצות נגיף הקורונה, הסתיימה תקופת השכירות בת שלוש שנים של עשרות שוכרים ובן משה הודיע לשוכרים על ביטול או צמצמום של ההנחות הקיימות, וכעשרים חנויות נסגרו והשטח עומד מיותם.
מקסטרו, רנואר וקניון TLV לא נמסרה תגובה.