אחרי שתי עתירות שהוגשו נגד המכרז, הבוקר (שני) התנועה לאיכות השלטון הגישה בקשה לצו ביניים כנגד פרויקט הביטחון התזונתי של משרד הפנים ודרשה להקפיא את הליכי העברת המידע על התושבים מהרשויות המקומיות לחברת שופרסל. בינתיים, מרבית הרשויות המקומיות טרם הגישו את רשימת הזכאים ונראה כי התוכנית, שהייתה אמורה להתחיל בעוד 10 ימים, תתעכב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התנועה לאיכות השלטון דורשת להקפיא את המכרז לביטחון תזונתי של שר הפנים אריה דרעי, במסגרת עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד שר הפנים, שר הרווחה, שר האוצר, הממשלה, היועמ"ש והכנסת. בקשה זו מגיעה לאחר שבשבוע שעבר נציגי משרד הפנים קיימו פגישה עם גזברים ויועצים משפטיים מהרשויות המקומיות לצורך הצגת הפרויקט וקידומו.
2 צפייה בגלריה
תוכנית שוברי המזון שהיתה אמורה לצאת לדרך בעוד 10 ימים עשויה להתעכב
תוכנית שוברי המזון שהיתה אמורה לצאת לדרך בעוד 10 ימים עשויה להתעכב
תוכנית שוברי המזון שהיתה אמורה לצאת לדרך בעוד 10 ימים עשויה להתעכב
(צילום: עידו ארז)
משרד הפנים הבהיר כי שלח לכל רשות בקשה לקבלת פרטי הזכאים לכרטיסי המזון על פי אמות המידה שנקבעו בעניין זה על ידי שר הפנים, בהתאם לחוק הגנת הפרטיות והתקנות על פיו בנוגע להעברת מידע בין גופים ציבוריים. עוד אמרו כי "משרד הפנים התייעץ עם הרשות להגנת הפרטיות קודם לפרסום המכרז וגם לאחר פרסומו, בנוגע למענה לפניות בנושא שלגביהן ניתן מענה מתואם עם הרשות להגנת הפרטיות".
למרות שמשרד הפנים גרס כי פעל בהתאם לחוות הדעת של מומחים להגנת פרטיות, בלא מעט רשויות, הגזברים הורו לעירייה להמתין עם פרסום התוכנית ואיסוף פרטי התושבים, מחשש לפגיעה בפרטיותם ומסירת פרטים אישיים לשופרסל, שהיא חברה פרטית ומסחרית. אי הגשת רשימת התושבים הזכאים לשוברי המזון, צפויה להוביל לעיכוב משמעותי בתחילת התוכנית.
בבקשה שהוגשה הבוקר, התנועה לאיכות השלטון טענה שמכרז שוברי המזון ״משמש באופן מובהק לתעמולת בחירות תוך פגיעה חמורה בפרטיות״. לטענתם, "מעבר לחשש התנועה מהשלכות הרסניות במקרה שהמענק החשוב לא יגיע למשפחות אשר נפגעו ממשבר הקורונה באופן חמור וזקוקות לו כמו אוויר לנשימה, עולה חשש מהותי לפגיעה חמורה ביותר בפרטיות של הזכאים למענק. כך, לפי הוראת משרד הפנים יועברו פרטיהם (כולל כתובת, טלפון וסיבת הזכאות) לחברת שופרסל, שהיא תאגיד מסחרי פרטי שעשוי לעשות שימוש במידע להפקת רווחים עתידיים".
ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו״ד אריאל ברזילי, אמר כי "העברת המידע נקבעה בלוח זמנים דחוק שנובע מהרצון של משרד הפנים לקבל מידע פוטנציאלי על מאגר בוחרים אפשרי, במהלך תקופת הבחירות. הדבר עולה בקנה אחד עם הפיכת המיזם לתעמולת בחירות ברשויות מקומיות שונות, המייחסות את העברת הכספים לשר דרעי".
2 צפייה בגלריה
תרגיל התמודדות תרחיש מזג אוויר קיצוני תל אביב
תרגיל התמודדות תרחיש מזג אוויר קיצוני תל אביב
משרד הפנים: "המשרד עושה ככל יכולתו כדי לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו"
(צילום: מוטי קמחי)
לעתירה לבג"צ, שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון, הצטרף בשבוע שעבר גם פורום המכולות לביטחון תזונתי באמצעות עו״ד ד״ר מתן גוטמן, שטען כי "הפרויקט מנציח ומחמיר את כשלי השוק בענף המזון, ואין לו כל תרומה אפקטיבית לצמצום תופעת היעדר הביטחון התזונתי. במקום להשקיע את מאות מיליוני השקלים בדרך ראויה, לאחר הליך מנהלי תקין, לצורך פתרון מערכתי ושיטתי של בעיית היעדר הביטחון התזונתי לרווחת כלל הציבור, החליטו המשיבים לפעול בדרך פגומה, חפוזה ורשלנית ממניעים זרים תוך פגיעה חמורה בתחום הביטחון התזונתי והמכולות הקטנות".
עוד גרסו כי "דרך יישום הפרויקט, באמצעות העברת 700 מיליון שקל לידי רשת מזון אחת ויחידה, ולא לנזקקים המוכרים לרווחה בהתאם לקריטריונים של המיזם הלאומי לביטחון תזונתי, מהווה התערבות גסה של הממשלה לטובת הרשתות הגדולות בשוק המזון הריכוזי ביותר בעולם".
הפרסומים באתר משרד הפנים מודיעים על תחילת התוכנית כבר בסוף החודש, אך כאמור, בחלק מהרשויות המקומיות עדיין לא החלו לפרסם את התוכנית וחוששים לפגיעה בזכויות הפרט של התושבים. כעת נראה שככל שתתעכב הגשת רשימת הזכאים למשרד הפנים, כך תתעכב גם תחילת התוכנית ומועד חלוקת השוברים.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "המשרד נערך במלוא המרץ למתן הסיוע לאוכלוסיית הזכאים ברכישת מזון ומוצרים חיוניים באמצעות כרטיסים נטענים. התוכנית כבר יצאה לדרך ועל אף מורכבותה והיקפיה הגדולים, בסופו של יום היא תסייע לכ-150 אלף משפחות מוחלשות לרכוש מזון, בעקבות המשבר הכלכלי שנקלעו אליו מאז פרוץ הקורונה. כמו כן, המשרד עושה ככל יכולתו כדי לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו".
עוד מסרו כי "בחוזר המנכ"ל שנשלח לרשויות המקומיות הונחו הרשויות לפרסם את התוכנית בפלטפורמות השונות. עם עלייתו של פורטל הרשויות לאוויר אמש, החלו חלק מהרשויות המקומיות להעביר את הרשימות הרלוונטיות ואנו מאמינים כי הקצב יילך וייגבר בימים הקרובים".
באשר לבקשה לצו ביניים, הבהירו כי משרד הפנים יתייחס אליה במסגרת ההליך המשפטי כמקובל.