ועדת שרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי בראשות שר הפנים, אריה דרעי, אישרה היום (ד') את תמ"א 13/13 - תוכנית מתאר ארצית חלקית, הקובעת את מדיניות שימור ופיתוח הכנרת וחופיה. התוכנית חלה על אגם הכנרת והמרחב היבשתי סביב האגם. היא אושרה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה לפני מספר חודשים והועברה לאישור הממשלה. היא מחליפה למעשה את התמ"א הנוכחית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מטרת התוכנית להסדיר את המצב התכנוני בחופי הכנרת ולעדכן את מדיניות התכנון הארצית לאזור כנרת, תוך מימוש הפוטנציאל התיירותי הגלום בו לצד שמירה וטיפוח השטחים הפתוחים; פיתוח ושימור אתרי ההתיישבות, המורשת, הדת וערכי הטבע והנוף סביב הכנרת; ושמירה על אגם הכנרת כמאגר מים חיוני של מדינת ישראל, לרבות תפקודיו הנמליים ומשאביו הסביבתיים והנופיים.
1 צפייה בגלריה
חופי הכינרת ריקים בצל הקורונה
חופי הכינרת ריקים בצל הקורונה
חופי הכנרת
(צילום: שמיר אלבז)
במסגרת התוכנית, כ-90% מקו החוף של הכנרת והשטחים הצמודים לו יוגדרו כשמורים או כחופים לרחצה ופנאי. התוכנית מחלקת את חופי הכנרת לארבעה סוגים וקובעת כי חל איסור על בנייה ברצועה של 50 מטרים מקו החוף. כ-31 ק"מ מרצועת החוף, המהווים 46% מכלל רצועת החוף, יוגדרו כחופים טבעיים או שמורים, אזור בעל רגישות סביבתית גבוהה שמיועד לטיפוח ושיקום; כ-27 ק"מ, המהווים 40% מכלל רצועת החוף, יוגדרו כקו חוף פנאי ונופש אשר ישמש לפיתוח חופי רחצה, לפעילות פנאי ולקמפינג; כ-5 ק"מ מרצועת החוף, המהווים 8% מכלל הרצועה, הם אזורים הנושקים ליישובים הקיימים לאורך הכנרת, בעיקר קיבוצים, והם יוגדרו כקו חוף בחזית ים כפרית; וכ-4 ק"מ בסמוך לעיר טבריה יוגדרו כחזית ים עירוני.
מדובר בכ-6% מכלל רצועת החוף, שבהן כמעט ולא יוטלו מגבלות, ותכנון ופיתוח המתחמים ייעשה על ידי הרשות המקומית. כמו כן, התוכנית מבטלת 2 כפרי נופש באזורים בעלי רגישות סביבתית גבוהה ליד חוף כורסי וחוף אמנון.