המגבלות שהוטלו על המשק במסגרת הגל השני נותנות את אותותיהן בהרגלי הצריכה של הציבור. בנק ישראל פרסם היום (ד') נתונים עדכניים בנוגע לשימוש בכרטיסי אשראי בשבוע האחרון, מהם עולה כי חלק מהציבור חושש ככל הנראה מסגר נוסף, מה שמתבטא בעלייה בקניות ברשתות המזון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הנתונים, היקף רכישות המזון בכרטיסי אשראי היה גבוה בשבוע האחרון ב-6% לעומת נתוני טרום המשבר, וזאת בעוד ממוצע נתוני השבוע שקדם לו הראו דווקא על ירידה של 7% לעומת נתוני טרום המשבר. רכישות המזון גברו בעיקר בימים האחרונים - היקף הרכישות היה גבוה עד 13% לעומת נתוני טרום המשבר, מה שעשוי להעיד על לחץ מסוים בקרב הציבור המתבטא באגירת מזון.
תמונת תור בסופרמרקטתמונת תור בסופרמרקט
הישראלים חזרו לאגור מזון? תור בסופרמרקט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתון בולט נוסף הוא בתחום הפנאי והחינוך - היקף השימוש בכרטיסי אשראי בתחומים אלה צנח והיה נמוך ב-20% לעומת נתוני טרום המשבר. אולם ההשוואה המעניינת יותר היא לעומת השבועות האחרונים, וגם כאן רואים דעיכה, שנובעת בעיקר מהמגבלות החדשות: רק לפני שבוע הנתון היה נמוך ב-15% לעומת טרום המשבר, וכעת כבר התדרדר למינוס 20%.
מה שמעניין לראות מהנתונים הוא שדווקא ענף המסעדות לא הושפע לעת עתה מהמגבלות האחרונות - היקף השימוש בכרטיסי אשראי בענף זה עמד פחות או יותר על אותם הנתונים כמו בשבוע שעבר - נמוך ב-19% לעומת טרום המשבר. הסבר אפשרי לכך הוא החופש הגדול, שמביא לגידול בצריכת מזון במסעדות מצד האוכלוסייה הצעירה שנמצאת בחופש. בסך הכל השימוש בכרטיסי אשראי היה נמוך בשבוע האחרון ב-13% לעומת תקופת טרום המשבר. מדובר בדעיכה לעומת השבועות הקודמים אז עמד הנתון על מינוס 9%-10%.

מדינות ה-OECD חוזרות לאט לשגרה, בישראל - מגמה הפוכה

בעוד שבכל מדינות ה-OECD התנועה של הציבור לאזורי מסחר ופנאי רק הולכת וגדלה עם הזמן, בישראל המגמה הפוכה מאז ה-20 ביוני, כך עולה מנתונים מעודכנים של גוגל בנוגע לניידות הציבור על בסיסם בנק ישראל מעדכן את האינדיקטורים שלו. כזכור, בנק ישראל החל לעקוב אחרי אינדיקטורים שונים כמו ניידות ושימוש בכרטיסי אשראי שמפרסמת חברת גוגל בניסיון להבין בזמן אמת את היקף הפעילות והחזרה לשגרה של המשק.
עבודה מהבית יחד עם ילדיםעבודה מהבית יחד עם ילדים
ישראלים מגיעים פחות לעבודה בהשוואה לממוצע
(צילום: Shutterstock)
בחינת הניידות באזורים השונים מעלה כי השהייה באזורים המוגדרים כמגורים עלתה מעט מאז חודש יוני, לאחר ירידה בחודשים שלפני כן. בעוד שהניידות באזורים המוגדרים כפארקים נותרה יחסית יציבה, הניידות לאזורים המוגדרים כמקומות עבודה, תחנות נסיעה, קמעונאות ונופש נרשמה ירידה.
מעקב אחרי הוצאות בכרטיסי אשראי מעלה כי בעוד במהלך יוני נרשמה ירידה קלה במרבית ההוצאות מלבד הוצאות תיירות וכי לפחות בשלב זה אין מגמה אחידה בהתנהגות הצרכנים.
בחינת נתוני הניידות מעלה כי בעוד שהניידות לאזורי מסחר יורדת בישראל אך לא ביתר המדינות, הניידות למקומות העבודה יורדת בישראל כמו גם ביתר מדינות ה-OECD (בממוצע) אולם בחודש יולי, לראשונה מאז שיא הסגר באפריל, מדד הניידות למקומות עבודה של ישראל היה נמוך מהממוצע ב-OECD, כלומר ישראלים בממוצע מגיעים פחות למקומות עבודה בהשוואה לממוצע. מעקב אחר הוצאות כרטיסי האשראי במסעדות מעלה כי ההתאוששות שנרשמה אחרי הצניחה בחודש אפריל נבלמה במהלך יוני ויולי ורחוקה מה"שגרה" שלפני הקורונה.