"חברת אל על חיה מהצרכנים, אנחנו מתכוונים להחזיר את כל הכסף במזומן או שוברים, אבל אנחנו במצוקה שלא הייתה כמותה". כך אמר היום (ג') מנכ"ל אל על, גונן אושיסקין, בדיון של ועדת המשנה לצרכנות של הכנסת בראשות ח"כ הילה שי וזאן, בנושא החזר כספי טיסות שבוטלו בשל הקורונה לנוסעים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אל על חייבת ללקוחותיה הישראלים כ-400 מיליון שקל עבור כרטיסים שבוטלו בין 1 בפברואר ל-24 באוקטובר השנה. על פי חוק ההחזר הכספי ("חוק טיבי"), עליה להחזיר את הכספים עד ל-1 באוקטובר. אלא שארגוני הצרכנות מדווחים על תלונות רבות של צרכנים בנוגע לאי השבת כספים על ידי חברות תעופה או סוכני נסיעות. בנוסף מתלוננים, שאל על מחלקת את ההחזר הכספי לתשלומים.
2 צפייה בגלריה
גונן אוסישקין
גונן אוסישקין
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין
(צילום: סיון פרג')
אוסישקין הודה בדיון כי אל על מתקשה להחזיר את מלוא תביעות הצרכנים שטיסותיהם בוטלו, לטענתו בגלל שהחברה עדיין לא קיבלה את מלוא הסיוע הממשלתי שהובטח לה.
"קצב הסיוע שהובטח לנו על ידי המדינה לא עומד בקצב השינויים הרגולטורים", אמר. "אנחנו היינו צריכים להיות כבר עם 400 מיליון דולר בקופה. למרות שהובטח לנו שנקבל את הסכום אחרי ההנפקה, עדיין לא הושגה פריצת דרך בנושא ההלוואה ולכן לא נוכל עדיין להחזיר הכל. האם אל על יכולה להגיד מתי תוכל לעמוד בחוק במלואו? לחברה הערת עסק חי ויש סוגייה של עדיפויות נושים. לכן אנחנו זהירים".
לדבריו, "אל על החזירה למעלה ממחצית החוב לישראלים. אני מאמין שמשרד האוצר יפעל להשלים את הסיוע הממשלתי וזה יסייע להשלים את מלוא ההחזר. אני רוצה להזכיר שהיקף הסיוע המדינתי שקיבלו חברות זרות עולה בעשרות מונים על מה שקיבלה אל על. אנחנו מבקשים להאריך את מועד החזר הכספים לסוף הרבעון הראשון של 2021. זה קריטי ליכולת שלנו להחזיר את החוב במלואו".
עוד אמר, כי "הופתענו מההיענות הגדולה להצעה שלנו: שובר + 25% הטבה בשווי הכרטיס. אני מזכיר שבמרץ כולם חשבו שהטיסות יפתחו ביולי ואח"כ באוקטובר ועכשיו מדברים על ינואר. רוב המדינות מחייבות בידוד, מה שמונע מהלקוחות לטוס. הנוסעים שיצאו ליוון בספטמבר, זה עשירית ממה שיצאו בתקופה מקבילה".
2 צפייה בגלריה
אורי סירקיס
אורי סירקיס
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר
(צילום: עמית שעל)
אורי סרקיס, מנכ"ל ישראייר, אמר בדיון כי רוב ההחזרים לנוסעים בוצעו. "אנחנו משיבים כספים, מציעים ללקוחות ארבע אופציות השבת כסף במלואה, כולל אופציה להמיר את הכסף לחופשה במלונות ישרוטל בישראל. עד כה השבנו 35 אלף כרטיסים שזה 90% מהלקוחות. מה שמקשה עלינו היה הסגר בחגים שכתוצאה מכך 3,000 איש פונים אלינו מידי יום לשנות מועדים. המחיר הממוצע שלנו לכרטיס טיסה בחודש אוקטובר עמד 302 דולר בהשוואה ל-460 דולר בשנה שעברה, אנחנו הורדנו מחירים בהשוואה לשנה שעברה כך שההחזר מכסה כרטיס חדש. צר לי לשמוע מנציגי הצרכנים שלחברות התעופה אין כוונה להחזיר כספים בגלל מצבן הכלכלי. זה לא קשור, לקחנו כבר מחצית מהלוואה של האוצר.
"ייון, סרביה, קרואטיה ובולגריה הוכרזו לפני החגים על ידי משרד החוץ כירוקות. הקצבנו 230 טיסות ואז חלקן הפכו לאדומות. שיעורי תפוסה ירדו מ-85% ל-13%, הנזק הישיר שנגרם לנו הוא מיליון שקל ביום. אם נבטל טיסות נאלץ להחזיר כסף או לטוס ריקים ולא להשיב לצרכנים".
ענת בן עזרא מהרשות להגנת הצרכן אמרה, כי "כספי הצרכנים שבויים אצל חברות התעופה". המועצה לצרכנות דיווחה כי פתחה דף מיוחד באתר שלה שמאפשר לצרכנים להגיש תלונות רק בנושא ההחזר. לדברי המועצה, נדרש תיקון לחוק שיחייב את רשות התעופה להחזיר כספים ישירות לצרכן וללא מעבר דרך סוכנויות הנסיעות.
נציג רשות התעופה האזרחית אמר כי החוק לא מקנה להם זכויות אכיפה על חברות תעופה זרות שלא החזירו כספים והדרך היא הגשת תביעה של הצרכן נגד החברה הזרה בבית המשפט.
מנכל יאט"א, קובי זיסמן, אמר כי 113 חברות תעופה זרות ומקומיות השיבו לסוכני נסיעות קרוב ל-200 מיליון דולר. לדבריו, "הצפי שלנו שהחורף בהיבט תעופתי יהיה קשה לחברות התעופה, וצריך לתת את הדעת איך המדינה תתמוך לטווח ארוך בחברות התעופה, כולל סיוע למצב שיעדים הופכים מאדומים לירוקים וגורמים נזקים לחברות התעופה ומשפיעים על ההחזרים לצרכנים".