למה המשלוח שאיקאה מציעה כל כך יקר? זה מה ששואלים צרכנים אחרי שאיקאה הודיעה בעמוד הפייסבוק שלה שהיא מרחיבה את המשלוחים גם לשטיחים, וילונות, מוצרי טקסטיל ומוצרים לילדים, באמצעות חברת ההובלות שלה שפע אונליין. לפני כשלושה שבועות, איקאה חידשה את משלוחי האונליין שלה, לרהיטים בלבד, בעוד שטרום סגירת האתר למשלוחים, ניתן היה להזמין דרכו הכל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
איקאה עדיין לא חזרה להציע משלוח אונליין על מלוא הקטלוג, אבל הבשורה על הרחבת המשלוחים שימחה את הצרכנים, עד שהם שמו לב למחיר השילוח, שלא השתנה למרות התקופה הקשה. למרות שמדובר בהוספת מאסה של פריטים קטנים לאפשרויות המשלוח, עלות המשלוח שאיקאה מציעה נותרה, קורונה או לא קורונה: 5% מהעסקה ומינימום 250 שקל.
כלומר, למרות העובדה שלצרכנים של איקאה אין כרגע ברירה אלא להזמין אונליין, משבר הקורונה לא גרם לחברה לשקול מחדש את עלויות המשלוח. זאת על אף שהתקופה מחייבת עסקים להציע משלוחים אונליין, אחרת יפסידו כסף, שכן החנויות כרגע - סגורות.
4 צפייה בגלריה
איקאה משלוחים רהיטים
איקאה משלוחים רהיטים
איקאה הרחיבה את המשלוחים גם לשטיחים, וילונות, מוצרי טקסטיל ומוצרים לילדים, באמצעות חברת ההובלות שלה שפע אונליין
(צילום מסך)

משלוח יקר באיקאה כשאתרים אחרים מציעים משלוח זול יותר או חינם

לצרכנים, זה עולה ביוקר. לקוחה כתבה בעמוד הפייסבוק של החברה: "המשלוח עולה לי יותר מהפריט שאני רוצה להזמין". ואכן, גם אם קניתם רק פריט אחד, למשל, אוהל לילדים שנמכר ב-95 שקל תשלמו 250 שקל דמי משלוח. אם תוסיפו לזה בובות, סכו"ם לילדים ושטיח כניסה לבית ופריטים נוספים שלא דורשים הובלה מורכבת ותגיעו למאות שקלים להזמנה - עדיין תשלמו 250 שקל. אין הוזלה. בהזמנות מעל 5,000 שקל תשלמו יותר מ-250 שקל. כלומר, באיקאה בניגוד לאתרים אחרים, המשלוח מתחיל גבוה ורק עולה ועולה.
מדובר במחיר גבוה מאוד גם לנוכח העובדה שרוב האתרים כיום (למעט אתרי רשתות מזון) מציעים משלוח חינם מעל קנייה בסכום מסוים, לרוב 200 שקל. למרות שרהיטים דורשים הובלה מורכבת לעיתים, רבים מאתרי הרהיטים והפריטים לבית מציעים משלוחים חינם כשמדובר ברהיטים קלי הובלה ומשלוח.
לדוגמה, הזמנה של שולחן סלוני מעץ מלא באתר Jemma שנמכר ב-599 שקל מחיר מבצע, תעלה אפס שקלים משלוח. עוד דוגמה: הובלה באתר ביתילי עולה 25 שקל לקנייה של עד 500 שקל. מעל 500 שקל מחיר המשלוח הוא 7% מגובה ההזמנה ועד 500 שקל לכל היותר. כלומר, זול יותר מאיקאה. לאיקאה אמנם יש יתרון - משלוח מהיר, אבל גם אתרים כמו גולף אנד קו, עזריאלי.קום וטרמינל X מציעים משלוחים מהירים יחסית של פריטים לבית - בחינם.
4 צפייה בגלריה
איקאה משלוחים תלונות
איקאה משלוחים תלונות
תלונות של צרכנים על מחיר המשלוח
(צילום מסך)

איקאה בחו"ל: המשלוח החל מ-8.8 שקלים

לטענת איקאה, הסיבה לעלויות היא משום ש"מדובר בספק חיצוני שנותן שירות של רכישות אונליין. מחיר השילוח, דמי השירות ועוד נקבעים על-ידי הספק. עלויות ההובלה וההרכבה זהים לעלויות ההובלה וההרכבה בעת הרכישה".
חברת ההובלה היא אמנם לא איקאה, אלא שפע אונליין, אך דבר הרחבת המשלוח פורסם באתר איקאה ישראל ובעמוד הפייסבוק שלה והחברה היא לכאורה בבעלות איקאה ישראל. בנוסף, לאיקאה יש אפשרות להציע שירות חלופי ללא עלות שילוח. למשל, שירות איסוף מחוץ לסניף, וכן ביכולתה להשיק שירות משלוחים רשמי בישראל.
בעולם, מחירי השילוח נמוכים בהרבה ממחירי ישראל, כמובן. ישראלית שמתגוררת בגרמניה אמרה ל-ynet שהזמינה מאיקאה פריטים קטנים ב-4 אירו בלבד למשלוח - 16 שקל.
באתר האינטרנט של איקאה בריטניה, יש פירוט עלויות משלוחים והמחירים נמוכים דרמטית ממחירי ישראל. משלוח לנקודת איסוף: 2 ליש"ט (8.8 שקלים). משלוח של חבילות קטנות: 4 ליש"ט (18 שקל). משלוח חבילות בינוניות: 15 ליש"ט (66 שקל). משלוח חבילות גדולות: 19 ליש"ט (84 שקל). בחירת יום משלוח: 40 ליש"ט (176 שקל). משלוח אקספרס: 29 ליש"ט (128 שקל), משלוח באותו יום בחנות: 10 ליש"ט (44 שקל). משלוח גדול: 29-19 ליש"ט (128-84 שקל).
בארה"ב משלוח חבילות עולה 9 דולר (30 שקל) ומשלוח חבילות גדולות 49 דולר (166 שקל), כשחישוב מדויק יש לערוך באתר לפי כתובת הלקוח.
מאיקאה נמסר: "עלויות ההובלה וההרכבה באונליין זהות לעלויות ההובלה וההרכבה בחנויות ואנו עושים ככל שאפשר על מנת להציע ללקוחותינו שירות בתקופה לא פשוטה זו".