סגן שר הבריאות יואב קיש, שנושא הקנאביס הרפואי נמצא תחת אחריותו, יתנה את ייצוא הקנאביס מישראל בקבלת 100 מיליון שקל ממשרד האוצר, שישמשו לסבסוד מחירי מוצרי הקנאביס עבור המטופלים בישראל. כך לפי מצגת שהגיעה לידי כלכליסט ואמורה להיות מוצגת על ידי סגן השר קיש בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת מחר (ד'). במסגרת המתווה שיציג קיש, כספי הסבסוד מהאוצר יעלו ל-300 מיליון שקל שיושלמו מהכנסות המיסים שהמדינה תקבל כתוצאה מהייצוא.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קיש דורש את הסבסוד כחלק מהצעדים להורדת המחירים עבור מטופלי הקנאביס הרפואי, כפי שהתחייב להם עוד בטרם כניסתו לתפקיד. על פי המתווה שמציע קיש, קופות החולים עתידות להיכנס לתחום, ולראייתו לנצל את כוח הקנייה שלהם כדי להוריד את המחיר למטופלים החברים בקופה.
2 צפייה בגלריה
גידולי קנאביס בחממות קנדוק שבנגב
גידולי קנאביס בחממות קנדוק שבנגב
גידולי קנאביס בחממות קנדוק שבנגב
(צילום: דרופ פרודקשן)
עוד מציע קיש להוריד מספקיות הקנאביס הרפואי את החיוב למכור רק דרך בתי המרקחת ומציע לאפשר להן למכור למטופלים ישירות דרך בתי המסחר שלהן. כניסת קופות החולים והאפשרות למכור לצד בתי המרקחת עתידה, על פי קיש, להוריד את מחיר הקנאביס הרפואי בכ-20%-30%, והסבסוד אמור לחתוך כ-50% ממחיר זה.
בנוסף מציע קיש להקים ועדת יצוא, שתקבע ותעדכן את תנאי הסף ליצוא בכל רבעון כדי לאפשר שחרור אישורים מהיר מחד ולבחון את עמידת מכירות החברות בביקוש המקומי מאידך. הביקוש ייקבע מהממוצע שחושב לששת החודשים שקדמו לרבעון.
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
סגן שר הבריאות יואב קיש
(צילום: אבי מועלם)

גורמים בתחום: "לא צריך להמציא את הגלגל"

חברות הקנאביס משוועות ליצוא וחלקן אף מוכנות להבטיח מחירים נמוכים יותר לשוק המקומי לשם כך, אך לדבריהן התניית הכסף מהאוצר תעצור שוב את המומנטום החיובי לאפשרות היצוא. "ברגע שמבקשים ממשרד האוצר לפתוח את הכיס, זה נועד לכישלון", אמר לכלכליסט גורם בתחום. "אם רוצים שזה יקודם צריך פשוט לאפשר את החלטת הממשלה מלפני למעלה משנה וחצי. אין צורך להמציא פה את הגלגל".
לפי נתוני משרד הבריאות האחרונים מחודש יוני, בישראל כ-68 אלף מטופלי קנאביס רפואי הרוכשים את המוצר במחירים הנעים בטווח של 750-2,000 שקל בממוצע לחודש, בהתאם לצריכה. העלייה במחירים נבעה מרפורמת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות, בעוד שלפניה מחיר הקנאביס היה אחיד לכל כמות ועמד על 370 שקל.
במסגרת המתווה שיציע קיש לא יהיה צורך יותר ברישיון יק"ר (היחידה לקנאביס רפואי של משרד הבריאות) לקבלת טיפול בקנאביס רפואי - ויחליף אותו מרשם מרופא מומחה. כדי להגדיל את מספר הרופאים המוכשרים לעסוק בנושא, מציע קיש כי ההסתדרות הרפואית בישראל תקים מסגרת שתעסוק בכך במקום היק"ר.