הממשלה אישרה אמש (שבת) הארכה והרחבה של ההקלות לקבלת דמי אבטלה. זאת לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה מוקדם יותר את מנכ"ל משרדו לפעול יחד עם משרד האוצר בנושא. ההחלטה הובאה לאישור הממשלה במשאל טלפוני.
ההקלות כוללות את קיצור התקופה הדרושה לקבלת דמי אבטלה לשישה חודשים לכל מי שהחל את תקופת האבטלה עד סוף חודש אפריל. בנוסף, ההחלטה כוללת את הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה עד לסוף חודש מאי לכל מי שמסתיימת זכאותו לפני מועד זה.
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
עוד הוחלט כי הביטוח הלאומי יוכל לשלם מקדמה על דמי האבטלה בגין חודש אפריל בסכום של עד 8,000 שקל אף למי שטרם הסתיימה בדיקת כל הנתונים לגבי בקשתו. ההחלטה צפויה לסייע גם לחיילים משוחררים ולצעירים מתחת לגיל 25 בהרחבה והקלה של הזכאות לקבלת דמי אבטלה.

העובדים החלשים הוצאו לחל"ת, אבל 70 אלף כבר חזרו לעבוד

על פי נתוני שירות התעסוקה, נכון ליום חמישי האחרון התקבלו 4,988 דיווחים על חזרה למעגל העבודה - בעוד מספר הנרשמים כדורשי עבודה באותו פרק זמן עמד על 3,651. על פי נתוני הביטוח הלאומי, מאז 19 באפריל התקבלו דיווחים על חזרתם של 70 אלף עובדים מחופשה ללא תשלום (חל"ת) לתפקידם.
אשר למי שנותר בשוק דורשי העבודה, ממצאים של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מהימים האחרונים מצביעים על תמונה עגומה, לפיה העובדים החלשים היו אלה שנפלטו משוק התעסוקה. על פי הנתונים, השכר הממוצע של יותר ממיליון העובדים שנשלחו לחל"ת עומד על 6,300 שקל בחודש, בעוד שהשכר הממוצע במשק עומד על 10,400 שקל, כלומר נמוך בשליש.
כמחצית מאותם עובדים מגיעים משישה ענפים, חלקם מאופיינים בשכר הנמוך שמקבלים עובדיהם: חינוך, שירותי מזון ומשקאות, שירותים של משקי בית, קמעונאות, תעשייה ומסחר סיטונאי. גם העובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום מחברות בענפים שבהם השכר הממוצע גבוה יחסית, הם עובדים בעלי שכר נמוך (כמו עובדי מנהלה). כך למשל, בעוד שהשכר הממוצע בענף הפיננסים עומד על 19,200 שקל, השכר הממוצע של העובדים שהוצאו לחל"ת עומד על 7,900 שקל בלבד.
פורסם לראשונה: 23:16, 09.05.20