כשייצא יום העצמאות - ישובו הרוחות באל על לסעור. מחר (ה') יתקיים בבית הדין לעבודה בבת ים דיון מכריע עבור חברת התעופה. בית הדין יצטרך לפסוק האם אל על יכולה למשוך 115 מיליון שקל מקופת הפנסיה של עובדיה, מאחר שקופת החברה - שפעילותה כמעט מושבתת לגמרי - מרוקנת. הסכום נחוץ לאל על כמימון ביניים עד לקבלת סיוע ממשלתי - הלוואה בערבות מדינה בסך 400 מיליון דולר, שטרם אושרה.
לכלכליסט נודע כי ההסתדרות - בניגוד לעמדתה בעבר ובניגוד לעמדת העובדים המתנגדים למשיכה - תומכת בבקשת אל על. מקור בהסתדרות הסביר את המפנה בעמדתה: "השתכנענו שללא שחרור של הסכום לא תהיינה משכורות ל-700 עובדים שעבדו בזמן המשבר ולא יהיו לחברה כספים לתשלומים להוצאות קבועות. לאור העובדה שמרבית הכספים בקופת הפנסיה לא ישוחררו ונותרו להחלטת בית המשפט, ולאור העובדה שללא שחרור הסכום החברה לא תשלם משכורות ולא תעמוד בהתחייבויותיה - החלטנו להציג עמדה שמאפשרת את שחרור הכספים".
1 צפייה בגלריה
מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג
(צילום: AFP)
יש לציין שההסתדרות היא הגוף המייצג ומלווה את נציגות עובדי אל על במאבקם נגד ההנהלה והפיטורים, הכלולים בתוכנית ההבראה. מחר יפגינו העובדים מול בית הדין לעבודה. לדברי הוועד: "נפגין נגד כוונת הנהלת החברה לפגוע בזכויות הסוציאליות של העובדים, בעוד הבעלים והמדינה לא מסייעים".
115 מיליון השקל הנדרשים כעת הם חלק מסכום של 500 מיליון שקל שנמצאים בקופת הפנסיה. הכספים הופקדו בקופה בזמן הפרטת החברה על ידי המדינה, לטובת העובדים שהמשיכו לעבוד בה עם המעבר לידיים פרטיות. הסכום עומד במחלוקת משפטית שנמשכת מזה שנים. המדינה תובעת מאל על את היתרות שנשארו בקרן אחרי הפרשת הכספים לעובדים, ואילו אל על טוענת שהסכום שייך לה ודורשת כעת למשוך 115 מיליון שקל לצרכיה. בעבר, ההסתדרות בדעה אחת עם העובדים התנגדה למשיכה.

פרסום הדו"חות נדחה בשבועיים

במקביל, אל על ממשיכה לחפש בנק שיעמיד לה את ההלוואה בערבות המדינה והיא נמצאת במגעים עם בנק לאומי ובנק הפועלים, לאחר שהמגעים עם דיסקונט לא צלחו משום שטרם הושגו התנאים המתלים - הסכמות עם העובדים והסכמות עם האוצר על גובה הערבות שתיתן המדינה.
אתמול קיבלה אל על ארכה בת שבועיים מרשות ניירות ערך להגשת דוחותיה הכספיים. אל על היא החברה היחידה שקיבלה ארכה מיוחדת מכלל החברות הנסחרות בבורסה בתל אביב, שנומקה בכך שהנהלתה עסוקה כל כולה בנסיונות ההצלה של החברה ולא מתפנה לדו"חות הכספיים.