ג'ו ביידן בן ה-78, כנראה לא יהיה "ישנוני" מדי בכל מה שקשור למהלכים כלכליים. כבר ביממה הראשונה שלו בבית הלבן מעריכים הפרשנים בארה"ב כי ביידן יכריז בתוך ימים על שורת צעדים רחבים מתוך המצע שהבטיח ובראשם הצגת חבילה תקציבית משמעותית מאוד בהיקף עצום של 1.9 טריליון דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בסביבתו של הנשיא החדש, שעומד לפעול בתחום הכלכלי כמעט בכל הנושאים הפוך מקודמו, דונלד טראמפ, כבר מדברים על הבאת החבילה התקציבית הגדולה לחקיקה בתוך שבוע עד שבועיים. אחד הצעדים הראשונים יהיה הפעלת התוכנית, שנוסתה פעם אחת גם בישראל, "צ'ק לכל אזרח". זו צפויה לכלול הפעם מענק של 2,000 דולר לכ-90% ממשקי הבית בארה"ב. המענק הקודם, שיזם טראמפ, היה בגובה של פחות משליש מהמענק החדש המובטח, 600 דולר בלבד.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר חושף תוכנית סיוע למשבר ה קורונה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר חושף תוכנית סיוע למשבר ה קורונה
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב הנבחר, חושף תוכנית סיוע למשבר הקורונה
(צילום: AP )
המענק הזה צפוי להניע את המשק האמריקאי, לצד צעדים משמעותיים נוספים: ביטול כל חובות הסטודנטים עד לסכום של כ-12,000 דולר, סיוע מיוחד למשפחות במצוקה בהיקף של מיליארדי דולרים והעברה מיידית של כ-300-400 מיליארד דולר כסיוע לאלפי רשויות מקומיות ברחבי ארה"ב. תוכנית אחרת שהגה ביידן בעת מערכת הבחירות - תידחה, כאשר עצם דחייתה מהווה למעשה סיוע ובשלב זה לא יועלו המיסים לעשירונים העליונים.
התוכנית המיידית של ביידן, שתופעל ראשונה, תהיה העברת מיליארדי דולרים למאבק בנגיף הקורונה, שקודמו של ביידן זלזל בו לאורך כל שנת 2020. ככל הנראה, כבר בשבוע הקרוב יועבר סכום גדול מאד למערכת הבריאות הציבורית, שיכול להסתכם ברבע טריליון דולר. בין השאר תהיה בתוכנית הגברת ההשקעות בתחום הבדיקות הרפואיות ואבחנות הרופאים מרחוק.
חלק ניכר מהסיוע הרפואי יוקצה להטבת הטיפול והרחבת האשפוז של חולי קורונה קשים ולרכישת חיסונים ביותר ממחצית הסכום שיוקצב מיידית למערכת הבריאות. המטרה: חיסון רוב האוכלוסייה עוד לפני הקיץ, מה שיסייע להחזיר את המשק האמריקאי לפעילות כמעט מלאה במחצית השנייה של שנת 2021.
3 צפייה בגלריה
קורונה חיסון מבצע חיסונים בית אבות וושינגטון ארה"ב
קורונה חיסון מבצע חיסונים בית אבות וושינגטון ארה"ב
המטרה של ביידן: לחסן את רוב אוכלוסיית ארה"ב עד הקיץ
(צילום: AFP)
עוד מתכנן ביידן להעלות את שכר המינימום, כדי לתמוך בשכבות החלשות שנפגעו מאוד ממשבר נגיף הקורונה, לתמוך בסיוע מיוחד ליולדות, לסייע לעניים לשלם את שכר הדירה ולצמצם את מספרם של דרי הרחוב, באמצעות רשויות הרווחה, תחומים שלא היו כלל על שולחנו של דונלד טראמפ, שאפילו התנגד לחלקם.
עוד צפוי הנשיא ה-46 של ארה"ב להשקיע משאבים רבים במיוחד - לפחות 100 מיליארד דולר בשנה - במחקר ופיתוח ובחדשנות כמו גם במאבק במשבר האקלים. עוד יפעל ביידן, כבר בשנתו הראשונה בבית הלבן, לקידום התוכנית הירוקה והטבת איכות הסביבה. זו תכלול גם החלפת ציי רכב המונעים בדלק באלה המונעים בחשמל ועל הפרק יעמוד גם סיוע בקידום ייצור רכבים אוטונומיים חוסכי אנרגיה וכוח אדם להפעלתם. טראמפ כידוע תמך במפעלי המכוניות הקיימים וניסה לעכב ככל האפשר את החדשנות בתחום הזה.
התוכניות להמשך השנה יכללו השקעה גדולה בתשתיות, ייצור מקומות עבודה חדשים כדי להקטין את מימדי האבטלה, והעדפת תוצרת אמריקאית על יבוא מסין וממדינות אחרות. כאן דווקא ימשיך ביידן את מדיניות טראמפ, בעיקר במאבק הסחר בסין.
בכל הנוגע למדיניות ההגירה, צפוי ביידן, שכבר חתם על צווים ראשונים בתחום הזה, להפוך על פניה את התוכנית, שכינה גזענית, של מניעת כניסת חלק מהמהגרים, בהם מוסלמים ואזרחי מדינות בדרום אמריקה, לארה"ב. גם ישראלים צפויים ליהנות מהמדיניות החדשה, שתקל על קבלת אשרת עבודה בארה"ב, בעיקר לבעלי מקצועות טכנולוגיים מתקדמים.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר חושף תוכנית סיוע למשבר ה קורונה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר חושף תוכנית סיוע למשבר ה קורונה
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, יחלק מענק של 2,000 דולר לכ-90% ממשקי הבית
(צילום: Getty Images )
ג'נט ילן, שעד לא מכבר הייתה ודאי מבקרת חלק מהתוכניות הללו ומכנה אותן "בזבוזים", צפויה כעת להוביל חלק ניכר מהן. ילן, יו"ר הפד לשעבר - תפקיד מקביל לנגיד בנק ישראל, היא מהיום מזכירת האוצר בממשל של ביידן במקום סטיב מנושין, תפקיד שמקביל לשר האוצר בישראל.
בשל היכרותה הטובה עם אנשי הפד, ובראשם הנגיד הנוכחי, ג'רום פאוול, היא צפויה למנוע את פעולת הפד, בצעדים משלו, נגד "בזבוזי הכספים". יחד עם זאת תגן ילן על עצמאות הפד, בניגוד להתערבותו הבלתי נסבלת והערותיו הפוגעניות חדשות לבקרים כנגד הפד של הנשיא עד לפני 24 שעות, דונלד טראמפ.
ילן צפויה גם להתנגד להדפסת כסף, כדי לממן את תקציבי הענק שמתכוון ביידן לשפוך למשק האמריקאי בחודשים הקרובים. לדעתה, זו העת של הממשל החדש לתמוך באופן רחב במשק האמריקאי, אך למנוע תופעות לוואי כמו אינפלציה.
מה שרבים מעריכים הוא ששוק המניות האמריקאי יפרח בעת הקרובה, לא פחות מאשר פריחתו בימי הנשיא טראמפ. צפוי שיירשמו בשוק המניות שיאים חדשים כמו ביממה האחרונה. אולם, הפתעות תמיד יכולות להתרחש, למשל אם חלילה המוטציות יגברו על החיסון וגם שנת 2021 תהיה שנת קורונה קשה וחלקית אבודה.
מה שבטוח הוא, ועל כך מהמרים כל הכלכלנים והאנליסטים, משעמם לא יהיה בכלכלת ארה"ב בחודשים הקרובים.