מה שהחל לפני כשבוע בעלייה במכירות רשתות הפארם בעקבות הצטיידות בחומרי חיטוי ומסכות חד-פעמיות, התרחב בשבוע האחרון לרשתות המזון. לדברי קמעונאי מרשת ארצית גדולה, בימים האחרונים הייתה עלייה בקניות של מוצרים בעלי חיי מדף ארוכים.
לדבריו, "בדרך כלל בתקופה הזאת הקנייה העיקרית ממוקדת בממתקים, חטיפים ויין למשלוחי מנות לפורים, אבל השנה הצטרפו למוצרים האלה מוצרי מזון יבשים ומוצרים לחיטוי". לדבריו, "התמונות של מדפים ריקים באיטליה מעלות חששות בקרב הצרכנים שממהרים להצטייד מחשש למחסור מקומי".
3 צפייה בגלריה
סופר  סופרמרקט אילוסטרציה
סופר  סופרמרקט אילוסטרציה
סופר סופרמרקט אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
במגה וביינות ביתן מעריכים שהעלייה במכירות בשבוע האחרון היא כ-7%, וברמי לוי מזהים זינוק של 20%-25% בגובה סלי ההזמנות אונליין. בקרב הספקים טרם זוהתה עלייה בהיקפי ההזמנות מהרשתות: "אנו מספקים הזמנות גדולות ממילא של מוצרים כשרים לפסח, כך שקשה להבחין אם חלקן ישרתו את הצרכנים מיד כחלק מההצטיידות למקרה של התפשטות הנגיף", ציין ספק גדול.
ההערכה המשותפת לרשתות השיווק ולספקים נוגעת דווקא לזינוק הצפוי בביקושים לקראת פסח ולמחסור שעלול להיווצר בעקבות זאת. החשש לטוס מתורגם לביטול חופשות פסח בחו"ל, כך שהאוכלוסייה שתישאר בארץ תהיה גדולה מבעבר.
3 צפייה בגלריה
סופרקמרקט בעיר ווהאן שבמחוז חוביי
סופרקמרקט בעיר ווהאן שבמחוז חוביי
סופרקמרקט בעיר ווהאן שבמחוז חוביי
(צילום: Getty Images)
"אנחנו בדרך כלל מתחילים את מבצעי החג רק אחרי פורים, אך נראה שהשנה לא נמתין ונתחיל לפחות עם מבצעי ההוזלות על חומרי הניקוי", קבע בעל רשת מזון. לדבריו, מיד אחרי הכשרת החנויות לחג ופריסת המוצרים הכשרים צפויה התנפלות על מצות, פירורי לחם ודגני בוקר כשרים שכמותם מוגבלת. "היצרנים לא רוצים להישאר עם מלאי מוצרים כשרים לפסח מכיוון שאין להם ביקוש אחרי החג. לכן הכמות מוגבלת. הצרכנים מבינים זאת". זאת ועוד, מכיוון שמדובר בפסח, שבו הרשתות הגדולות לא מוכרות מזון לא כשר, עלול להיווצר גם בחג מחסור במוצרים יבשים.

החשש למחסור גבר לנוכח העיכוב בפריקת אוניות שעליהן בשר, פירות וחומרי גלם לחג. מאחר שהן נותרו מחוץ לנמל חיפה, הנחה משרד הבריאות את הנמלים שאם יש עליהן אנשי צוות ששהו בשבועיים האחרונים באחת המדינות שלגביהן קיימת התרעה - יש להימנע ממגע איתם מעל 15 דקות במרחק של יותר מ־2 מטרים. בנמלים החלו לקלוט את האוניות ולפרוק את הסחורות, כך שכעת החשש ממחסור נבלם.