הביקורות על התוכנית הכלכלית שהציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ לא מפסיקות להדהד: יו"ר התאחדות הסטודנטים, שלומי יחיאב, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "התוכניות שהוצגו מדברות על הטווח הקצר, ולא נותנות לנו עתיד או תקווה".
יחיאב טוען כי התוכנית הכלכלית של הממשלה לא נותנת דגש מספק לאבטלת הצעירים והסטודנטים שמתגברת בצל המשבר, ואומר כי זו צריכה להיות הסוגייה הבוערת בעת הזו. "אנחנו לא רוצים רק את המענקים והסיוע, אנחנו רוצים לחזור לשוק התעסוקה.
2 צפייה בגלריה
עימותים ועצורים אחרי ההפגנה: "זו מלחמה"
עימותים ועצורים אחרי ההפגנה: "זו מלחמה"
צעירים בהפגנת הקורונה
(צילום: רויטרס)
"היה פה ח"כ איציק שמולי. לפני תשע שנים הוא וחבריו הובילו בצורה מדהימה מאות אלפי אנשים לרחובות, ששם הדרישה הייתה שיקר פה, רוצים לקנות דירה. היום אנחנו בסרט אחר לגמרי. במדינת ישראל יש היום 400 אלף צעירים וצעירות שמובטלים כבר ארבעה חודשים, שלא מדברים על לקנות דירה. הם מדברים על זה שהם לא רוצים שיוציאו אותם מהדירה השכורה שלהם".
בנוגע להיקף נוכחות הסטודנטים בהפגנה אתמול, אומר יחיאב כי "זו הייתה ההתחלה, אנחנו נהיה שם בכל מוצ"ש. ולא רק במוצ"ש, גם במהלך השבוע יש מחאות ויש גם עבודה פרלמנטרית. כי הסיפור פה - וזה האבסורד מבחינתנו - הוא שאנחנו לא באים ודורשים רק כסף. יש לנו שתי דרישות ברורות. קודם כל לעזור למעסיקים. צריך לזכור שמתוך 350 אלף סטודנטים, כ-150 אלף עובדים בתחום המסעדנות, בחיי הלילה, שאלו הברים והמסעדות שברגע שהם הולכים לקרוס - אנחנו הולכים לקרוס. אני לא מבין איך משרד האוצר לא מבין את זה. למשל באנגליה, ממש בשבוע שעבר, השיקו תוכנית ענקית ואגרסיבית לשילוב של צעירים בשוק התעסוקה. התמחויות, הכשרות מחדש. אין שום אסטרטגיה".
2 צפייה בגלריה
שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים
שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים
שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים
(צילום : יאיר שגיא)

הדור האבוד

לדברי יחיאב, בקרוב נתחיל לשמוע על ה"דור האבוד" של הסטודנטים בפרט והצעירים בכלל, שלא יחזרו במהירות למעגל העבודה. "ב-2008 זה קרה באירופה, בארה"ב. יכול להיות שאנחנו אולי לא מבינים את זה. ארבעה חודשי אבטלה וחשבנו שנחזור. אבל אנחנו נהיה שנה שלמה, לפי דעתי, מחוץ לשוק התעסוקה. אנחנו רואים זירות שלמות של תעסוקה שמתחילות להיעלם. חברים שלי שסיימו את התואר אומרים שאין להם לאן ללכת. אומרים שאולי צריך להסב מקצוע. ומתחיל להיווצר כאן דור אבוד של צעירים.
"זה מאבק על העתיד שלנו. ואני חושב שאם חברי הממשלה לא יתאפסו היום בבוקר וישנו את התוכניות כדי שיהיה פה עתיד בשבילנו, אז ייווצר דור אבוד וזו מכה לא רק לעתיד שלנו, אלא לעתיד של המשק הישראלי כולו".
אתם יודעים כבר איך תחזרו ללימודים באוקטובר?
"כרגע הצפי הוא שהלימודים יהיו מקוונים. מבינים שלשם זה הולך. עכשיו גם הרוב הגדול של המבחנים עבר למקוון. הבעיה האמיתית היא הכלכלית. סטודנטים היום חזרו להורים, לבתים, הם לא יודעים האם ללכת, לשכור דירה, מעונות. זאת הבעיה הבאמת גדולה".
יחיאב מעריך כי הרוב הגדול של הסטודנטים חזרו לגור עם ההורים. "הבעיה העיקרית", הוא טוען, "שהם המשיכו לשלם את השכירות בדירות שלהם, ואותו דבר במעונות, אז הנטל היה כפול. עכשיו נערכים לשנה חדשה, ואני אומר גם לסטודנטים ולקהל הצעיר כולו, אנחנו יוצאים לרחובות כדי להיות כתף אל כתף עם כל מי שנפגע בחברה, אבל בסוף זה העתיד שלנו.
"אם עכשיו אנחנו לא נהיה ברחובות, אם התוכנית הכלכלית שעכשיו יוצאת לפועל לא תדבר צעירים והתקציב הבא לא ידבר צעירים, העתיד שלנו בסכנה. אתמול היו אירועים אלימים, אנחנו לא יוצאים באלימות, אנחנו יוצאים כדי להוציא את המחאה שלנו באופן מוצדק ולא מנסים לקחת את זה למקום מפלגתי, זה לא נגד ביבי. זה כולם. יש 36 שרים ושרות במדינת ישראל. אנחנו אפילו לא קוראים לפיטורים שלהם, אנחנו קוראים להם לבוא ולעבוד עבורנו".




בתוך כך, לינדה אביטן, בעלת עסק של ציוד הגברה, אומרת לאולפן ynet כי היא לא יודעת אם להאמין שאכן תראה את כספי הסיוע השבוע. "בינתיים ממרץ לא נכנס לי כסף, חוץ מ-10,000 שקלים מענק חד פעמי של בעלי שליטה, אז אתה מבין שיש פה משבר גדול של אמון".
פרופ' שמחון אומר שרוב האנשים קיבלו כסף.
"שמחון אומר שזה לא נכון שאנשים קיבלו רק 2,000 או 2,700 שקל. ברשותך, תעביר לו את הטלפון שלי, אני אעביר לו רשימה של עשרות אלפי אנשים שלא קיבלו עדיין שקל של מענק מחודש מרץ. אני גם רוצה להתייחס לאמירה שלו לגבי הבחור שקיבל מענק של 100 אלף שקל. אני מכירה אותו אישית, קוראים לו אריאל ריידמן. הבחור הזה נמצא איתנו במאבק כבר חמישה חודשים כמעט. מתנדב לכל פעילות. הבחור הזה, המחזורים שלו, הם מיליון שקל לחודש. אז אם הוא קיבל עכשיו 100 אלף שקל שכוללים את מרץ עד יולי, אנחנו מדברים על 20 אלף שקל ברוטו לחודש, כי זה גם חייב במס.
"אז כשפרופ' שמחון מדבר על מענקים - הוא צריך לדייק. אל"ף, זה לא כסף שלו, זה כסף שלנו. ואני גם לא קוראת לזה 'מענק', אני קוראת לזה החזר על כל מה ששילמנו כל חיינו. לי יש חברה 35 שנים, לאריאל יש חברה באותו סדר גודל, ואנחנו מבקשים רק את מה שמגיע לנו. אז אף אחד, אבל אף אחד, לא עושה לנו טובות בנושא הזה".
אביטן טוענת כי יש בתוכנית דברים לשיפור, אך שבסך הכל מדובר בתוכנית טובה. השאלה מבחינתה היא האם היא אכן תתבצע וכיצד: "אם היישום לא יצא לפועל ואנשים לא יראו כסף בחשבון הבנק שלהם, אנחנו נצא לרחובות. כמה שצריך, אנחנו נצא. ישבנו במאהל כמעט חודש בירושלים מול שר האוצר, אין לנו בעיה לעשות את זה עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם".
-תגידי, למה המאהל התפרק, אגב?
לינדה: המאהל התפרק משום שהייתה לו מטרה לקבל את החזר ההוצאות ואת המענקים לעצמאים של מאי ויוני. שדרך אגב, לא הייתה שום כוונה לממשלת ישראל לשלם את מאי ויוני. אז ברגע שהודיעו לנו שמאי ויוני יתקיים, פירקנו את המאהל. זה עדיין לא אומר שהמחאה מסתיימת, אנחנו עוקבים כל הזמן אחר הצעדים של ממשלת ישראל והם על הכוונת שלנו, אין ספק בכלל.