פרופ' ליאו ליידרמן, מהכלכלנים המובילים בארץ ובעבר מועמד לנגיד בנק ישראל, ילמד את בכירי הכלכלה באיחוד האמירויות. כך נודע ל"ממון" ול-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ליידרמן, מרצה בכיר באוניברסיטת תל אביב והיועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, מונה אתמול לפרופ' אורח בביה"ס למינהל עסקים של אבו-דאבי, מוסד אקדמי הדומה למרכז הבינתחומי בהרצליה. כבר בשבוע הבא ילמד ליידרמן קורס ראשון בנושא "הכלכלה הגלובלית והשווקים הבינלאומיים". הקורס ייערך במשך חמישה ימים למנהלים עסקיים ויתקיים שלוש פעמים נוספות ב-2021.
1 צפייה בגלריה
פרופ' ליאו ליידרמן
פרופ' ליאו ליידרמן
פרופ' ליאו ליידרמן
(צילום: יח"צ)
בשיחה בלעדית עם ynet הסביר פרופ' ליידרמן: "הקורס שלי יעסוק בנושאי מאקרו ופיננסיים. אין ספק שהחשיבות של תחום המאקרו בתהליכי קבלת החלטות ע"י מנהלים עסקיים ומשקיעים פיננסיים גדלה עם הזמן. מי שידע לקרוא נכון תהליכים כגון הפחתה ממושכת של הריבית, הזרמות נזילות על ידי בנקים מרכזיים, והגידול בגירעונות התקציביים כדרכים לסיוע למשק כדי להתמודד עם הקורונה - קיבל החלטות הרבה יותר טובות מאלה שלא היו מודעים לתהליכים אלה.
"כישראלי, זה כבוד גדול לדעת שבי"ס מוביל למנהל עסקים באמירויות הציע לי, רק כמה שבועות אחרי חתימת הסכמי הנורמליזציה, את האפשרות להיות פרופסור אורח ולהעביר קורס בפני תלמידים שכולם מהאמירויות. זאת אמירה של אמון ששווה הרבה מאוד. חבל שבגלל משבר הקורונה לא ייצא לי להעביר את הקורס בצורה פרונטלית באבו דאבי, אלא אצטרך להסתפק בזום. בעתיד הלא רחוק, אהיה מגויס להבאת תלמידים מהאמירויות לאוניברסיטת תל אביב, להשתתפות בקורסים קצרים ולהכרה טובה של ישראל. ובכיוון השני, חשוב שיהיו לנו שיתופי פעולה אקדמיים כך שגם מרצים ותלמידים שלנו יוכלו לבקר באמירויות".

"ללא תקציב, היכולת של המשק להתאושש ב-2021 מוגבלת"

בנוגע למצב הכלכלה בארץ, אמר פרופ' ליידרמן כי יש סיכון גדול שגם שנת 2021 תהיה שנה כלכלית אבודה. "שנתיים רצופות אבודות, תוך עלייה מתמשכת באבטלה, זה מצב שלא ניתן להשלים אתו. בזמן שמדינות רבות פועלות עם תקציב מדינה ברור ל-2021, כולל אסטרטגיית יציאה מהמיתון של השנה, ישראל נמצאת במצב פוליטי וכלכלי משותק. הביטוי הבולט לכך הוא היעדר תקציב מדינה ל-2021.
"ברור הוא שהמשבר הבריאותי הוא תופעה עולמית ואינו תלוי בנו. אולם תפקידם של מקבלי ההחלטות הוא לנקוט במדיניות שתסייע למשק להתמודד מול המשבר ולצאת ממנו בצורה סבירה. בזמן שבנק ישראל מנהל מדיניות מרחיבה סבירה ודומה מאד לנהוג בארה"ב ובאירופה, אנו בולטים לרעה בהשוואות בינלאומיות בכל מה שקשור לגיוס תקציב המדינה לקראת התאוששות אפשרית של המשק ב-2021.
"אם במחצית הראשונה של השנה עומק המיתון אצלנו היה דומה לזה בארה"ב וגרמניה, מתון יותר מאיטליה ואנגליה, אבל חריף יותר מסין ודרום קוריאה - הרי שייתכן מאוד שמצבינו החמיר במחצית השנייה של השנה. גם תנאי הפתיחה הכלכליים של 2021 ימצאו אותנו בחיסרון יחסי מול מדינות אחרות רבות במערב".