נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הציג היום (ג') שני תרחישי צמיחה שליליים למשק הישראלי לשנת 2020: התרחיש האופטימי מדבר על התכווצות של 4.5%, והפסימי - התכווצות של 7.0%.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את התרחישים החדשים הציג הנגיד, שלפי חוק הוא גם היועץ הכלכלי לממשלת ישראל, בישיבת עדכון מיוחדת על המצב הכלכלי בארץ, שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו, במטרה לגבש את המדיניות הכלכלית הדרושה לחודשים הבאים.
1 צפייה בגלריה
התמונה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
התמונה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הנגיד ירון הסביר כי מדובר בתחזיות צמיחה עדכניות שמגבש בימים אלו בנק ישראל, לאחר שקלול נתוני הצמיחה, התעסוקה והפעילות הכלכלית שהתקבלו בימים האחרונים מהגורמים השונים, בהם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הביטוח הלאומי, שירות התעסוקה והכלכלנית הראשית במשרד האוצר.
יצוין, כי התחזית הנוכחית היא משופרת. בתחזית הקודמת דובר ירידה של 6% בתרחיש הטוב וצניחה של 9% בתרחיש של התגברות תחלואה ומגבלות חמורות על הפעילות.

התרחישים האפשריים

התחזית הכלכלית המתגבשת בבנק ישראל מציגה שני תרחישים, כאמור: הראשון מציג צמיחה שלילית של כ-4.5% בשנת 2020, בתרחיש שבו אין הרעה משמעותית בנתוני התחלואה, ולא מוטלות הגבלות משמעותיות נוספות על המשק.
השני מציג צמיחה שלילית של כ-7% בתרחיש שבו מתקיימת הרעה בתחלואה והטלת מגבלות משמעותיות נוספות, לרבות סגר ברבעון האחרון של השנה. יצוין שבימים אלה כבר מדובר על הטלת סגר כללי בחלק מחגי תשרי וכמובן עדיין לא ברור מה יהיה היקף התחלואה בשפעת, המגיעה לישראל בשנים האחרונות בכל סתיו וחורף.
מעבר להצגת התחזית, הציג הנגיד תמונת מצב כלכלית עדכנית והתייחס לצעדי המדיניות של הממשלה ושל בנק ישראל. הנגיד לא תקף את הצעדים השונים שעליהם החליטה הממשלה בתחום הכלכלי, כולל חלוקת המענקים לכל אזרח, תשלום דמי אבטלה למאות אלפי השוהים בחופשות ללא תשלום ושיטת הפיצוי לעצמאים.
בדיון השתתפו גם שר האוצר ישראל כץ וראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ׳ אבי שמחון, וכמו כן בכירים ממשרד ראש הממשלה, בנק ישראל ומשרד האוצר.

בנק ישראל יוריד את הריבית?

בנק ישראל הודיע כי התחזית השלמה תוצג במלואה עם פרסום החלטת הריבית ביום שני הבא, ה-24 באוגוסט, עת תושלם עבודת הניתוח של חטיבת המחקר. התחזית המלאה תכלול בנוסף גם התייחסות לצמיחה ב-2021, תחזית גרעון עדכנית, אינפלציה ועוד נתונים.
במשק מעריכים שקיימת אפשרות שנוכח נתוני הצמיחה הגרועים שפורסמו השבוע יפחית בנק ישראל לראשונה אי פעם את הריבית בישראל לשיעור אפס, כדי לסייע למגזר העסקי ולשכירים גם יחד, בעת המצוקה הקשה הנוכחית. בנק ישראל הפחית לאחרונה את הריבית הבסיסית במשק, לאחר תקופה ארוכה שבה שיעור הריבית בישראל לא שונה, משיעור של 0.25% ל-0.1%.