המדינה יוצרת אפליה בין התעשיות הביטחוניות הגדולות לקטנות במתן אישורי היציאה לחו"ל. כך עלה מהדיון שנערך היום (שישי) בבית המשפט המחוזי בתל אביב בעתירתן של 25 תעשיות ביטחוניות קטנות נגד המדינה, שמסרבת לאשר לאנשיהן לטוס לתערוכת הביטחון IDEX באבו דאבי. זו תיפתח ביום ראשון והייתה אמורה להיות הפעם הראשונה שבה יציגו התעשיות במפרץ.
בדיון הסתבר כי בעוד שוועדת החריגים סירבה לבקשות היציאה מהארץ של התעשיות הקטנות, יצאה השבוע טיסה של חברת NSO עם כ-20 עובדים למפרץ, וביום ראשון יצאו לאמירויות מספר דומה של אנשי התעשייה האווירית. שילה אדלר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה ומי שמשמש כיו"ר ועדת החריגים, השתתף טלפונית בדיון ואמר כי לא הוועדה אישרה את טיסת אנשי NSO למפרץ, וכי לפי הקריטריונים אין אישור לטיסות למטרות עסקיות. ב-NSO ובתעשייה האווירית אומרים כי מדובר בצוותים שלא יגיעו לתערוכה, אלא ממשיכים ללקוחות אחרים, בטיסות שיוצאות מהאמירויות.
1 צפייה בגלריה
התעשייה האווירית. "אנחנו המעסיק הטכנולוגי הגדול בישראל".
התעשייה האווירית. "אנחנו המעסיק הטכנולוגי הגדול בישראל".
כלי טיס של התעשייה האווירית
(צילום: שאול גולן )
העתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, והשופטת תמר אברהמי החליטה להשאיר את העתירה פתוחה עד יום ראשון, כדי לאפשר לעותרים לספק ראיות נוספות לטענותיהם.
"אי הנוכחות שלנו בתערוכה מהווה נזק גדול, אנחנו כבר מקבלים הודעות מלקוחות פוטנציאלים במפרץ שרואים זאת כחוסר אמון בטיפול של האמירויות בקורונה", אמר ל-ynet אחד הנוכחים בדיון. "אי ההגעה נתפסת כהחלטה שאינה מקצועית, ושיהיה לה מחיר בקשרים הביטחוניים העתידיים עם מדינות המפרץ".
על העתירה חתומים בין השאר תומר אבנון, מנכ"ל ומייסד קבוצת אבנון, ואיתן זית, מנכ"ל אימקו תעשיות. העותרים טוענים כי הנוכחות של התעשיות בתערוכת IDEX חשובה לקידום האינטרסים של המדינה ושל התעשיות עצמן. עוד הם טוענים כי ועדת החריגים שסירבו לאשר את נסיעת אנשיהן לא נימקה את הסירוב, ואישרה בקשות אחרות לנסיעות לחו"ל שהוגשו לה. לעתירה שותפים גם טוביה הלוי, מארגן הביתן הישראלי בתערוכת Gulf Food בדובאי, שגם יציאת מציגים מישראל אליה נמנעה.
את העותרים מייצגים עורכי הדין טומי מנור, טל גנדלמן וגל צ'צ'יק מנשיץ ברנדס אמיר, בסיועו של עו"ד שרון צפוני, מנהל דסק המפרץ במשרד.
כפי שנחשף ב-ynet, שלוש התעשיות הביטחוניות הגדולות, התעשייה האווירית, אלביט ורפאל, יציגו בכל זאת בתערוכה באמצעות ציוד שנשלח אליה מבעוד מועד. חלקן, כמו אלביט למשל, יסיטו לתערוכה צוותים שלהם שמוצבים בדרך כלל בארה"ב או שטסו לפני שבועיים לתערוכה בהודו, בטיסה שכן קיבלה ברגע האחרון את אישור משרד ראש הממשלה, וטרם שבו לארץ. לתעשיות הקטנות אין נציגויות קבועות בחו"ל, ולא יוכלו להציג בתערוכה.