הרכישות ברמה היומית בכרטיסי אשראי בענפי מוצרי חשמל, ביגוד וריהוט, בחודש אפריל הראו ירידה של כ-50% ביחס לתחילת השנה. כך עולה מנתוני בנק ישראל. עוד עולה, כי בענף הדלק והתחבורה נראתה ירידה של כ-60%, ובענפי הפנאי, חינוך, מסעדות ותיירות נראתה ירידה של יותר מ-70% ברכישות בכרטיסי חיוב ביחס לתחילת השנה ועד ההכרזה על המגבלות באמצע מרץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנגד, מאז ההכרזה הראשונה על המגבלות (16 במרץ), גדלו בכ-25% הרכישות בכרטיסי חיוב ברשתות המזון. זהו הענף עם ההוצאה היומית הגבוהה ביותר (189 מיליון שקל בממוצע ביום).
1 צפייה בגלריה
מרכז קניות קניון ריק ליד אשקלון השבתה נגיף קורונה
מרכז קניות קניון ריק ליד אשקלון השבתה נגיף קורונה
מרכז קניות ריק בימי קורונה
(צילום: רויטרס)
ניתן להבחין בירידה ממוצעת של 30% מהפעילות הכוללת בכרטיסי אשראי יחסית לתקופה שלפני הסגר. מדובר בירידה בהיקף העסקאות מכ-1.1 מיליארד שקל ליום, ל-786 מיליון שקל בממוצע.
הציבור הגדיל את רכישות המזון לצד ירידה בצריכת דלק, חשמל, ביגוד וריהוט. בנוסף, נרשמה ירידה של 69% בהוצאות על פנאי וחינוך, וקריסה בצריכה בכרטיסי אשראי במסעדות של 73%. בבתי המרקחת לא נרשם שינוי.
נתונים אלו משמשים את בנק ישראל לזיהוי סיכונים במערכת הפיננסית, לרבות סיכוני אשראי, אך גם כדי לתקף את תחזיות הצמיחה וגיבוש צעדי מדיניות שיעודדו את הענפים שנפגעו. מגמה של חזרה לפעילות של המשק צפויה להשתקף גם כן בנתונים אלו.
אתמול פורסם בכלכליסט, כי הנתונים הקשים על ירידה במחזורי הפעילות במשק באים לידי ביטוי גם במחזורי העסקאות בכרטיסי אשראי. כך למשל, בחודש אפריל נרשמה עד כה ירידה של 50% בצריכת שירותי פנאי ובידור, ירידה של 50% בתשלומי חשמל ודלק וירידה חדה של 80%-70% בקניות הלבשה והנעלה, לעומת עלייה של כ-30% ברכישת מזון לעומת אפריל אשתקד.