2 צפייה בגלריה
פרויקט פינוי בינוי רחוב תקוע שכונת נווה אליעזר תל אביב ת"א
פרויקט פינוי בינוי רחוב תקוע שכונת נווה אליעזר תל אביב ת"א
הדמיית הפרויקט בשכונת נווה אליעזר במזרח ת"א
(הדמיה: 3dstudio)
פרויקט פינוי בינוי ראשון בשכונת נווה אליעזר במזרח תל אביב: עזרה ובצרון, חברה-בת של עיריית תל אביב-יפו שאחראית בין היתר על התחדשות עירונית בעיר, פרסמה בסוף השבוע האחרון קול קורא ליזמים לבצע פרויקט פינוי בינוי ברחוב תקוע בשכונה הגובלת ברמת גן. זאת לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הפקידה בשבוע שעבר את התוכנית להתנגדויות הציבור.
במסגרת הפרויקט יהרסו 4 בנייני רכבת ישנים משנות ה-50 של המאה הקודמת ברחוב תקוע 11-33, הכוללים 4 קומות כל אחד עם 96 יחידות דיור ישנות בסך הכל. זאת לטובת הקמה של 4 בניינים חדשים, שיכללו עד 8 קומות כל אחד ועוד מגדל מגורים בן 23 קומות. בסך הכל יכלול הפרויקט 320 דירות חדשות (מתוכן, כאמור, 96 דירות חדשות שיקבלו הדיירים הקיימים).
2 צפייה בגלריה
רחוב תקוע שכונת נווה אליעזר נוה אליעזר פינוי בינוי תל אביב
רחוב תקוע שכונת נווה אליעזר נוה אליעזר פינוי בינוי תל אביב
מבט מלמעלה על המתחם ברחוב תקוע
(צילום: דורון סהר)
במסגרת הקול הקורא, היזם שייבחר יוכל להציע תוספת מינימלית של 12 מ"ר לדירות הקיימות, כולל חניה ומרפסת. החברה נכנסה לפרויקט לאחר ניסיונות הדיירים לקדמו בעצמם. במסגרת זאת היא ארגנה את הדיירים וקידמה את התוכנית עד לאישורה הסופי. במקרה זה, התוכנית הופקדה שנתיים לאחר שהחלה החברה לקדם את תכנון התב"ע (תוכנית בניין עיר).
מדובר ביוזמה עירונית ראשונה של עזרה ובצרון לקידום תב"ע להתחדשות עירונית בשכונת נווה אליעזר ובפרויקט שני מסוג זה בשכונות מזרח העיר. קול קורא לפרויקט הראשון פורסם עבור רחוב לה גווורדיה בשכונת יד אליהו. בימים אלה נמצאים נציגי הדיירים במו"מ עם שתי חברות לבחירת היזם הזוכה. התמורות בהצעות ביד אליהו נעות בין הצעת הבסיס המינימלית של תוספת 25 מ"ר ועד מעל ל-60 מ"ר תוספת לדירה.

"הדיירים יובילו את היזם"

מנכ"ל חברת עזרה ובצרון, אלי גינזברג, ציין כי "במקרים רבים התושבים עמדו מול יזמים מבולבלים וחסרי אונים. הכניסה שלנו, כגורם עירוני, לשלב הראשון של הפרויקט מייצרת אמון וביטחון לתושבים מחד, ומאידך ודאות ליזמים. אלו מאפשרים הקלה משמעותית בהתקדמות הפרויקט".
לדברי סמנכ"לית התחדשות עירונית בעזרה ובצרון, אדריכלית גיליה ברגר קוליץ, "זהו פרויקט שני שיוצא לדרך, והניסיון מראה שכאשר בונים משהו יחד, עירייה וקהילה - זה מייצר תוצאות. המודל החדש הופך את היוצרות בכל הקשור לקידום התחדשות עירונית, ובעיקר מאפשר לדיירים הליך בטוח והוגן בליווי גורם ללא מטרות רווח".
קוליץ הוסיף כי "במקום שהיזם יוביל את בעלי הדירות, הם מובילים את היזם. במקום שהיזם יישא בכל עלויות התכנון ובכל הסיכון, העירייה מובילה תהליך תכנון, יחד עם הדיירים ומייצרת ודאות ליזם. תוצאות המכרז מעידות על ההצלחה של המודל ו-win-win של ממש לכל הצדדים.
התוכנית נערכה על ידי מיכל יוקלה מסטודיו מיא אדירכלים. את הדיירים מייצגים עוה"ד ניר בן חמו וערן לאופמן. את עזרה ובצרון מייצגים משרד עוה"ד מיתר ליקוורניק. על הליווי החברתי אמון רונן חרותי מקבוצת גבים.