ההקלות בסגר השני היו אמורות לגרום להחזרתם של עשרות אלפי עובדים למעגל העבודה, אולם נראה לפי שעה זה לא קורה. על פי דיווח שירות התעסוקה מהיום (א'), מאז סוף השבוע נרשמו 3,185 דורשי עבודה חדשים שהוצאו לחל"ת או פוטרו, לעומת 2,894 עובדים בלבד שהוחזרו לעבודתם.
בשירות התעסוקה ציינו כי "לדעתנו אין היפוך במגמה, אלא לא מספיק מדווחים לנו בזמן על חזרה לעבודה". יחד עם זאת, גם אם מדובר בכמה אלפי מאחרים בדיווח, הרי שאין ספק במשק שמעסיקים לא החזירו, כמקווה, עשרות אלפי עובדים לעבודה לאחר ההקלות בסגר החל ביום ראשון בשבוע שעבר.
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה ראשון לציון
שירות התעסוקה ראשון לציון
היפוך מגמה? שירות התעסוקה ראשון לציון
(צילום: אורי דוידוביץ')
מהנתונים עולה, כי מאז ה-17 בספטמבר, יום לפני תחילת הסגר השני, נרשמו בשירות התעסוקה 276,457 דורשי עבודה, מהם 236,267 עקב יציאה לחופשות ללא תשלום ו-40,190 מסיבות אחרות, בעיקר עובדים שפוטרו סופית מעבודתם.
במקביל דווח מאז ה-17 בספטמבר על 48,686 עובדים שהוחזרו למקומות עבודתם. יצוין שמבין דורשי העבודה מאז תחילת הסגר השני עבור לא פחות מ-193,269 זהו רישום שני או אף יותר מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מרץ.
כיום רשומים בשירות התעסוקה 973,411 דורשי עבודה, מהם 622,863 עובדים המצויים בחופשות ללא תשלום, רבים מהם כבר מעל לחצי שנה, מה שמצמצם לדעת מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, את הסיכויים שהם יחזרו בקרוב לעבודה.
הפסיכולוגית הראשית של שירות התעסוקה, ד"ר סוזי סופר רוט, ציינה בפנינו לאחרונה, כי נגרמים נזקים רבים לעובד הנמצא זמן רב בחופשה ללא תשלום ואלה מחמירים ככל שזו מתארכת.
בשירות התעסוקה אומרים, כי "אנחנו מבקשים להזכיר לציבור שכדאי לדווח מיידית על חזרה של דורשי עבודה למקום העבודה, כדי לא לפתוח חובות מול הביטוח הלאומי, אם העובד ימשיך לקבל דמי אבטלה בזמן שהחל כבר לעבוד".
בתוך כך, בימים אלה החל לפעול בית הדין לעניין שירות התעסוקה - קורונה. מעסיקים שהגישו בקשה לקבלת מענק בגין החזרת עובד מחל"ת וסורבו על ידי שירות התעסוקה, יוכלו להגיש עררים על החלטות שירות התעסוקה אשר יידונו בבית הדין החדש.
בהתאם להגבלות משרד הבריאות עקב התפשטות נגיף הקורונה ובמטרה לייעל ולזרז את תהליכי העבודה, בית הדין החדש פועל באמצעים דיגיטליים בלבד, בצורה כזו שמאפשרת המצאות מקוונות, שליחת הודעות בדוא"ל ובמסרונים (sms) ודיונים בוויעוד חזותי. זאת, על מנת לאפשר שירות מהיר ויעיל ולגשר על מגבלות סגר, בידוד או מרחק.