סכנה ליציבות הבית: בפסק דין יוצא דופן, חייב בית המשפט קבלן שיפוצים רשלן שבנה על גג בית פרטי קוביית בטון במשקל 40 טון, ללא צורך הנדסי וללא אישור מהנדס, להחזיר את המצב לקדמותו לפרק את קוביית הבטון ולשלם לבעלי הבית סכום של מעל 2.7 מיליון שקלים.
לפי החלטה שניתנה לפני מספר ימים על ידי השופטת חנה קיציס, מבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, קבלן השיפוצים דניאל קרן (בן עמי) נקרא על ידי בעלי בית פרטי מכוכב יאיר, רופא ורואת חשבון, לתקן בעיה ספציפית של חדירת מי גשמים מגג הבית, אבל במהלך השיפוץ היקף העבודה הלך וגדל.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי התביעה, שהוגשה לפני שלוש שנים, הקבלן קרן-בן עמי החליט, כי מקור בעיית חדירת המים בגומחה שנבנתה עבור מזגנים על גג הבית. הוא החליט לצקת קוביית בטון במשקל של כ-40 טון בתוך מתחם הגומחה ועל חלק מהגג, כדי לפתור את הבעיה.
מומחה שמונה על ידי בית המשפט קבע כי הקובייה נבנתה ללא צורך, ללא יעוץ הנדסי וללא פיקוח של מהנדס וכי היא מסכנת את יציבות מבנה הבית. כמו כן, קוביית הבטון קברה תחתיה את צנרת המיזוג והביאה להשבתה שלה.
בית המשפט קיבל את בקשת פרקליטי בעלי הבית מכוכב יאיר, עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און לפרק את קוביית הבטון בזהירות על ידי ניסור חלקי הגוש ופינויים באמצעות מנוף.
2 צפייה בגלריה
עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און
עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און
עוה"ד ורד כהן ורענן בר-און
(צילום: צביקה טישלר)
בנוסף, הקבלן, קרן בן עמי, חיפה את קירות הבית הפרטי ואת חלק מגג הרעפים בחומר בשם פלצונל (פלטות מתכת) כדי לפתור בעיית רטיבות אחרת, אך ביצע זאת בצורה "לא מקצועית הגובלת ברשלנות", לפי המומחה שמונה. בית המשפט חייב את קבלן השיפוצים להשיב את המצב לקדמותו על ידי הורדת הפלטות מהקירות, חידוש האיטום והתקנת גג רעפים מחדש.
הקבלן טען כי בעלי הבית ביקשו את תוספת הבטון והוא בהתחלה הסכים לקחת על עצמו את העבודה הנוספת, אבל אחר כך נסוג והחזיר לתובעים את הכסף ששלמו לו עבור היציקה, והם עשו את זה עם עובדים משלהם. בית המשפט לא קיבל את עדות הקבלן וגם קבע כי טענת החזרת הכסף "מופרכת".
לפי פסק הדין, אשת הקבלן העושה לו עבודת מזכירות הוסיפה בכתב ידה למסמך שעליו חתמה בעלת הבית בשלב הראשון לעבודה כמה שורות שמהן עולה לכאורה שבעלה החזיר את הכספים. בית המשפט: "היא שותפה למעשה התרמית", אבל "תרמית זו לא גרמה לתובעים נזק והתביעה נגדה נדחית".
לפי פסק הדין קבלן השיפוצים ישלם לבעלי הבית 378 אלף שקלים על השבת המצב לקדמותו, וכמו כן ישיב לבעלי הבית 2.1 מיליון ששילמו לו מראש. בנוסף הוא יפצה אותם על עגמת הנפש שגרם להם בעוד 50 אלף שקלים וכמו כן, ישלם 25 אלף שקלים הוצאות משפט.