לקראת פרסום נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) היום (ד'), אשר הראו ירידה של מתחת ל-10% בשיעור האבטלה בחודש מרץ, התייחס לנושא היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, בריאיון לאולפן ynet והבהיר כי בהתאם לחוק, חודש מהיום יקוזזו דמי האבטלה של כל השוהים בחל"ת ב-10%. זאת, בניגוד להצהרתו של שר האוצר כץ, כי התשלומים לא יקוצצו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"הכללים שאנחנו קיבלנו זה שלאחר 30 יום מפרסום הנתונים תתחיל שחיקה בדמי האבטלה. זה קצת מסובך אז קצת יותר מחודש, זה כנראה מה שישלמו ביוני. זה אומר שכולם עדיין יקבלו דמי אבטלה, אבל אם קיבלת 4,000 שקל, תקבל 400 שקל פחות", הסביר שמחון.
1 צפייה בגלריה
פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה
פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה
היועץ הכלכלי של רה"מ, פרופ' אבי שמחון, בריאיון לאולפן ynet
(צילום: משה מזרחי)
לדבריו, "קרוב לוודאי שנרד מתחת לעשרה אחוזים. צריך לזכור גם שכל הנתונים בפיגוש של חודש ומשהו, קרוב לוודאי שהיום אנחנו הרבה מתחת לזה. עכשיו נראה ירידה מאוד מהירה בשיעורי האבטלה".
על הטענות כי מדיניות החל"ת של הממשלה מעודדת אי-חזרה לעבודה, אמר שמחון: "על אף שהמצב הרבה יותר טוב ממה שהיה בשנה האחרונה, אנחנו עדיין לא במצב נורמלי וייקחו עוד כמה חודשים עד שנגיע לזה. כרגע אנחנו עומדים בפני צוק ואנחנו לא יכולים לתת לאנשים ליפול. עסקים אומרים לנו 'אנחנו מנסים לגייס ולא מצליחים כי אתם נותנים חל"ת נדיב', ובמידה מסויימת זה נכון. אבל אנחנו גם יודעים שאם נפסיק עכשיו את החל"ת אנשים ישארו בלי שום דבר.
"נגיד שבחודש יוני יהיו רבע מיליון מובטלים, שזה פחות מחצי ממה שיש עכשיו. אנחנו לא נגיד 'טוב, שילכו לחפש עבודה וזו בעיה שלהם'. מצד שני, גם לא נמשיך עם מה שהיה עד עכשיו כי אנחנו שומעים מעסקים את הטענות שלהם. לא כולן נכונות, אבל יש צדק בדברים. אנחנו מבקשים מאנשים לחזור לעבודה שהייתה להם לפני שנה והם מהססים", הוסיף שמחון. "הרעיון הוא להוריד את זה בהדרגה".

באשר למודל שהציג שירות התעסוקה, אמר: "לכל אחד יש את המודל שלו וכל אחד אוהב להוציא נייר. בסוף מי שקובע זה ראש הממשלה ושר האוצר. הם יצטרכו לשבת עם אנשי המקצוע שלהם ולהביא הצעה מוסכמת בממשלה ובכנסת".
בהתייחס לגירעון העצום שמדינת ישראל נמצאת בו, שמחון ממשיך לטעון כי לא בהכרח יצטרכו להעלות מיסים. "הנגידה לשעבר אמרה את זה בעבר, אז לא הייתי שותף להערכה שלה וגם לא עשינו זאת. אני אומר שוב, לא נעלה מיסים. לא השנה, בשנה הבאה ולא בשנה שאחריה. יש לישראל מספיק כסף ואנחנו יכולים להתמודד עם זה. במרבית המדינות המפותחות המצב יותר גרוע מאצלנו".
מה הצעד הכלכלי הראשון שהממשלה הבאה תצטרך לעשות? "אני לא חושב שיש צעד ראשון. יש מספר צעדים שצריך לעשות, אבל שוב, אם אגיד את זה עכשיו זה יכניס אותי למקום לא טוב כשאני אשב בחדרי הדיונים", אמר שמחון.
פורסם לראשונה: 11:50, 21.04.21