בעלי חנויות הרחוב מחכים בקוצר רוח ליום ראשון הקרוב בו סוף סוף יוכלו לפתוח את עסקיהם לראשונה מאז הסגר השני. אך לצד זה, הסוחרים בשווקים ובעלי החנויות בקניונים זועמים לאחר שגם בתחילת השבוע הבא הם יישארו סגורים.

דוד ולאה מוגרבי, בעלי חנות כלי כתיבה, נערכים לפתוח אותה ביום ראשון. "הגיע הזמן שגם אנו נפתח", הם אומרים בריאיון לאולפן ynet. "פשוט ההרגשה היא שאנו אלה שמפיצים את המחלה. בסך הכל זו חנות קטנה, לא נכנסים יותר משניים-שלושה אנשים בזמן הרגיל".
2 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות רחוב. ייפתחו בראשון ביישובים "ירוקים"
(צילום: אסף קמר)
גם מאיר כוכבי, בעל אופנת אספרסו בראשון לציון, מתכוון לחזור לעבודה ביום ראשון. עם זאת הוא חושש שבקרוב יהיה סגר נוסף. "אנחנו תקועים עם מלאי עצום של קיץ שאני לא יודע מתי נמכור אותו", הוא אומר. "עכשיו צריך להכין את החורף שיהיה עוד עוצר, אנחנו פשוט לא יודעים מה לעשות. אנחנו מפחדים מאוד שזה לא יהיה שידור חוזר. אם יהיה - כל העסקים של האופנה בדרום ת"א יקרסו".
אבל, כאמור, לא כולם מרוצים. אמנם בעלי חנויות הרחוב קיבלו מעט אוויר לנשימה אך בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר שהוא בעד פתיחת חנויות רחוב רק בערים "ירוקות", הוא ציין כי טרם הגיעה העת לפתיחת השווקים והקניונים.
"אנחנו מתפוצצים, כי אף אחד לא סופר אותנו, אנחנו נחשבים לאזרחים סוג ב'. זה מאות משפחות, שאין להן הכנסה, זה כל השווקים בארץ. בעלי דוכנים, עסקים, שמחזיקים עובדים. פשוט אי אפשר להסביר את ההתנהלות של הממשלה", אומר בזעם רפי מזרחי, יו"ר ועד סוחרי שוק הכרמל, בעל דוכן פירות וירקות בשוק.
לדבריו רק מספר חנויות מועט פועלות בחלק הפנימי של המתחם. "זה הטמטום של ההחלטות של משרד הבריאות: בשוק הפתוח, בדוכנים, עומדים שלושה מטרים מבעל הדוכן, אבל הכניסו את האנשים לתוך החנויות וכל ההידבקויות קורות במקום סגור. מה הרעיון? של מי המחשבה הזאת? להכניס אנשים לתוך חנות סגורה ולסגור את הדוכנים. זה משהו הזוי".
הוא קורא למקבלי ההחלטות ובראשם ראש הממשלה להתעורר. "הוא יראה אנשים שמתים לא מקורונה, מתים מרעב, הם פשוט חושבים שאומרים את זה סתם, זה מה שקורה".
2 צפייה בגלריה
שוק הכרמל ריק מאנשים
שוק הכרמל ריק מאנשים
שוק הכרמל. יישאר בינתיים ריק מאנשים
(צילום: עמית הובר)
בני כהן, בעלים של בית העסק מרכז הקפה בירושלים, מקווה שביום ראשון תהיה לו עבודה. "אנחנו מחכים גם לתיירים, זה עושה רע. במלחמת המפרץ הייתה יותר עבודה מאשר היום. אין בכלל אנשים, לא עוברים אנשים", הוא מספר. "כולם על הפנים, פה יש חנות פיצה שפתחה לפני שנה והם סוגרים אותה, כל החנויות פה להשכרה ובסגירה".
כהן טוען כי אין היגיון בהחלטות לסגור את החנויות. "להפך, אם יפתחו אז אנשים לא יהיו בצפיפות בחנות אחת כמו ברשתות. אם אנשים יתפזרו בין החנויות אז תהיה פחות תחלואה".
בינתיים, בעלי חנויות רחוב ביישובים "אדומים" מחכים להחלטה האם גם הם יוכלו לחזור לפעילות ביום ראשון. אחד מהם הוא מוניר ח'טיב, בעל עסק בישוב יפיע. "מאז הסגר השני אנחנו 55 ימים סגורים", הוא מספר. "יש לנו בעיה רצינית מבחינה כספית, מבחינת הבנקים וההתחייבויות שלנו. אני רואה גם שהמשטרה מתלבשת על חנויות. יש לי 13 חנויות, 70 עובדים יושבים בבית. כל יום יש הנחיות חדשות, אנו עובדים לפי ההנחיות שנותנים לנו".
אתה מצפה שהמדינה תעזור לכם? "לפי מה שראיתי בחודשים שעברו, לא עזרו לנו כמו שצריך. בשבוע שעבר קיבלתי שלושה דו"חות כל אחד מהם של 5,000 שקל".
אתה עובד בימים אלו? "לא, אנחנו סגורים. עובדים טייק אווי אבל מעט מאוד, 5%-4% מהמחזור שלנו שצריך להיות".
מה אתה דורש? "שירשו לנו לפתוח את החנויות בהסדר מותאם שגם נמנע מהדבקת הקורונה. אם לא אנחנו הולכים לפשיטת רגל".