הדיון הסוער בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות הבוקר (רביעי) הסתיים ללא אישור מתווה ימי הבידוד שהציעה הממשלה. אם עד הערב לא תאשר הכנסת בקריאה שלישית את חוק מימון בידוד העובדים - לא ברור מי יממן את הבידוד החל ממחר. יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ לאוצר: "ממחר תהיה כאן אנרכיה ואתם תצטרכו להסביר את זה".
הוועדה התפזרה לפני שעה קלה לאחר שלא אישרה את המתווה שעליו חתמו ההסתדרות, חלק מהמעסיקים והאוצר. מתווה זה חילק שווה בשווה את מימון ימי הבידוד בין הממשלה למעסיקים ולכך התנגדו היום רוב חברי הכנסת ונציגי ארגוני מעסיקים.
1 צפייה בגלריה
ועדת העבודה דיון מתווה ימי בידוד קורונה
ועדת העבודה דיון מתווה ימי בידוד קורונה
הדיון בוועדת העבודה
(צילום: דוברות הכנסת)
על פי פסיקת בג"צ, היה על הממשלה להסדיר את הסוגיה עד היום, 28 באוקטובר, לאחר שזה פסל את תעודת המחלה הגורפת שהנפיק משרד הבריאות. המתווה המוצע ביקש לחלק את נטל ימי הבידוד בין העובדים, המעסיקים והמדינה. במהלך הדיון דרש ח"כ חיים כץ שהמדינה תישא באופן מלא בעלויות הבידוד, לכל הפחות עבור עסקים קטנים של עד 23 עובדים. לאחר שנציגי משרד האוצר לא נענו לדרישה, פיזר יו"ר הוועדה כץ את הדיון מבלי לאשר את הצעת החוק.
בתום הדיון אמר ח"כ כץ לנציגי משרד האוצר: "ממחר כל עובד שיגידו לו להיות בבידוד יבין שהוא לא חייב, כי לא דואגים לו. אם אין לו כסף לאוכל לילדים, הוא ילך לעבודה. תהיה כאן אנרכיה ואתם תצטרכו להסביר את זה".

שינויים ברגע האחרון

על פי ההסכם המקורי שסוכם בין הממשלה, ההסתדרות ונשיאות המעסיקים בראשות התאחדות התעשיינים, שייצגה מגזרים עסקיים נוספים אך לא את כולם, נקבע כי היומיים הראשונים יהיו על חשבון העובדים ושאר ימי הבידוד יחולקו שווה בשווה בין הממשלה והמעסיקים. אולם אתמול בערב נודע כי המדינה מתכוונת להרחיב את המימון שנקבע מצדה, וההצעה המסתמנת היא כי עסקים קטנים עד 10 עובדים יקבלו סיוע מוגבר מצד המדינה בתשלום עבור ימי בידוד. עסקים אלה יקבלו מהמדינה שיפוי גבוה יותר של כ-75% לעסק ולעובד עבור ימי הבידוד. הנוסחה שנקבעה תסוכם סופית היום בוועדת העבודה והרווחה, היום שבו אמור ההסכם להיכנס לתוקף.
שר האוצר ישראל כץ צייץ אמש כי "בהמשך לדיונים שקויימו עם ח"כ קרן ברק, יו"ר ועדת המשנה לעסקים קטנים בכנסת וח"כים נוספים, סוכם כי יועלה אחוז השתתפות המדינה במימון ימי הבידוד לעסקים קטנים עד 10 עובדים ולעובדים בהם, גם מעבר להסכם שנחתם בנושא עם ההסתדרות ונשיאות התעשיינים".

הבוקר, יו"ר הוועדה כץ הציע תיקון למתווה ימי הבידוד כתנאי לדיון והצבעה בחוק: "לא יכול להיות שבחקיקה מזוזרזת כזו יבוטלו הסכמים אישים וקיבוצים. נראה לכם שזה רציני? עסקים קטנים עד 23 עובדים שלא שופו - לא ישלמו שקל, לא העובדים ולא המעסיקים, המדינה תישא בכל העלויות. ככה זה צריך להיות. אם לא - לא יהיה". גם יו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמר שעל המדינה לשאת במימון על ימי הבידוד של בעלי העסקים.
יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי הצטרף לדברי כץ וזוהר: "על משרד האוצר ליטול קורה מעל עיניו ולקחת אחריות, כפי שאמרו כץ וזוהר וכפי שעושים בשאר מדינות העולם ולא להטיל זאת כמס חדש על העסקים בישראל".
יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, טען מנגד: "הצעת החוק הנדונה כאן היא הישג גדול למעסיקים. בפעם הראשונה אנחנו מורידים מעצמנו 2/3 מהעלויות. בחודש מרץ התאחדות התעשיינים היתה זו שהגישה את הבג"ץ שהביא לשינוי האדיר הזה. פנינו ל-15 ארגוני מעסיקים שונים ורק שניים הסכימו להצטרף אלינו. אנחנו היינו היחידים שמימנו אותו, טיפלנו בו - וזכינו בו. ישבנו עם האוצר והצלחנו להוציא הסדר מאוזן שמשקף גם את האחריות שלנו לעובדינו. נלחמנו גם את מלחמתם של העסקים הקטנים ודרשנו להחריג אותם מההסדר ולפטור אותם מתשלום. במידה והחקיקה לא תעבור, ממחר לא יהיה הסדר וזה מצב הרבה יותר גרוע לעובדים ולמעסיקים".

"הישג חשוב לעסקים הקטנים"

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, אמר בתגובה לסירובה של ועדת העבודה והרווחה לאשר את מתווה הבידוד: "זה הישג חשוב לעסקים הקטנים. המתווה של האוצר לא לקח בחשבון את העסקים הקטנים. אם בתנובה יהיו 50 עובדים בבידוד - הקוטג' ימשיך להגיע. עסק קטן שעובדיו בבידוד - נסגר. העסקים הקטנים במצב קשה. אין לנו כסף למשכורות, אין לנו כסף לשכירויות. אנחנו נלחמים להשאיר את העובדים. אין לנו מאיפה לשלם את ימי הבידוד".
"קו לעובד" מסרה בתגובה: "כידוע, עמדת קו לעובד הינה כי המתווה המוצע פוגע בעובדים - הוא פוגע במכסת ימי המחלה שלהם, ועל אחת כמה וכמה בעובדים מוחלשים ללא ימי מחלה (מצורפת עמדתנו המלאה). על המדינה למצוא במהרה פתרון מוסכם על כל הצדדים, שלא יפגע בעובדים ובעסקים הקטנים. כל השתהות בנושא תביא לכך כי עובדים ייפגעו במיידית וייוותרו ללא כל הגנה כלשהי באם עליהם להיכנס לבידוד. השתהות כזו משמעותה כי עובדים יימצאו במלכוד 22 - בריאותם ובריאות הציבור למול שמירה על פרנסתם. חובת המדינה למנוע מהם את המלכוד הזה".
פורסם לראשונה: 10:40, 28.10.20