פרידה מהבניין המיתולוגי של רשות השידור ברוממה: 61 שנה לאחר הקמתו, דחפורים עלו היום (ג') על המבנה בירושלים לצורך הריסתו לטובת פרויקט יוקרה למגזר הדתי. תהליך ההריסה יימשך חמישה ימים.
מדובר בבניין שבו פעל ערוץ 1 משנת 1968, שבמשך עשרות שנים היה היחידי שסיפק שידורי טלוויזיה בישראל. קודם לכן שימש הבניין כמפעל ליהלומים. המהפך הראשון של הבניין היה עם הקמת כאן במקום רשות השידור. שידורי כאן מתבצעים משכונת גבעת שאול בירושלים. כעת מגיע המהפך השני והוא גורם לעצב בקרב חלק מוותיקי רוממה.
דליה מזור מגישת מהדורת החדשות מבט סיפרה אמש: "כשראיתי את ההזמנה לטקס ההריסה זה ממש היה מכה בלב. כאילו הורסים את הטלוויזיה פעמיים. פעם אחת כשסגרו את רשות השידור ופעם אחת עכשיו. עברתי ליד הבניין לפני כמה חודשים וראיתי את העזובה, החלונות השבורים. נעמדתי וצילמתי כי זה ממש היה פצע. העברתי בבניין הזה 40 שנה מחיי. כל הזיכרונות שלי הם מהמסדרונות, מהקפיטריה וכמובן מהאנשים. מוחקים שוב את ההיסטוריה שלנו".
לעומת זאת, שרי רז, מחלוצות רשות השידור, אמרה הבוקר לאולפן ynet על ההריסה: "לי אישית זה לא עושה כלום. הבניין מכוער מבחוץ, הוא גם מכוער מבפנים. החדרים קטנים, האולפנים היו קטנים. אני לא מצטערת כי הבניין הזה מראש לא היה מיועד להיות בניין טלוויזיה, ואת הזיכרונות אי אפשר לקחת. יש רק להצטער על אולפן חדש שבנו כחמש שנים לפני שסגרו אותו. אולפן מתוחכם שאין לשום ערוץ".
"מרגיז אותי הטקס הזה", הוסיפה רז. "על מה הם עושים טקס? כתוב בהזמנה 'אנחנו שמחים להזמין אתכם להריסת בניין היסטורי'. הבניין לא היסטורי אלא עלוב וראוי להריסה. מה שהיה בפנים, האנשים שעבדו ויצרו, זה היסטורי. יש אנשים שרואים בבניין חלק מהם כי הוא היה להם בית, אנשים היו כאן יום ולילה".
יעקב אחימאיר, מבכירי רוממה, אמר כי אחרי ביטול רשות השידור "הריסת הבניין היא הביטוי הפיזי לכך. זה היה הבית השני שלי ולכן הריסתו כואבת מאוד. אולי היה אפשר להפוך אותו למוזיאון למסורת השידור. יצר ההרס גבר על הכל. כל חיי המקצועיים בשידור הציבורי זה היה הבית השני, לפעמים הבית הראשון שלי. לכן הריסת הבית הזה זה משהו כואב מאוד למרות שאינני יודע מה היה אפשר לעשות במקומו".
4 צפייה בגלריה
טקס הריסת מתחם רשות השידור בירושלים
טקס הריסת מתחם רשות השידור בירושלים
בניין רשות השידור לפני הריסתו
(צילום: יואב דודרביץ')
אחימאיר מספר כי מלכתחילה הבניין שהוקם לטובת מפעל ליהלומים כלל לא התאים לתפקידו כבניין לשידורי טלוויזיה. "הוא היה תמיד יצור חריג בשביל אחסון לטלוויזיה שיש בה גם צד אנושי וגם צד טכני שהוא מאוד מסובך. אני מודה ומתוודה שקשה מאוד היה להסתדר בו. זה מקום שלא רק בשבילי אלא בשביל עוד מאות עובדים זה היה החיים שלהם. הרבה דברים קרו כאשר הבניין עצמו שימש מעין מטה שממנו יצאו הכתבים למשימות השונות. היו חוזרים עם חומרים הצילום לבניין כדי לערוך את הכתבות".
אחימאיר מספר כיצד הכתבים עבדו אז ונותן דוגמה על ביקורו של נשיא מצרים אנואר סאדאת. "אני זוכר שמישהו לחש באוזניי במשרד ראש הממשלה שסאדאת מגיע לארץ. נסעתי מהר ככל שניתן לבניין הטלוויזיה. נכנסתי לבניין ואמרתי למנכ"ל: 'סאדאת עומד להגיע לארץ'". אחימאיר סיכם, כי "בבניין הזה היו חברות, ידידות תככים – וגם זוגות יצאו ממנו".

"המבנה הנטוש הפך למפגע בלב שכונת המגורים"

הפרויקט שייבנה במקום נקרא aka premium אותו תבנה חברת אקה נדל"ן בנקודה הגבוהה ביותר בשכונה והוא יכלול שישה בניינים בני 11 קומות ובהם 308 דירות. תמהיל הדירות יכלול דירות 3-6 חדרים, דירות גן, דופלקסים גן, פנטהאוז דופלקס ופנטהאוז טריפלקס הצופים לנוף ירושלמי. 247 דירות מתוך 308 הוגרלו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן ו-61 דירות ימכרו בשוק החופשי.
שיווק הדירות אמור להתחיל בעוד כחמישה חודשים. לפי החברה, מחירי הדירות במסגרת מחיר למשתכן משקפים הוזלה של קרוב למיליון שקל לדירה בממוצע יחסית למחיר בשוק. היקף ההשקעה בפרויקט עומד על כ-700 מיליון שקל ועל התכנון הופקד אדריכל איל איצקין. הפרויקט יבוצע על ידי חברת אשטרום.
4 צפייה בגלריה
טקס הריסת מתחם רשות השידור בירושלים
טקס הריסת מתחם רשות השידור בירושלים
"המבנה הנטוש הפך למפגע בלב שכונת המגורים"
(צילום: יואב דודרביץ')
לדברי אלי קליין, יו"ר ובעלי אקה נדל"ן, "אנחנו נפרדים כיום מנכס היסטורי שהיה חלק בלתי נפרד מירושלים למעלה מ-50 שנים. מתחם רשות השידור עמד נטוש ומוזנח בשנים האחרונות והיום, אנחנו מתחילים בהקמתו של פרויקט aka premium שיכניס חיים חדשים למתחם ששוב יהפוך לשוקק ופעיל".
קליין הוסיף: "אנחנו מבינים את הערך הסנטימנטלי של המבנה והלב נצבט עם ההריסה בעיקר עבור מי שהמבנה היה חלק בלתי נפרד מחייו ועבודתו ברשות השידור, אך ההחלטה להרוס את המבנה ולקדם במקומו פרויקט מגורים היא החלטה של ממשלת ישראל. המבנה הנטוש הפך בשנים האחרונות למפגע בלב שכונת המגורים, היו בו מספר שריפות והוא הפך למקום משכנם של הומלסים. הפרויקט שאנחנו מקימים כאן יספק דירות חדשות ומודרניות במרכז ירושלים לרוכשי דירות זכאים ויתרום להתחדשות השכונה".
4 צפייה בגלריה
טקס הריסת מתחם רשות השידור בירושלים
טקס הריסת מתחם רשות השידור בירושלים
הריסת מתחם רשות השידור בירושלים
(צילום: יואב דודרביץ')
4 צפייה בגלריה
טקס הריסת מתחם רשות השידור בירושלים
טקס הריסת מתחם רשות השידור בירושלים
(צילום: יואב דודרביץ')
בניין הטלוויזיה של רשות השידור ברוממה ספוג בהיסטוריה חדשותית. במשך עשרות שנים צפו תושבי ישראל בערוץ אחד בלבד ששידר משם. בין היתר שודרו בלעדית ראיונות עם ראשי מדינה ואירועים ששינו את פניה של ישראל ואת פניו של העולם, זאת לצד תוכניות מיתולוגיות כמו הסאטירה "ניקוי ראש". כך למשל, חיים יבין שידר משם את המהפך בבחירות 1977 ויצחק רבין התראיין שם לאחר שהתפטר מראשות הממשלה.