בנק ישראל מודאג מכך שהצעד שעליו הכריז, המאפשר להצמיד שני שלישים מההלוואות לדיור לריבית הפריים, גרם להעלאות ריבית גורפות בבנקים. הבנק הודיע היום (שלישי) כי הוא עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בשוק המשכנתאות, בעקבות הנחייתו לשחרור מגבלת ריבית הפריים, שנכנסה לתוקף לפני כשבועיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אינדיקציות ראשוניות מהשטח שהועברו לבנק, במסגרת הניטור השוטף, מעידות כי ביטול מגבלת הפריים לא גולגלה ברמה מספקת, עד כה, לרווחת הצרכנים. הבנק הודיע כי הוא ממשיך לנטר את ההתפתחויות בשוק ולעקוב אחר מידת גלגול ההטבה לציבור.
2 צפייה בגלריה
תמונה של פרופ' אמיר ירון
תמונה של פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנק ישראל רומז כי יטפל בעמלות הגבוהות של הבנקים בעת מחזור משכנתאות וכי יבצע מהלכים שייאלצו את הבנקים להוזיל את הריביות לנוטלי ההלוואות כבר בקרוב.
במסגרת דיונים שנערכו בבנק בנושא בשבוע האחרון, הנחה נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, את הצוות המקצועי בבנק, בהובלת הפיקוח על הבנקים, לבחון ולגבש צעדי מדיניות רלוונטיים, במידה וביטול מגבלת הפריים לא תגולגל ברמה מספקת על ידי הבנקים לטובת נוטלי המשכנתאות. הנגיד הדגיש, כי הוא מצפה שההקלה תתבטא בהוזלה משמעותית של תשלומי הלקוח. זאת, כפי שהתבטא הנגיד גם בדיון האחרון בוועדת הכספים.
הנגיד אמר רק ביום חמישי האחרון בוועדת הכספים של הכנסת, כי "הנושא של תמהיל המשכנתא חשוב. שינינו אותו ואנחנו בתהליך התהוות. יש פה תהליך מעבר שרק יתגבר ברגע שנושא המחזורים יכנס לתוכו, בחלק אנחנו רואים שיפורים בחלק לא. אני מאוד לא מרוצה ממה שלא קרה עד כה ואני מצפה ליותר. במידה ולא נראה את זה, אנחנו נמשיך לאתגר את המערכת הבנקאית".

כזכור, החל מחודש ינואר יכולים נוטלי הלוואות חדשות לדיור להצמיד שני שליש מההלוואה לריבית הפריים המצויה בשפל. הריבית הבסיסית בבנק ישראל עומדת על 0.1% לשנה ולפיכך ריבית הפריים היא 1.6% ועל פיה קובע כל בנק את גובה הריבית בהלוואה שהוא יעניק ללווה.
אולם, כבר בחודש דצמבר 2020 כל ההערכות בענפי הבנקאות והנדל"ן היו שהבנקים יעלו כעת את הריבית. "הם לא יישבו בצד ויסכימו להפסיד כסף גדול. הם יעלו את הריביות", אמר לממון ול-ynet כלכלן בכיר בבית השקעות.
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, ציין עם ההחלטה להסרת מגבלת ריבית הפריים, כי "נקטנו בצעד זה מתוך רצון להקל עם ציבור הלווים, תוך ראייה מערכתית מבוססת סיכון, המאזנת בין ניהול סיכוני הפרט לבין ניהול סיכוני התיק לדיור של סך המערכת הבנקאית ומשתנים מאקרו-כלכליים נוספים".
עוד אמר המפקח, כי "בכוחה של ביטול המגבלה להגדיל את הגמישות ומגוון האפשרויות העומדות בפני הלווים ואף להוזיל במידת מה את תשלום המשכנתא החודשי. במקביל חשוב להדגיש את חשיבות הצורך בשיקול דעת מוקפד של הלווה בעת בחירת סל משכנתא על מנת להביא בחשבון את העלויות והסיכונים הקיימים בכל אחד מהמסלולים האפשריים במבט צופה פני עתיד".