השלב הראשון של מכרז התדרים לדור ה-5 בסלולר החל הבוקר (ג'). במסגרת המכרז ההיסטורי, אותו מנהל משרד התקשורת, חברות הסלולר יתחרו על רצועות תדרים בדור החמישי. המדינה מציעה מחירי מינימום ומתמודדות על התדרים החברות פרטנר-הוט, סלקום-גולן ואקספון וחברת פלאפון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברות מתחרות על רצועות התדרים 700 ו-2,600 שאמורים לחזק את דור 4 ועל תדר 3,500 שישמש לדור 5. מספר התדרים המוצעים בכל רצועה נחלק לשלושה, אך מותר לכל חברה לבקש יותר משליש.
2 צפייה בגלריה
טלפון דור 5
טלפון דור 5
מכשיר נייד עם סימון 5G למעלה
(צילום: מירב קריסטל)
הבוקר החל השלב הראשון של המכרז, שנקרא שלב התיחור הדינמי. הוא מנוהל על ידי ועדת מכרז התדרים, במעמד שר התקשורת, חבר הכנסת יועז הנדל ומנכ"לית המשרד לירן אבישר בן-חורין, יו"ר ועדת המכרזים.

"מבין את החששות, אבל חייבים להתקדם"

"זהו יום היסטורי. מדינת ישראל מצמצמת את הפער ונכנסת למהפכה טכנולוגית שמתרחשת פעם בדור", אמר הנדל. "עידן בו ניתן לערוך ניתוחים בזמן אמת מרחוק, עידן בו מכוניות מדברות עם רמזורים וישנם חיישנים לחקלאות מתקדמת. עידן בו מהירות המידע בטלפונים הניידים מאפשרת מידע ותקשורת רציפה מכל מקום בארץ. זו מהפכה שתצעיד את ישראל קדימה. ציונות בגבולות ובפריפריה. רחפנים שיעשו לכם משלוחים עד הבית.
"לכל אלה שחוששים מהדור החמישי אני אומר: אנחנו נפעל בשקיפות מלאה. אני מבין את החששות. התפקיד שלי הוא להתמודד איתן. אין ברירה חייבים להתקדם, אי אפשר לוותר על הרכב ולהישאר עם הכרכרה והסוס. מדינת ישראל היא מהמחמירות בעולם בתחום הקרינה. סף נמוך פי 500 מהנחיות ארגון הבריאות הבינלאומי ועשירית מהתקן האירופאי, סך הקרינה הוא מהנמוכים בעולם יותר מגרמניה וארה"ב. נשמור על זה. מדינת ישראל חייבת לחבר את הפריפריה והגבולות למרכז. זו ציונות 2020, אין דרך טובה יותר לעודד התיישבות במקומות חלוציים ולהשאיר חברות הייטק במדינה".
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
שר התקשורת, יועז הנדל
(צילום: יריב כץ )

חלק מהחברות כבר מוכנות להשקת מסלולים של דור 5

לאחר הליך התיחור יושלמו הליכים לאחר זכייה שבסיומם יוקצו התדרים לזוכים ויתקבלו רישיונות להפעלת שירותי דור 5. חלק מהחברות כבר מוכנות להשיק מסלולים לדור ה-5 אם כי הפריסה של הרשת בארץ לא הושלמה. יש כבר כ-100 מכשירי סלולר שתומכים בדור ה-5.
תשלומי דמי הרישיון נקבעו לספטמבר 2022 והמכרז כולל מודל תמרוץ חסר תקדים המוערך בכחצי מיליארד שקל.
הליך התיחור הכספי הוא ליבו של ההליך המכרזי במסגרתו החברות מציעות הצעות לרכישת התדרים.
המכרז מתנהל מבניין מנהל הרכש בירושלים באופן מנוהל ומאובטח באמצעות תוכנת מכרזים ייעודית. הוא יכול לקחת מספר ימים והוא יכול לקחת גם חודש כפי שקרה בגרמניה.
בשלב התיחור הדינמי שהחל היום, המציעים יבקשו כמות פסי תיחור מכל תדר בהתאם למחירים ההתחלתיים שנקבעו, במידה ויש עודף ביקוש לתחום תדר מסוים יועלה המחיר בסבב הבא אחריו עד אשר נגיע לסבב בו אין עודפי ביקוש לאף אחד מתחומי התדרים – סיום השלב הדינמי.
בשלב התיחור הסטטי שיחל לאחר הפסקה של יממה בסיום השלב הדינמי, יחל שלב נוסף שיארך שלושה ימים. בשלב זה כל מציע יגיש רשימה של הצעות הכוללות כמות פסי תיחור מתחומי התדרים השונים ואת המחיר המוצע לקומבינציה – ביד. בסיום שלב זה מסתיים המכרז.
מנהל הליך התיחור ישקלל מתוך כל הקומבינציות של כל המציעים את הקומבינציה בעלת הערך המקסימלי - זהו השיוך הזוכה. לאחר מכן, יקבע התשלום לכל מציע בהתאם לזכייתו כאשר התשלום יחושב על פי מחירי פתרון ויקרי (ממשפחת מכרזי מחיר שני): "הנזק" שמציע גורם כתוצאה מהשתתפותו במכרז - קרי ההפרש בין הצעתו למה שהייתה ההקצאה והתשלומים אם הוא לא היה משתתף.