מספר המובטלים ממשיך לעלות: שירות התעסוקה מדווח (א') כי נכון לשעה 18:30 (ראשון) נרשמו 551,830 נרשמים חדשים לקבלת דמי אבטלה מתחילת מרץ. 90% מהם יצאו לחל"ת. זוהי תוספת של 30 אלף איש מהדיווח האחרון היום בשעה 12:30 בצהריים.
במוצאי שבת נחצה לראשונה רף חצי המיליון המובטלים. לפיכך, שיעור האבטלה בישראל זינק פי 4 ל-16.5%. לפני פרוץ המשבר עמד שיעור האבטלה על כ-4%. מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, אמר היום באולפן ynet: "מדובר במספר בלתי נתפס, בחלומות הכי שחורים לא שיערנו שנגיע למספרים כאלה".
באב"ד הוסיף: "כל עוד אנחנו נמצאים בבידוד ובהנחיות המחמירות, העובדים יצטרכו להישאר בחל"ת ולגבי דמי אבטלה, ונחכה לראות מתי אפשר לצאת מהבידודים האינטנסיביים ואנשים יוכלו לעבוד באופן רגיל". על עסקים קטנים אמר: "עד עכשיו דחינו תשלומי משכנתאות, מע"מ, מים, חשמל, ארנונה ומענק בהיקף 6,000 שקל לעסקים קטנים עד פסח והוקמה קרן הלוואה לאותם עסקים בהיקף של עד חצי מיליון שקל".
באב"ד הודה: "עדיין כל הצעדים האלה לא מספיקים, אנחנו רואים מה קורה בשטח. ביומיים הקרובים שר האוצר יכנס את הנהלת האוצר ונכין חבילה שתסייע לעצמאים ופרילנסרים, כי לשכירים בסך הכל יש מענה, גם אם לא מיטבי. נעשה הכל כדי שכולם יצליחו לצלוח את התקופה הזאת וכדי לשמר את השלד העסקי של המשק הישראלי כדי שביום שאחרי נחזור לצמוח".
3 צפייה בגלריה
(לשכת התעסוקה. צילום: חיים הורנשטיין )
יצוין, כי בדרך כלל שירות התעסוקה מדווח לביטוח הלאומי בסוף החודש על פרטי הנרשמים. על מנת לסייע לביטוח הלאומי לעמוד בתשלומים לפני החג - שירות התעסוקה העביר היום ב-12:00 בצהריים לביטוח הלאומי את המנה הראשונה, כ-100 אלף נרשמים. מחר בבוקר יעביר מנה נוספת עם 100 אלף איש עד אשר תוך ימים ספורים יסיים את העברת כל הנרשמים לביטוח הלאומי לטובת העברת דמי האבטלה על ידם.

השווקים סגורים, העסקים מבולבלים

בשירות התעסוקה מציינים כי בסוף השבוע נרשמה האטה ניכרת בקצב הרשמת המובטלים החדשים, כאשר הלילה קצב ההרשמה עמד על כ-700 לשעה. זו הפעם הראשונה שמספר המובטלים החדשים לשעה ירד מ-1,0 מאז שדרג שירות התעסוקה את יכולות האתר שלו באמצע השבוע שעבר.
שירות התעסוקה מסביר את ההאטה בכך שהגל הראשון של ענפי התיירות, המלונות, התעופה, ההסעדה וכן מורי הקבלן הגיע למיצוי. מוקדם לדעת אם הגידול באבטלה נעצר, מכיוון שאם יוטל סגר כללי צפוי שמגזרים או ענפים נוספים יוציאו את עובדיהם לחופשה ללא תשלום (חל"ת). "ייתכנו עוד גלים גדולים של נרשמים חדשים", מזהירים בשירות.
יצוין כי הנתונים של רשות התעסוקה אינם משקפים את נתון האבטלה הרשמי שאותו מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), והוא נועד להראות את הצמיחה המהירה הצפויה בנתונים הרשמיים.
3 צפייה בגלריה
שוק הכרמל
שוק הכרמל
שוק הכרמלבתל אביב סגור על פי ההנחיות
(צילום: רועי רובינשטיין )
בתוך כך, הבוקר בשעה 08:00 נכנסו לתוקף ההגבלות במסגרת התקנות לשעת חירום שעליהן החליטה הממשלה בלילה שבין יום חמישי לשישי. בתקנות, שנועדו להילחם בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל, נכתב בין היתר כי אסור להפעיל "שוק קמעונאי הפתוח לציבור הרחב, וכן דוכן בשוק כאמור ובכלל זה דוכן למכירת מזון, ולמעט שוק סיטונאי". בעקבות זאת הגיעו שוטרים לשוק הכרמל בתל אביב והורו על סגירת דוכנים. גם שוק התקווה לא יפעל היום.
בשוק מחנה יהודה בירושלים עוד היה לא מעט בלבול הבוקר לגבי פתיחת המקום. יו"ר ועד סוחרי השוק, טלי פרידמן, עברה בין הדוכנים ואמרה לסוחרים המבולבלים כי לפי ההוראה האחרונה שקיבלה בשעת לילה מאוחרת, השוק עובד היום כרגיל, והורתה להם לפתוח את הדוכנים שלהם. "לכו לעבוד. קיבלנו מכתב ב-1:00 בלילה שמורה על כך שכל נושא הקניונים הפתוחים נמצא עדיין בבדיקה", אמרה.
3 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה בירושלים סגור עקב ההנחיות החדשות
(צילום: גיל יוחנן )

"נגיע למיליון מובטלים"

בסוף השבוע העריך מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, כי "אם זה יימשך בקצב הזה, כנראה שנגיע למיליון מובטלים, רבע מהעובדים במשק". לדבריו, "כנראה ש-20% מהאנשים שיצאו לחל"ת יהפכו למובטלים בסיומו של המשבר". לפי הנתונים, כ-910% מהנרשמים הוצאו לחופשה ללא תשלום. להשוואה, בפברואר נרשמו 25,576 דורשי עבודה חדשים ובינואר 23,173.
על רקע המספר העצום של פונים, ישנו חשש בקרב דורשי האבטלה כי התשלומים יתעכבו ולא יגיעו לפני פסח. על כך ענה גראור כי "אנחנו נעביר את מלוא הנתונים, ואני מקווה שהביטוח הלאומי נערך ויעביר בזמן. כל המאמצים שאנחנו עושים כרגע, אנחנו מסתכלים על החג הקרב, אנחנו עושים הכול כדי למצות את זכויותיהם של כל האזרחים שמגיע להם. מגיע להם לפסח שיקבלו את מלוא הזכויות שלהם". הוא הוסיף כי "האתר שלנו פתוח וקולט, ואין צורך להיכנס ללחץ מיותר".
בשירות התעסוקה מציינים כי אתר שירות התעסוקה הורחב משמעותית ועומד בעומסים הגדולים. במקרה של עומס חריג מפנה הודעה לאתר Gov.il, וכבר כמה ימים שני האתרים עומדים בעומסים ללא תקלות. ביום ראשון שירות התעסוקה יתחיל להעביר את הדיווחים לביטוח הלאומי במנות של 100 אלף בכל יום, על מנת שהאחרון ישלם לזכאים את דמי האבטלה.
בימים הראשונים של המשבר חלק גדול מהנרשמים, 60%, היו אקדמאים, לעומת 16% מהמובטלים בשגרה, אבל במהלך השבוע היתה ירידה ושיעור האקדמאים התייצב על 22%-20% מהנרשמים בלבד, יותר מהרגיל אבל לא בהרבה. לנתון זה חשיבות רבה, מכיוון שהוא מלמד שרוב הנפלטים לשוק הם עובדים בעלי מיומנויות נמוכות יחסית ושכר נמוך. הוא גם משפיע על היקף ההוצאות של הביטוח הלאומי, שכן דמי האבטלה הממוצעים לאקדמאי גבוהים ב-15% מדמי האבטלה של מי שאינו אקדמאי.
השתתפו בהכנת הידיעה: אטילה שומפלבי, גלעד כהן ושחר אילן, כלכליסט
פורסם לראשונה: 19:15, 21.03.20