הממשלה אישרה את התקנות לשעת חירום בעקבות משבר הקורונה. תקנות אלה מגדירות בין היתר מהו עסק חיוני לפעילות המשק, שאמור להמשיך ולפעול כרגיל בזמן שההנחיות ליתר העסקים, הממשלתיים והפרטיים, הן לצמצם את הפעילות ולעודד פעילות מהבית. בין היתר קובעות התקנות כי עסקים שאינם חיוניים יכולים לפעול במתכונת של 30% או עד 10 עובדים (הגבוה מביניהם) ממקום העבודה השוטף.
אילו עסקים ממשיכים לפעול כעסקים חיוניים תחת התקנות החדשות? הראשון ברשימה הוא כמובן משרד הבריאות, על כלל יחידות הסמך שלו, המכון למחקר ביולוגי במשרד ראש הממשלה, החברה הישראלית לחקר מדעי החיים ומשטרת ישראל ימשיכו לעבוד עם 100% ממצבת העובדים הקבועה שלהם.
3 צפייה בגלריה
פעילות אכיפה של המשטרה ומשרד הבריאות
פעילות אכיפה של המשטרה ומשרד הבריאות
פעילות אכיפה של משרד הבריאות
שירות בתי הסוהר והמטה לביטחון לאומי יעבדו תחת התקנות ב-95% ממצבת העובדים. הרשות הארצית לכבאות והצלה, השב"כ והמוסד יעבדו ב-90% ממצבת העובדים. הרשות להגנת עדים ב-80% ממצבת העובדים.
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, למעט זרוע העבודה, יעבדו ב-75% ממצבת העובדים ומערך הסייבר הלאומי ב-70% ממצבת העובדים.
במשרד הביטחון, משרד ראש הממשלה, משרד המשפטים ומפעלים תומכי ביטחון (מקומות עבודה שאינם תעשיות ביטחוניות אך מספקים שירותים או מוצרים שנדרשים להמשך פעילותה השוטפת של מערכת הביטחון על כלל זרועותיה) יעבדו 60% ממצבת העובדים הקבועה.
משרדי האנרגיה וביטחון הפנים, הוועדה לאנרגיה אטומית והתעשיות הביטחוניות, כמו גם מקומות עבודה שמספקים שירותים להמשך פעילותן יעבדו ב-50% ממצבת העובדים הקבועה. לשכת הפרסום הממשלתית תעבוד ב-40% ממצבת העובדים.
ביתר משרדי הממשלה, בחברות הממשלתיות, שאינן תעשיות ביטחוניות, וכן במוסדות להשכלה גבוהה, רשויות מקומיות ומועצות דתיות, יעבדו לפי הכלל של 10 עובדים או 30% ממצבת העובדים, לפי הגבוה ביניהם.
3 צפייה בגלריה
עבודות בנייה ברמת שלמה, ירושלים
עבודות בנייה ברמת שלמה, ירושלים
בענף הבנייה, במקומות עבודה של בינוי או תשתיות שאינם מבנים סגורים, ניתן לפעול ב-100% ממצבת העובדים
(צילום: AFP)
לצד אלה נקבעו תקנות חירום שיאפשרו את המשך עבודתם של ענפים אחרים במשק. כך למשל בענף הבנייה, במקומות עבודה של בינוי או תשתיות שאינם מבנים סגורים, ניתן לפעול ב-100% ממצבת העובדים. במבנים סגורים, שבהם הותקנו 70% ממספר החלונות והדלתות, הכלל משתנה ל-10 עובדים או 30%.
במוסד לביטוח לאומי יוכלו לפעול במתכונת של 85% מהעובדים וזאת בתנאי שצמצמו ככל האפשר את מספר העובדים הנדרש לצורך הבטחת פעילותם החיונית. הדבר נכון גם לשירות התעסוקה – 90% מהעובדים, מגן דוד אדום – 100%, בנק ישראל – 40% ותאגיד השידור הישראלי – 100%.
3 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי. יוכלו לפעול במתכונת של 85% מהעובדים
(צילום: אלכס גמבורג)
התוספת לתקנות מגדירה עוד שירותים שיוחרגו מההנחיות בהיותם תאגידים חיוניים לפעילות המשק והיא כוללת בין היתר את שירותי הבריאות השונים (כולל בתי מרקחת ומכוני אופטיקה ושירותי רפואת שיניים דחופים) וכן את הבנקים, חברות הסליקה, לשכות האשראי וחברות לשינוע מזומנים. כן יוחרגו חברות הביטוח, הבורסה לני"ע וחברות הדירוג והייעוץ לגופים המוסדיים. גופים אלה יידרשו כאמור לפעול במתוכנת המינימלית הנדרשת לאספקת שירותים חיוניים למשק.
במשק האנרגיה הוחרגו כל בעלי הרישיונות, מתקני ייצור החשמל והחלוקה. כן הוחרגו מאגרי הגז הטבעיים הפעילים וספקי הגז הביתי. במשק המים הוחרגו מקורות, מתקני ההתפלה ותאגידי המים העירוניים. חברות המזון הוחרגו אף הן כמו גם חברות השינוע, האחסנה ועמילות המכס.
בתחום החקלאות החורגו משקים חקלאיים בענפי החי והצומח, קבלני שירותים למשקים החקלאיים, בתי האריזה, מפעלי מזון לבעלי חיים ושירותי רפואה וטרינרית. כן הוחרגו מחלבות, מכוני מיון לביצים ומשחטות, כדי לאפשר את המשך האספקה השוטפת. עוד בתחום הקמעונאות הוחרגו מפעלים המייצרים או מייבאים ומפיצים מוצרי פארמה, טואלטיקה, ניקיון ותמרוקים.
עוד במוחרגים ניתן למצוא את שירותי ההסעות בתחבורה הציבורית, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, שירותי המוניות, פעילות התעופה ומעברי הגבול, כמו גם את הנמלים שימשיכו לפעול כסדרם. הרשויות המקומיות יוכלו להמשיך ולהפעיל את שירותי פינוי האשפה וכן את המוקדים העירוניים והביטחוניים.
שירותי התקשורת הוחרגו גם הם מהתקנות תחת התנאי שקובע שצמצמו ככל האפשר את מספר העובדים הנדרש להמשך פעילות תקינה. בתוכם ניתן למצוא גם את הדואר, שירותי השידורים השונים, אתרי החדשות והעיתונים. יש לציין שבמרבית המקומות המדוברים עברו לעבודה מרחוק איפה שניתן ובחלקם אף הוצאו עובדים לחל"ת. משרד התקשורת הוציא שורה של הנחיות מקלות לחברות התקשורת במטרה להקל עליהן בתקופה הנוכחית, על אף שחלק מאותן הנחיות מקלות פוגעות בלקוחות.
בתחום שירותי הרווחה הוחרגו מסגרות חוץ ביתיות, מרכזי יום טיפוליים וסיעודיים לקשישים ושירותי תמיכה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, מועדוניות לילדים בסיכון ומועדונים לאזרחים ותיקים. שירותי הדת והקבורה יפעלו גם הם תחת ההחרגה מהתקנות וכמוהם גם שירותי הכשרות והפעלת מקוואות נשים.
תחת סעיף השונות בתקנות נכללים גם שירותי תחזוקת מבנים ובכללם בטיחות, מעליות, אינסטלציה, חשמלאות, ניקיון ותברואה. כן הוחרגו שירותי טכנאות, שירותי תקשורת ואבטחת מידע ושירותי מחשב ובפרט שירותי תמיכה, תחזוקה ואחזקת בסיס נתונים ופיתוח הכרחיים.
למרות ששירותי הלמידה מרחוק הופסקו בימים האחרונים, התקנות מחריגות את מוסדות החינוך בכל הקשור ללמידה מרחוק והוראה מקוונת. כן יינתנו שירותי מענה חינוכי רגשי לניטור ההתמודדות ואיתור ילדים הזקוקים לתמיכה, טיפול במצבי לחץ, משבר וסיכון לאובדנות ולפוסט טראומה ומצוקות רגשיות.
פורסם לראשונה: 20:02, 20.03.20