גם אם יתברר לבסוף, כי הסיבה לתקלה הנרחבת שחוו היום לקוחות HOT באינטרנט היא שוב "רק" כבל שנקרע במהלך עבודות בנייה – תקלה כזו, בזמנים כאלה, היא נורה אדומה בוהקת. תקשורת היא אומנם לא עניין של חיים ומוות, כמו מכונות הנשמה או כמו ציוד מיגון לרופאים, אבל במצבי חירום היא כמעט הדרך היחידה לספק לציבור את אורך הנשימה ההכרחי שמאפשר הישרדות.
על הנייר, במצב רגיל, תשתיות תקשורת האינטרנט והסלולר של ישראל עונות להיקף הדרישה בארץ. כבר בתחילת משבר הקורונה הודיעו חברות התקשורת, כי יעמדו ברוחבי הפס הנדרשים, גם אם הצריכה תגדל – כפי שאכן קרה וקורה – בעשרות אחוזים. HOT עצמה דיווחה בשבוע שעבר על עלייה של יותר מ-50% בתעבורת האינטרנט לעומת ימי שגרה. בזק, כספקית התשתית המובילה, אף הוזילה עבור הספקיות את מחיר הגישה לקיבולת נוספת.
1 צפייה בגלריה
קריסת מערכות
קריסת מערכות
שוב נפל האינטרנט
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
אבל על אלו תשתיות מדובר? בתחום הקווי - בעיקר על רשת קווי הנחושת של בזק ורשת כבלי ה- AUX של HOT - שתיהן קשישות, שבריריות, מוגבלות, שזמנן עבר; בתחום הסלולרי – על רשתות דור רביעי עמוסות עד להתפקע, שמגרדות את קצה גבול הקיבולת שלהן. רק מעטים יודעים ש"מכרז תדרי הדור החמישי" המפורסם של משרד התקשורת הוא, לפני הכל, מכרז על עוד תדרי דור רביעי, שהמפעילות זקוקות להם כאוויר לנשימה.
כך שמיליוני הצרכנים הספונים עכשיו בבתיהם, כשהגישה לרשת היא כמעט החלון היחיד שלהם לעולם החיצון, מבינים עכשיו בדרך הקשה את המשמעות: ניתוקים, איכות גלישה לא יציבה, מהירות משתנה, מחשבים שקופאים. קל מאוד לזהות את זה, כשה"זום" לא זז, כשהסרט מתמהמה לרדת ב-VOD, כשהורדת הקובץ נמשכת ללא סוף.
עם תחילת המשבר הודיע משרד התקשורת, כי "אינו צופה בעיות מערכתיות", והשכיל לפתוח מרכז שליטה ייעודי "למעקב ובקרה אחרי ההתפתחויות" ולמענה מהיר. מה שלא מנע את התקלה המשמעותית היום. סביר שכל המעורבים עשו כמיטב יכולתם, אבל אין בעולם מרכז שליטה שיוכל לכסות על מחדל מתמשך בן שנים רבות, של ניהול שלומיאלי – אפילו מופקר – של ענף המהווה כיום תשתית קריטית, בשיגרה ובוודאי בחירום, של כל מדינה מודרנית.
פרטי הפרטים לגמרי לא חשובים: במבחן התוצאה, בישראל של 2020 אין עדיין רשת קווית מושלמת, מאובטחת, של סיבים אופטיים, ורשתות הדור הרביעי – לא החמישי! – עדיין לא פרוסות כנדרש. ההשקעות המשמעותיות האחרונות בהן בוצעו לפני 5-10 שנים. משרד התקשורת נהנה היום מהנהגה מקצועית, שמנסה במאמץ סיזיפי, עם ניצנים של הצלחה, להתחיל לעשות סדר בבלגן. אבל היא משוועת לשר נחוש, מבין עניין, שלא יראה בתפקיד רק מקפצה פוליטית ודרך קלה להיטיב עם אדונו, ראש הממשלה, או להיטיב עם העם בשירותי חינם ובסלולריים זולים.