היום יחל שלב נוסף בהחזרת המשק לפעילות, לאחר שחנויות הרחוב וענפים נוספים קיבלו אישור לחזור לעבודה. זהו צעד חשוב, אבל לא מספיק כדי להניע מחדש את גלגלי הכלכלה.
בשבוע שעבר נרשמו בשירות התעסוקה עוד 40 אלף איש, בעוד רק 4,000 איש דיווחו באותה תקופה שחזרו לעבוד. בתחילת המשבר איפשרה המדינה למעסיקים להוציא עובדים לחל"ת, והסכימה לשלם דמי אבטלה מהיום הראשון. מדובר בפתרון חירום להנשמת המשק, ומאז מספר החברות המאמצות אותו רק גדל. כעת המשק מתחיל לחזור לפעילות, אבל מספר העובדים שיוצא משוק העבודה בעלייה.
1 צפייה בגלריה
סגר בתל אביב
סגר בתל אביב
סגר בתל אביב
(צילום: AP)
יש לכך מספר סיבות: ראשית, הביקושים יורדים, הן בצריכה המקומית, והן בעולם (פעילות היצוא היא מרכזית בישראל). כמו כן, יותר שירותים עוברים לאונליין ותחומים כמו תיירות, בידור ומסעדנות יישארו משותקים עוד זמן רב. החל"ת הוא מנגנון מלאכותי, ולא אפקטיבי לאורך זמן. לכן, צריך לעבור משלב החירום לשלב תמרוץ המשק שבמרכזו עידוד השקעות וצריכה.
בנשיאות המגזר העסקי, בראשות דובי אמיתי, הכינו תוכנית עם פתרונות לתמרוץ המשק. במקום מענקים לחברות שנפגעו מהמשבר כדי שיחזירו את העובדים, מוצע להשתתף עימן בשכר כמו בגרמניה ובדנמרק. אם הביקושים בענף עדיין נמוכים, העובד יחזור לחצי משרה, והמדינה תסבסד לו סכום נוסף. כך במקום שהעובד יישאר בבית ויקבל דמי אבטלה, הוא יחזור כמעט לשכר מלא, והמדינה תקבל מיסים על שכרו.
אפשרות נוספת היא לעודד קליטת מפוטרים לחברות אחרות באמצעות מענק למי שיקלטו עובדים מעבר לכמות הנוכחית, דבר שיעודד ניידות. המדינה גם יכולה להציע למעסיקים להשתתף במימון תוכניות הכשרה והסבה לעובדים בתחום הטכנולוגי, בתנאי שהחברה תעסיקם גם אחרי ההכשרה. זה הזמן לצאת מהקופסה וליישם פתרונות יצירתיים שיניעו את הביקושים בכלכלה.