רשתות המסחר שלחו הבוקר (חמישי) מכתב התראה לשר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, ולמפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, בטענה לאכיפה בררנית. התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, שמאגדת 400 חנויות בקניונים, טוענת שהבוקר נפרסו עשרות שוטרי משטרת ישראל במרכזי הקניות שנפתחו בניגוד להנחיות הממשלה: קניון בת ים, הקניון הגדול בפ"ת וביג כרמיאל. לטענת ההתאחדות, השוטרים מיהרו לחלק דו"חות וצווי סגירה לכלל העסקים הפעילים במתחמי הקניות ואף ננקטו צעדי אכפה משמעותיים כנגד חלק מחברי ההתאגדות.
בפורום מסרו לאחר מכן: "אנו מתארגנים לפתיחה מהירה של חנויות פופ-אפ במיקומים אליהם המשטרה לא מגיעה ואינה אוכפת, כמו בני ברק, אלעד ובמאה שערים".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"ברור שמטרת פעולה מתואמת ומתוכננת זו, בה נטלו כוחות משטרה נכבדים ושעולה אף כדי פשיטה על אותם מתחמי קניות, היא אך ורק קצירת תועלת תקשורתית ויצירת הד יחצני לפעילות משטרת ישראל", נכתב במכתב ההתראה.
2 צפייה בגלריה
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
קניון פתח תקווה פתח בניגוד להנחיות. שוטרים מחלקים קנסות
(צילום: יאיר שגיא)
"פעולה זו בוצעה על פי הוראתו של רה"מ כפי ששודרה בטלוויזיה ונועדה למען יראו וייראו. פתיחה והפעלת מתחמי הקניות במתווה של תו ירוק מהווה צעד נוסף ומשמעותי בדרך לחזרה לשגרה והקטנת הנזק הנוראי שחווים בעלי העסקים.
"כך, בעוד שמתחמי הקניות האמורים נפתחים במתווה תו ירוק, על ידי חנויות שמעסיקות עובדי קורונה מחוסנים בלבד, וכן קהל המבקרים עבר סינון והוא מחוסן ותוך הקפדה על הנחיות התו הירוק, נראה כי בערים של המגזר החרדי או הערבי, שרובן ככולן ערים אדומות, מתנהל מסחר חופשי שלא בהתאם להנחיות הממשלה, או התו הסגול באין מפריע ובאין פיקוח מטעם גורמי האכיפה. גם מוסדות חינוך רבים פועלים במגזר החרדי וכן נערכים אירועים וחתונות ולוויות בשני המגזרים. מבלי שמשטרת ישראל טורחת לפקוד אותם, או לאכוף את פעילותם בהתאם לחוק".
2 צפייה בגלריה
הלווית הרב חיים מאיר וואזנר בבני ברק
הלווית הרב חיים מאיר וואזנר בבני ברק
"אצל החרדים לא אוכפים את ההנחיות". הלווית הרב חיים מאיר וואזנר בבני ברק
(צילום: טל שחר)
לטענתם, מדובר בפעולת יח"צ ואכיפה בררנית, שגורמת לקיטוב בין אוכלוסיות ומונעת משיקולי פרסום ותדמית. עוד נכתב כי: "לאור זאת, נבקש את אישורכם המיידי להמשיל את הפעלת מתחמי הקניות במתווה התו הירוק, כדי לקדם פתרון שגרה קבוע להפעלת מתחמי הקניות בתקופת קורונה.
"כמו כן, נבקש כי הקנסות וההתראות שהוטלו על בעלי העסקים במתחמי הקניות יבוטלו לאלתר וכי האכיפה תהיה זהה לאכיפה בכל רחבי המדינה ובפרט בערי המגזר החרדי והערבי, הן בכל הנוגע למתן התראות בטרם קנסות והן בכל הנודע לתדירות והיקף האכיפה.
"לחלופין, נבקשכם למסור מידע עדכני ביחס למספר הדו"חות שחולקו על-ידי משטרת ישראל לעסקים ברחבי מדינת ישראל, על פי מפתח עירוני וקטגוריאלי (חנויות רחוב וקניונים). כמו כן, יש לפרט את השיקולים שעמדו בבסיס הפעולה רחבת ההיקף שהתבצעה היום ואת תוצאותיה".
רשתות המסחר הוסיפו: "ככל שלא יתקבל אישור כאמור ולא תחדל משטרת ישראל מיישום מדיניות אכיפה באופן בררני, נאחז בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותנו לצורך הסרת האפליה האמורה ומדיניות האכיפה הבררנית המיישמת אותה, לרבות בדרך הגשת עתירה לבג"ץ".