למרות התנגדויות של יותר מעשור: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, החליטה היום (ד') להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בחדרה המכונה "שכונת הפרפרים". התוכנית כוללת 3,000 דירות חדשות, מתוכן 600 דירות קטנות ועוד 250 יחידות דיור מיוחד, שישמשו למעונות סטודנטים, דיור מוגן ודיור בהישג יד להשכרה.
התוכנית, שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל וחברת שיכון ובינוי נדל"ן ונערכה על ידי אדריכלית יעל אוקו ממשרד צמיר אדריכלים, משתרעת על שטח של 1,075 דונם בסמוך לשכונת חפציבה ולא רחוק מתחנת הכוח אורות רבין. היא ממוקמת בתחום של נחל חדרה ודרך מספר 65 מצפון, כביש 4 במזרח, כביש 2 ומסילת הרכבת במערב ודרך השלום ובית החולים הלל יפה בדרום.
2 צפייה בגלריה
עשן יוצא מארובה  בתחנת כוח אורות רבין בחדרה
עשן יוצא מארובה  בתחנת כוח אורות רבין בחדרה
תחנת כוח אורות רבין בחדרה
(צילום: EPA)
אופי הבינוי בתוכנית מדורג, כך שבחזיתות יוקמו בניינים בגובה 6-7 קומות ובעורף השכונה ייבנו מגדלים בני 10-19 קומות. כמו כן, בחזיתות הבניינים הפונות לרחובות הראשיים נקבעו חזיתות מסחריות ובקומות הראשונות של המבנים נקבעו שימושים ציבוריים של משרדים ומרפאות, בתי קפה ומסעדות. בסך הכל כוללת התוכנית 12,200 מ"ר עבור שטחי מסחר, 13,500 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ו-46,500 מ"ר עבור שטחי ציבור ובהם בית ספר יסודי, גני ילדים ומעונות, בתי כנסת ומרכז קהילתי.
בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת חיבור מהשכונה החדשה לכביש 4, חיבור לשכונת רובע הים שנמצאת מעבר לכביש 2 ו-3 חיבורים לדרך השלום, הדרך הראשית בחדרה. בנוסף, התוכנית כוללת מערך של חיבורים פנימי בתוך השכונה לצורך קיצור מרחקי הליכה לשכונת חפציבה והשכונות הגובלות וכן פארק עירוני בשטח של כ-17 דונם.

אוכלוסיית הפרפרים בסכנת הכחדה

הייחוד של האזור הוא באוכלוסיית הפרפרים המצויה שם מזן "נחושתן הנמלים הגלילי". על מנת לשמור על אוכלוסיית הפרפרים, יותר ממחצית משטח התוכנית הוגדרו כשטחים פתוחים (כ-720 דונם). עם זאת, בחברה להגנת הטבע אומרים כי אמנם נעשה ניסיון לשמר את בית הגידול, "אך יהיה על עיריית חדרה לקחת אחריות לניהול השטח הפתוח והממשק האקולוגי שלו לטובת תושבי השכונה, בית הגידול ובתוכו גם הפרפר, המצוי בסכנת הכחדה".
לדברי יעל אפרת לביא, רכזת שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע באזור חדרה-חיפה ונציגת הארגון בוועדה המחוזית חיפה, "שכונת הפרפרים תוקם בהמשך לשכונת חפציבה בבית גידול חולי, בעל ערכיות נופית ואקולוגית, בזיקה לנחל חדרה. תכנון השכונה ניסה לאזן את הפיתוח מול צרכי השימור של בית הגידול העשיר, שמין הדגל בו הוא הפרפר הנדיר נחושתן הנמלים הגלילי. פרפר זה מקיים מערכת יחסים הדדית ועדינה עם הנמלה הלבובית, באופן שהנמלים מגדלות את גלמי הפרפר עבורו".
אפרת לביא הוסיפה כי "פרפרים מהווים ביואינדיקטורים טובים לבריאות הסביבה והמערכת האקולוגית, ואנחנו חוזים, בצער, בקריסת אוכלוסיות הפרפר - דבר שבהחלט עשוי להיות סימן אזהרה. בית הגידול הגדול והחשוב לשימורו של המין הוא חולות קיסריה, ואנו קוראים לרשות הטבע והגנים ולמוסדות התכנון, לקדם שמורת טבע בחולות הנפלאים הללו".

370 דירות במקום משרד החקלאות

בתוך כך, תוכנית נוספת שאושרה השבוע על ידי הוועדה מתייחסת למתחם משרד החקלאות בחדרה. התוכנית, שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי משרד פרחי-צפריר אדריכלים, חלה על שטח של 15.5 דונם, המשמש כיום כמשרדים של משרד החקלאות וממוקם במרכז העיר, במתחם הרחובות שמעוני, קלז ופרנק, בסמוך לכביש 4 ולתחנת הרכבת.
2 צפייה בגלריה
מתחם החקלאות חדרה
מתחם החקלאות חדרה
מתחם החקלאות חדרה
(הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים)
מדובר בתוכנית המשנה ייעוד קרקע ממרכז אזרחי ומבני ציבור לטובת בינוי למגורים, מסחר, תעסוקה ומבני ציבור. היא כוללת 370 יחידות דיור, מתוכן 92 יוקצו עבור דירות קטנות. בחזית רחוב דוד שמעוני מתוכננים 3 מגדלים בני 26 קומות שישלבו קומת קרקע מסחרית ושתי קומות לתעסוקה, כשמעליהן מגורים. בעורף המגדלים מתוכננים 4 מבני מגורים של 8 קומות.
במרכז המתחם יוקם שטח ציבורי פתוח של כ-3 דונם ויתחבר לתוכניות המקודמות ממערב למתחם (מתחמי סלע, ביתר ורסקו). בסך הכל במתחם מוצעים כ-1,000 מ"ר עבור שטחי מסחר, 3,750 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 1,100 מ"ר עבור שטחי מבני ציבור. בנוסף, התוכנית כוללת מבנה לשימור "בית ביטחון" מלפני קום המדינה, ומציעה בו שימושים ציבוריים, וכן שומרת על מרבית העצים הוותיקים שבתחומה.