לראשונה: שכירות ארוכת טווח למגזר הערבי. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז החליטה היום (ד') להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית להקמת פרויקט דיור להשכרה ארוכת טווח ביישוב ג'לג'וליה. התוכנית תכלול 4 בניינים בני 7 קומות מעל קומות מסחר עם 100 דירות להשכרה בשטח של כ-6 דונם.
הפרויקט שהופקד יפעל לפי המודל של שכירות ארוכת טווח של החברה הממשלתית דירה להשכיר, במסגרתו חוזי השכירות יכללו שכר דירה קבוע לטווח ארוך, והחברה שתזכה במכרז ותקים את הפרויקט תבצע את תחזוקתו. כיום קיימים פרויקטים של דיור להשכרה ארוכת טווח, בין היתר, בערים הרצליה, רמת השרון וחיפה ומצויים בבנייה פרויקטים בערים נוספות בתל אביב ובירושלים.
1 צפייה בגלריה
פרויקט דיור השכרה ארוכת טווח ג'לג'וליה
פרויקט דיור השכרה ארוכת טווח ג'לג'וליה
פרויקט דיור השכרה ארוכת טווח בג'לג'וליה
(הדמיה: ת.י.ק פרויקטים)
התוכנית בג'לג'וליה קודמה על ידי דירה להשכיר בשיתוף עם המועצה המקומית. תכנון הפרויקט נוהל על ידי חברת תיק פרויקטים והוא נערך על ידי אדריכל אסף שקד. המועצה המקומית ג'לג'וליה ממוקמת באזור השרון, בין כפר סבא לראש העין. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), המדד הסוציו-אקונומי שלה הוא 2 מתוך 10 ומתגוררים בה כ-10,000 תושבים.
ראש המועצה המקומית, דרוויש ראבי, הסביר כי מדובר בתוכנית של דירה להשכיר בשיתוף עם המועצה ובליווי המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי. לדבריו, "זהו פרויקט ראשון מסוגו בחברה הערבית להקמת 100 יחידות דיור להשכרה בבעלות ציבורית בג'לג'וליה. בחברה הערבית היקף שוק השכירות זניח ונמצא בעיקר בבעלות פרטית. הפיילוט הוא פרי שיתוף המועצה ורשות מקרקעי ישראל".
מנכ"ל דירה להשכיר, יאיר טל, מסר: "אני גאה על כך שמודל המגורים בשכירות ארוכת טווח, אותו אנו מקדמים בכל רחבי הארץ, יוצע לראשונה גם לאוכלוסייה הערבית בישראל. בשיתוף המועצה המקומית נתכנן את הפרויקט ונתאים אותו כך שישרת בצורה הטובה ביותר את בני המקום ואת הזוגות צעירים ביישוב".

כפר קאסם: שכונה חדשה במחיר מופחת

בתוך כך, משרד הבינוי והשיכון הודיע היום כי לאחר שנים ארוכות במהלכן לא שווקו קרקעות בכפר קאסם, העיר הערבית יוצאת לפיתוח ולשיווק מאות יחידות דיור למגורים בשכונות אלשעב, מחציתן במסגרת תוכנית מחיר מופחת החדשה (שמחליפה את תוכנית מחיר למשתכן). במסגרת השכונה החדשה מתוכננות עבודות פיתוח בהשקעה תקציבית של למעלה מ-250 מיליון שקל.
בשנת 2016 חתם המשרד על הסכם פיתוח כוללני עם עיריית כפר קאסם, המונה למעלה מ-25 אלף תושבים, במטרה לתכנן ולבצע עבודות פיתוח עבור 10,125 יחידות דיור בקרקע מדינה ובקרקע פרטית. במסגרת הסכם הפיתוח, קודמו 4 תוכניות בהיקף של כ-5,500 יחידות דיור.
ראש עיריית כפר קאסם, עאדל בדיר, הסביר כי פיתוח השכונה החדשה "יביא איתו לא רק אפשרויות מגורים חדשות אלא גם אפשרויות כלכליות וחברתיות מגוונות לתושבי העיר". לדבריו, "יצירת אפשרויות ומלאי דיור עבור תושבי העיר משמח במיוחד לנוכח התקופה המאתגרת שזימן נגיף הקורונה".
מנהל מחוז מרכז במשרד השיכון, נדב לחמן לזר, מסר: "פיתוח שכונות אלשעב מהווה אבן דרך משמעותית בקידום העיר כפר קאסם עבור הקמת שכונת מגורים איכותית לצעירי העיר, כולל דירות במחיר מופחת שייועדו לבני המקום".
אתמול אישרה הממשלה החלטה שהגיש שר המשפטים, אבי ניסנקורן, המאמצת את המלצות הצוות הבין-משרדי להסרת חסמים בדיור ובמקרקעין ביישובי החברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית. המלצות הצוות, בראשות המשנה ליועמ"ש (משפט אזרחי) ארז קמיניץ, מציעות פתרונות לחסמים תכנוניים וקנייניים, במטרה לקדם את שוק הנדל"ן ביישובי החברה הלא-יהודית. זאת, בין היתר באמצעות קידום תוכניות איחוד וחלוקה, קידום מימוש בנייה בקרקע פרטית, סיוע בקידום רישום הנכסים בפנקסי המקרקעין ועוד.