תושבי היישובים היוקרתיים נגד אפליקציות הניווט: תושבים במושב כפר נטר ובאבן יהודה הגישו לאחרונה לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז התנגדות לתוכנית של המועצה המקומית אבן יהודה לפתוח לתנועה כביש פנימי קיים המחבר בין היישובים. הסיבה, לטענתם, היא שאפליקציות ניווט, כמו ווייז (Waze) וגוגל מפות (Google Maps), מסיטות את התנועה לכבישים הפנימיים בזמן עומסי תנועה - ובכך הופכות את היישובים הפסטורליים לעורק תנועה סואן. הדיון בהתנגדויות צפוי בינואר 2021.
מדובר ביישובים הממוקמים באזור השרון, בין כביש 2 (כביש החוף) לכביש 4 (גהה), בסמוך לנתניה ומצפון למושבים בצרה, אודים ובני ציון. נכסים במושב כפר נטר מוצעים כיום למכירה בסכומים של כ-7.5 מיליון שקל ועד 28 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
אבן יהודה
אבן יהודה
אבן יהודה
(צילום: ג'ורג' גינסברג)
באמצעות עו"ד נעם קולודני ממשרד קולודני ושות' הגישו התושבים התנגדות, שבה נטען בין היתר כי "השימוש ביישומונים דוגמת ווייז, אשר נפוצים מאוד על ידי רובם המוחלט של הנהגים במדינת ישראל, מווסתים תנועה מהצירים הראשיים, כביש 4 וכביש 2, יוצרים אפקט של כלים שלובים, ופוגעים הן בכפר נטר והן באבן יהודה", נטען בכתב ההתנגדות.
עוד נטען כי בתוכניתה מבקשת המועצה המקומית "לחבר כבישים בין עירוניים בעלי קיבולת עצומה, אל תוככי דרך פנימית צרה של מושב כפר נטר, על מנת לספק מענה לבעיות התחבורה שחווים תושביה. פתרון בעיות התחבורה לפי תוכנית זו הוא הישענות על תחומי ותשתיות התעבורה של מושב כפר נטר. ניתן לקבוע כבר כעת בוודאות מוחלטת כי מדובר בתוספת של אלפי רכבים בשעות השיא של הבוקר ושעות הערב ולאורך היום כולו".
מדובר בדרך ששימשה ב-20 השנים האחרונות את תושבי אבן יהודה להגעה לרכבת בית יהושע ולאזור התעשייה פולג בנתניה, ושימשה את תושבי כפר נטר למעבר לצורך קבלת שירותים באבן יהודה. באפריל 2017 הגישו תושבי כפר נטר עתירה מנהלית לבית המשפט לסגור את הדרך. השופט קיבל את העתירה וקבע כי קטע מהכביש באורך כ-30 מטרים מצריך רישום בתב"ע. לפיכך הורה על סגירת המעבר עד להסדרת הנושא בוועדה המחוזית, שכאמור אישרה להפקדה להתנגדויות הציבור את התוכנית לפתיחת המקטע.

כ-1,000 כלי רכב לשעה

להתנגדות צורפו חוות דעת תחבורתית של יועץ התחבורה, פרופ' דוד מהלאל מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, וכן של יועצת התחבורה לשעבר של הוועדה המחוזית מרכז, המהנדסת רות לב-רן. על פי סקר תנועה שצורף להתנגדות, "בספירות התנועה נספרו בשעת השיא כ-1,000 כלי רכב לשעה ובמשך 10 שעות ספירה נספרו כ-8,000 כלי רכב, וכי בספירות נוספות המספר אף הגיע לכ-9,000 רכב בפחות מיממה. נפחי תנועה אלה הם נפחי תנועה של רחובות ראשיים בערים גדולות וודאי לא נפחי תנועה של מושב כפרי".
מאבק התושבים בנושא נמשך כבר זמן מה, וכאמור, אחת הסיבות שבגינן מוחים התושבים על פתיחת הכביש היא השימוש באפליקציות הניווט, שעל מנת לחסוך בפקקים מעבירה את משתמשיה דרך כבישים פנימיים. "בשעות השיא, כאשר נוצר גודש בדרכים הראשיות, מנווטת התוכנה את הנהגים לסטות מהדרכים הראשיות אל עבר מסלולים עוקפים העוברים ברחובות מגורים בכפרים ובשכונות", נטען.
לדברי עו"ד קולודני, "מדובר במאבק ייחודי, ששותפים לו תושבים הן מאבן יהודה והן מכפר נטר, נגד תוכנית המבקשת לייצר באמצעות חיבור פנימי בין היישובים כביש רוחב, אשר ודאי ינקז תנועה בין עירונית לתחומי היישובים, וזאת מבלי שהוגשו חוות דעת רלוונטיות ועדכניות להערכה מדויקת של העומס התחבורתי הצפוי. אבן יהודה מציגה את תוואי הדרך כאופציה יחידה, על אף שקיימות אפשרויות לתכנון דרכים חלופיות שונות. מדובר במפגע בטיחותי ותנועתי עצום, סכנה בטיחותית ופגיעה אנושה באיכות החיים של תושבי שני היישובים, לרבות בשל מטרדי זיהום אוויר ורעש".
2 צפייה בגלריה
עו"ד נועם קולודני
עו"ד נועם קולודני
עו"ד נועם קולודני
(צילום עצמי)
אבי הררי, ראש מועצת אבן יהודה, מסר: "הישובים אבן יהודה, בית יהושוע וכפר נטר מהווים רצף בנוי ומרחב מחייה אחד. תושבי אבן יהודה מגיעים לתחנת הרכבת בבית יהושוע דרך רחוב שעובר באבן יהודה וכפר נטר, ותושבי כפר נטר ובית יהושוע צורכים שירותים שונים באבן יהודה. בנוסף, אבן יהודה הוא יישוב הממוקם בין שני עורקי תחבורה מרכזיים במדינה, בין כביש 2 לכביש 4, ולצערי הרב רחובות היישוב הפכו לכבישים ראשיים לכל מי שרוצה לעבור ממערב למזרח ולהיפך. מזה שנים רבות שאני פועל להקמת כביש 561 מצפון לאבן יהודה, כביש שללא ספק יפחית בצורה משמעותית את כמות הרכבים העוברת ביישוב. אך זה לא מספיק ויש לפתוח את כל הדרכים היוצאות מאבן יהודה על מנת לווסת בצורה הטובה ביותר את התנועה.
"ההתנגדות שהוגשה לוועדה המחוזית באה בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי למחוק את העתירה שהוגשה על ידי תושבי כפר נטר נגד פתיחת המעבר מאבן יהודה לכיוונם, שנועדה לעקוף את התהליך התקין של התנהלות הנושא בוועדה. החלטת בית המשפט משמעותית וחשובה, לא רק כהחלטה המאפשרת את המשך קידום התוכנית אלא גם חיזקה את התנהלותה התקינה של המועצה בפתיחת מעבר זה אל מול הוועדה המחוזית. אנו נמשיך במאמצנו לפתוח ככל שניתן צירי תחבורה ביישוב ולקדם את בניית הכבישים והמחלפים מסביבנו, על מנת להקל על עומסי התנועה ההולכים ומתרבים ופוגעים באיכות החיים של כולנו".
מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז נמסר: "מדובר בתוכנית המצויה בשלב ההתנגדויות ולכן לא נוכל להתייחס בשלב זה. כמו כל ההתנגדויות, גם התנגדות זו תשמע, תדון ותתקבל לגביה החלטה במסגרת הוועדה".