כאילו שלא חסרות צרות לבעלי העסקים הקטנים והעצמאים בחסות הקורונה: רשות המיסים פתחה בחקירה בחשד שמאות בעלי עסקים ניצלו את תקופת המשבר לביצוע העלמות מס, כך נודע ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet. גורמים ברשות מעריכים את היקף הפעילות הלא מדווחת וההשתמטות מתשלום מיסים בחודש וחצי האחרון במאות מיליוני שקלים.
עם זאת, בגלל המצב וההפסדים הגדולים שנגרמו לבתי העסק ולעצמאים, ברשות המיסים מתכוונים להנהיג מדיניות אכיפה מקילה, ובמקרים הקלים יותר להסתפק באזהרות או בקנסות סמליים.
3 צפייה בגלריה
חשד לעבירות מס במגזר החקלאי. אילוסטרציה
חשד לעבירות מס במגזר החקלאי. אילוסטרציה
חשד לעבירות מס במגזר החקלאי. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
הנחיות הממשלה חייבו את בתי העסק וגם את העצמאים להפסיק את פעילותם בשבועות האחרונים, ומגזר זה נחשב לזה שספג את המכה האנושה ביותר במשבר, כאשר עצמאים רבים חיים מן היד לפה. כתוצאה פתחו העצמאים בשורה של מחאות ברחבי הארץ, במטרה להגדיל את סכום הפיצוי שקיבלו מהמדינה במסגרת תוכנית הסיוע לעסקים בקורונה.
לחוקרי רשות המיסים הגיע מידע על עוסקים בתחומים שונים, שטענו כי עסקיהם סגורים לגמרי בתקופת משבר הקורונה, אך ביצעו עבודות באופן סמוי ובמזומן בלבד. בין השאר, נודע על בעלי חנויות סגורות שסיפקו משלוחים בניגוד לחוק, ספרים וקוסמטיקאיות שבאו לבתי הלקוחות, בעלי מוסכים שלא היו מורשים לפתוח את המוסך וטכנאים שהוזעקו לתקן מכשירים שהתקלקלו - למרות שנאסר להיכנס לבתי אנשים זרים בתקופת הסגר.
3 צפייה בגלריה
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
(צילום: דוברות משרד האוצר)

החשד: עבירות מס רבות במגזר החקלאות

אחד המגזרים שבהם קיים חשד לעבירות מס רבות הוא החקלאות. מאות חקלאים חשודים כי מכרו תוצרת במזומן, באמצעות משאיות שעברו בין ישובים שונים. ברשות המיסים ציינו כי אין בכוונתם להחמיר עם מי שנתפסו במסגרת מבצע האכיפה, שכן מדובר בחקלאים שנגרם לגידוליהם נזק גדול ובלתי הפיך, והיה ברור שלא ניתן יהיה למכור את התוצרת מאוחר יותר. "בהחלט נתחשב במצבם, אחרי שספגו מכה אנושה", אמרו.
חוקרי הרשות קיבלו מהשטח מידע מודיעיני על החשד לעבירות של ביצוע עסקאות במזומן ללא קבלות או דיווח, ואספו חומרים מהרשתות החברתיות ומקבוצות וואטסאפ וטלגרם. גורם ברשות אמר: "אנחנו חוקרים העלמות מס בתקופת משבר הקורונה בשל מידע שהתקבל והמחייב חקירה, ובשל פעילות מודיעינית לזיהוי העלמות המס שנעשתה, אם כי הפעילות הייתה בהיקף נמוך יחסית בשבועות האחרונים. גם בימי משבר הקורונה צריך לשלם מיסים, מה גם שמקבלים פיצוי על השבתת עסקים. חוק הוא חוק גם בימי חירום".
גורם במשרד האוצר אמר כי מדובר בחלק קטן מבעלי העסקים, וכי רובם הגדול שמרו בקפדנות על הוראות הממשלה בעניין הסגר והשבתת העסקים. "היו שניצלו בכפיות טובה את המצב, כאשר רבים מהם דורשים פיצוי על השבתת עסקיהם למרות שעבדו בשחור", אמר.
ברשות המיסים ציינו כי החקירות מתמקדות בשלושה סוגים של עבירות: אי כיבוד ההוראות לסגירת העסקים במגזרים מסוימים כנדרש בחוק, עבירות שבוצעו על חוקי הסגר מבחינת המרחק שמותר לאזרחים לצאת מהבית, והשתמטות מתשלומי מיסים. חשודים בעבירות המס יזומנו לחקירה בשבועות הקרובים, וצפויים להידרש לתשלום המיסים שלא שולמו ולקנסות על ביצוע עבירות המס.
מרשות המיסים נמסר: "אנחנו פועלים בעצימות נמוכה בימים האלה, אולם להערכתנו הפעילות הלא מדווחת יכולה להגיע לסכומים גבוהים. עבירות המס נפוצו בהרבה סוגי פעילות, שבהם שולמו כספים במזומן. אנו מבצעים פעילות מודיעינית לזיהוי פעילות עסקית לא מדווחת".