השפעות הקורונה ממשיכות: "הציפייה הייתה דווקא לגידול במכירות, משום שמספר התושבים בישראל 'עלה' בגלל סגירת השמיים. אלא שהציבור נכנס לתחושת אי ודאות כלכלית ורוכש פחות". כך אמר הערב ספק גדול של רשתות המזון בעקבות הירידה ברכישות ברשתות בתקופה האחרונה ובתדירות הביקורים בסניפים, וזאת עקב המצב הכלכלי והעלייה בתחלואה בקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רשתות המזון משדרות לחץ וכדי למשוך את הקונים בחזרה הן יצאו במבצעים עמוקים, כמו חלה בשקל (ויקטורי), או מוצר שלישי חינם בשופרסל, שלא יוצאת לרוב במבצעים כאלה, וכן מבצעי הוזלות חדים ברמי לוי וביינות ביתן.
2 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
לדברי אחד הספקים הגדולים, "השוק על הפנים. כבר במהלך חודש אפריל הייתה עצירה (לפי נתוני סטורנקסט המכירות של מזון ומשקאות ברשתות השיווק עלו באפריל בפחות מ-1% לעומת אפריל אשתקד, נ"ז) וחשבנו שזה כתוצאה מאגירה של הציבור בתקופה שלפני כן שהביאה לעלייה מטורפת של 16% במכירות הרשתות במרץ לעומת מרץ אשתקד.
"במאי פעלו לטובת השוק שני גורמים: העובדה שאין נסיעות לחו"ל ויותר ישראלים בארץ, וחג שבועות שהשנה נחגג במאי לעומת יוני בשנה שעברה. לכן, הציפייה הייתה לעלייה של 7%-8%, אך בסופו של דבר לפי סטורנקסט העלייה הייתה 5% בלבד לעומת מאי שעבר. בנתוני סטורנקסט ביוני, שטרם התפרסמו, אנחנו מעריכים שהעלייה לעומת השנה שעברה תעמוד על כ-3% בלבד".

"לחץ להוריד מחיר"

לדברי ספק נוסף, "הרשתות מושכות ממני פחות סחורה ואני לא מדבר על מוצרי פרימיום, אלא על מוצרי בסיס. ציפינו למכירות טובות, בגלל שכולם בארץ והרבה בבית ומבשלים. הבעיה שהרשתות התחילו במבצעי מחיר, דבר שלוחץ גם עליי להוריד מחיר. זה שמפרסמים איפה הסתובבו חולי קורונה מרתיע את הציבור מלהגיע לסניפים הגדולים. נפל האסימון שהקורונה פה בגדול ושמיתון עמוק בפתח".
אחד מבעלי רשתות השיווק: "לא צריך להיות מופתע מהמגמה. גם כשהייתה בהלת קניות היה ברור שבהמשך הפגיעה במשק תבוא לידי ביטוי. הציבור פחות נלהב לרכוש כעת בסניפים גדולים, במיוחד אלו שמרוחקים ממרכז העיר, מאחר שבהלת הקורונה חזרה וגם חלק מהצרכנים התרגלו לרכוש סמוך לביתם. אבל יש גם אי ודאות כלכלית של הצרכן: מי שלא יודע אם תהיה לו עבודה מחר או יפטרו אותו קונה פחות. בשיא הקורונה אמרו שרשתות השיווק חוגגות, אבל גם אנחנו חלק מהמשחק. השוק לא מתרסק בינתיים, אבל גם אנחנו נצטרף למיתון".
2 צפייה בגלריה
רמי לוי שיווק שקמה סופרברנדס
רמי לוי שיווק שקמה סופרברנדס
המחירים כבר עלו: אבטיח בשקל ו-50 מסיכות ב-25 שקל. סניף של רמי לוי שיווק שקמה
במקביל לירידה במכירות, הוצאות התפעול של הרשתות גדלו כדי לעמוד בתנאי התו הסגול כמו שמירה על ריחוק, מדידת חום לנכנסים, אלכוג'ל חינם בסניפים, שינויים במערך ההסעות של עובדי הסניף כמו קופאיות ועוד.
האנליסט גיא בראל ממיטב דש העריך לאחרונה כי "ברבעון השני נראה התחלה של חזרה לשגרה בענף קמעונאות המזון לאחר הרבעון הראשון, שהיה חריג לטובה". לדבריו, שוק המזון והמשקאות ומוצרי הצריכה הארוזים צמח ברבעון הראשון ב-14% כתוצאה מרגישות נמוכה למחיר מצד הצרכנים במשבר הקורונה. הוא ציין כי החזרה לקצבי צמיחה נורמליים יותר התרחשה כבר באפריל ובמאי, אז השוק צמח ב-5.1% בלבד. בראל צופה שביוני שוק המזון יציג קיפאון.
כאמור, את אחת הדוגמאות למבצעים העמוקים אפשר למצוא ברשת רמי לוי שבשבוע שעבר הציעה עוף טרי בשקל, אבטיח בשקל ו-50 מסכות כירורגיות ב-25 שקל. במשלוח שהגיע הערב (הוזמן בשישי) קיבלנו אבטיח במשקל תשעה ק"ג שעלה 1.81 שקלים בלבד.
עם זאת, ערב האתר עודכן והמחיר עלה ל-2.5 שקלים לחמישה ק"ג אבטיח. קיבלנו גם שני עופות טריים שלמים במשקל של יותר משלושה ק"ג במחיר כולל של 1.32 שקלים בלבד. ניסינו הערב להזמין שוב, אבל המוצר עם המחיר האטרקטיבי כבר לא קיים, לפחות לא במשלוחים - שם הוא כבר עולה 18.90 שקל. גם מסכות הפנים אזלו בינתיים.