"לייעל את משרד האוצר ולמקד את הפוקוס על חוק ההסדרים והתקציב זה דבר נכון", כך אמר הבוקר (ג') באולפן ynet שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, על רקע הודעת שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמש על פיטורי 18 עובדי המשרד וסגירה מיידית של מטה התשתיות הלאומיות ומטה ההכשרות המקצועיות, שנפתחו בתקופת ישראל כץ, בטענה כי לא היה צורך בהקמתם מאחר שהם קיימים בגופים ממשלתיים אחרים, ולכן מהווים כפילות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני משער שהדברים נבחנו יחד עם המנכ"ל החדש שנכנס", אמר באב"ד. "משרד האוצר גם ככה מאוד ריכוזי. כל התקציבים של משרדי הממשלה עוברים דרכו, כל ההוצאות והתשלומים עוברים דרך החשב הכללי. לנושא ההכשרות מקצועיות שישב במשרדי הכלכלה, הרווחה והתעסוקה ולנושא התשתיות שישב במשרד התחבורה, יש משרדים ממשלתיים אחרים שאמורים להיות אמונים עליהם. הפיזור, שבמסגרתו המשרדים הרלוונטיים יטפלו בנושאים שלהם ומשרד האוצר לא יתחיל לטפל בכל הנושאים במדינה, הוא בעיקרון דבר נכון".
1 צפייה בגלריה
שי באב"ד
שי באב"ד
שי באב"ד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מה לגבי היעד להעברת התקציב? למה צריך כל כך הרבה זמן? "התקציב בנוי משני חלקים מרכזיים. בצד אחד יש את המסגרות. כלומר, מסגרות ההוצאה על כל משרד ומשרד - כמה כסף יקצו לשירותי הבריאות, לשירותי הרווחה, לשירותי הביטחון. בצד השני של התקציב יש את הרפורמות והשינויים המבניים הדרושים במשק. לכל אלה נכנס שר אוצר חדש, שצריך להנחות את הדרג המקצועי אילו נושאים מבחינתו הכי חשוב לקדם. כנגזרת של זה, הפקידות הבכירה במשרד האוצר צריכה ליישר קו ולייצר את אותם שינויים מבניים בהתאם למדיניות שמגדיר להם שר האוצר. ולזה צריך זמן.
"גם אחרי שמגישים את התקציב לממשלה, שזה אירוע של חודש וחצי-חודשיים, יש עוד את כל הוועדות בכנסת. כשתקציב מגיע לכנסת הוא לא עובר מיד, הוא עובר קריאה ראשונה, אחר כך הוא מתפזר בוועדות השונות וכל ועדה בכנסת דנה בנושא הספציפי שרלוונטי לה, בהתאם לשינויים המבניים שמובאים. גם האירוע הזה לוקח חודש וחצי-חודשיים. לכן, הזמנים שהממשלה הגדירה ריאליים. תהליך התקציב האחרון היה לפני למעלה משלוש שנים, וחשוב שהוא ייעשה עכשיו בצורה יסודית ונכונה, ושישרת נכונה את המשק".
ליברמן אומר שהוא לא מתכוון להעלות מיסים. דעתך בעניין? "אני חושב שזה נכון. כלכלית, צריך לתת למשק להתאושש ממשבר הקורונה, לחזור לקצב הצמיחה שהיה לפני המשבר, להחזיר את העובדים לשוק העבודה. ואז, אני לא יודע להגיד לך אם זה חצי שנה מהיום או שנה וחצי מהיום, לפעול כדי להיכנס חזרה לגירעון המבני הנכון למדינת ישראל. כשליברמן אמר שהוא לא מתכוון להעלות מיסים הוא כנראה התכוון למיסים ישירים ועקיפים. מצד שני, כשהוא אומר שהוא שוקל לבטל פטורים כמו הפטור על המע"מ בייבוא מחו"ל עד 75 דולר, זה סוג של העלאת מיסים. בעיקרון, אנחנו בגירעון מאוד גבוה. החוב מאוד גדול, וצריך לצמצם אותו".