ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויועצו הכלכלי, אבי שמחון, ניסו לקדם לפני הבחירות תוכנית להפחתת שיעור מס ערך מוסף ב-2%-3% לתקופה של שלושה חודשים, כך נודע ל-ynet. התוכנית עלתה במהלך דיון בלשכת ראש הממשלה במקביל לזמן שבו פורקה הממשלה והוחלט על בחירות רביעיות. בדיון השתתפו גם שר האוצר, ישראל כץ, ומנהל רשות המיסים, ערן יעקב. כמו כן, שותפו בנושאים שהועלו בדיון מספר מצומצם של עוזרים וכלכלנים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
אבי שמחון עם בנימין נתניהו
אבי שמחון עם בנימין נתניהו
אבי שמחון עם בנימין נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
את הרעיון להפחית את שיעור מס ערך מוסף העלה שמחון לראשונה לפני תשעה חודשים, אז אמר, בהרצאה שנשא, כי הוא מציע להפחית את שיעור המע"מ בישראל ל-12 חודשים - וספג ביקורת מכלכלנים רבים.
גביית אחוז אחד של מס ערך מוסף בשנה מכניסה לקופת המדינה כשישה מיליארד שקל. לכן, תוכנית זו הייתה גורעת מהקופה, אילו היו מופחתים 3% לשלושה חודשים, כ-4.5 מיליארד שקל. שמחון טען בדיון כי הפחתה כזאת תגביר במידה רבה מאוד את הצריכה במשק וכך יגדלו גם, באופן יחסי, ההכנסות ממע"מ, למרות ירידת שיעורו, והעלות לא תהיה גבוהה מדי לקופת המדינה.
כלכלנים שנכחו בישיבה הביעו ספק אם הפחתה זמנית שכזאת אכן תגרום לעלייה גדולה בצריכה וכך להנעת המשק שהיה נתון עדיין בתקופה של סגרים ובחשש מסגרים נוספים, אם התחלואה לא תפחת והמוטציות לא יגבירו אותה בחודשים הבאים. אולם, התוכנית נשמעה הגיונית גם בקרב גורמים במשרד האוצר, שכן אין ספק בכלל שרבים היו מקדימים קניות, כמו של מכונית או מקרר, וחוסכים מאות ואף אלפי שקלים.
3 צפייה בגלריה
מנהל רשות המיסים ומ"מ מנכ"ל האוצר ערן יעקב, ושר האוצר ישראל כץ
מנהל רשות המיסים ומ"מ מנכ"ל האוצר ערן יעקב, ושר האוצר ישראל כץ
רשות המיסים לא הביעה התנגדות. מנהל רשות המיסים ומ"מ מנכ"ל האוצר ערן יעקב, ושר האוצר ישראל כץ
(צילומים: דנה קופל ואבי מועלם)
יצוין, שרשות המיסים לא הביעה התנגדות תקיפה לתוכנית הזאת, משום שהיה ברור שבסמכותם של ראש הממשלה ושר האוצר, אם יראו בה תוכנית נכונה, לכפות אותה על רשות המיסים ומאחר שהתוכנית נשמעה הגיונית, אם תבוצע רק לתקופה קצרה.

התוכנית שהפכה להבטחת בחירות

תוכנית נוספת שהוצגה באותו דיון, הפכה לאחר מכן להבטחת בחירות של נתניהו: לדחות באופן מיידי לשישה חודשים את כל תשלומי מע"מ של המגזר העסקי בישראל. לפי התוכנית שניסו לקדם, בעלי העסקים יגבו אומנם כחוק את תשלום מס ערך מוסף בשיעור הקיים של 17%, אך ישאירו את כל תשלומי המס שגבו אצלם במשך חצי שנה. התקנה הזמנית אמורה הייתה להביא להגדלה במידה רבה של הנזילות אצל בעל העסקים - ורק כעבור שישה חודשים, שבהם ירווח להם, הם יחויבו להעביר את מלוא הכסף שגבו בחצי השנה הקודמת לקופת רשות המיסים.

רשות המיסים הודיעה כבר לפני חודשים אחדים כי תאפשר לבעלי עסקים שיפנו אליה באופן אישי ויטענו כי קשה להם לשלם את המיסים במועדם, לפרוס את תשלומי המס לתקופה מסוימת, אולם התוכנית שנבחנה לאחרונה היא דחייה מוחלטת של כל תשלומי מס ערך מוסף לכל המשק, מבלי שיהיה צורך לבעלי העסקים לפנות באופן נפרד ולבקש דחיה.

"פתח למעשי התחכמות ומרמה"

ההצעה הזאת גרמה להתנגדות גורפת של רשות המיסים. כלכלני הרשות הבהירו, כי אי-תשלום מס ערך מוסף במשך חצי שנה על ידי כל מאות אלפי בעלי העסקים לקופת המדינה תגרום לפגיעה קשה בחינוך האזרחים ובעלי העסקים להקפיד על תשלום מיסים. רבים מבעלי העסקים צפויים אומנם לגבות מס ערך מוסף על קניית המוצרים והשירותים, אולם יהיה קשה מאוד לוודא לאחר חצי שנה שכל התשלומים אכן יעברו בבת אחת לרשות המיסים. "זה פתח למעשי התחכמות ומרמה ואנחנו מתנגדים לכך", אמרו ברשות המיסים. כמו כן, הובע חשש שיקשה מאוד על בעלי העסקים לשלם בבת אחת כעבור חצי שנה מאות אלפי שקלים לרשויות המס.

שתי התוכניות לא יצאו בסופו של דבר אל הפועל, מחשש שהיועץ המשפטי לממשלה יראה בהן מתן הטבות לציבור שבועות אחדים לפני הבחירות, וגם בשל הסברי בכירי משרד האוצר ורשות המיסים, כי מדובר בתוכניות, שעלולות בסופו של יום גם לעלות מיליארדים לקופת המדינה הגירעונית עד מאוד וכי הנעת המשק בגינן תהיה מעטה יחסית, כיוון שחלק מהקניות רק יוקדמו ולא יתווספו חדשות. "אדם לא יקנה במשך השנה מקרר פעמיים", הסביר בכיר במשרד האוצר.
עם זאת, ראש הממשלה נתניהו עדיין לא נסוג מהתוכנית לדחות את תשלומי מע"מ לחצי שנה ובדיון שהיה במשרד ראש הממשלה הועלתה האפשרות שאם נתניהו ימשיך לכהן כראש הממשלה, התוכנית תבוצע "כדי לסייע למאות אלפי העצמאים ובעלי העסקים ולהניע את המשק במטרה להוציאו סופית מהמשבר עד סוף שנת 2021". נתניהו אף הציג את ההבטחה בנאומיו כעשרה ימים לפני יום הבחירות.
גורמים במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר אישרו את דבר קיום הדיונים שנעשו בסודיות והבהירו, כי כאשר תוקם ממשלה חדשה התוכניות של הפתת מס ערך מוסף לתקופה מוגבלת ודחיית תשלומי מס ערך מוסף עשויות להידון מחדש.