חברות הסלולר והאינטרנט לא הגנו על ילדים מפני תכנים פוגעניים וייקנסו: משרד התקשורת החליט לקנוס את החברות על יידוע חלקי ולא מספק של צרכנים על שירות חינמי לסינון אתרים ותכנים פוגעניים לילדים, למרות שהן מחויבות לכך.

סלקום ופרטנר יקבלו את הקנס הגדול ביותר, לפי גובה ההכנסות שלהן, אך מדובר בקנסות זניחים יחסית להכנסות החברות: כ-15.4 עד 277 אלף שקל. החברות היחידות שהשתפרו מרגע פרסום כוונת הקנס: טלזר 019 שלא נקנסה שכן הודיעה על השירות בכל שיחות המכירה ופלאפון שהקנס שלה הופחת ב-87%.
1 צפייה בגלריה
מחשב
מחשב
על החברות מוטלת חובה לומר ללקוח חדש כי יש לו אפשרות לקבל סינון חינם של אתרי אלימות, הימורים ופורנו
(צילום: shutterstock)
על החברות מוטלת חובה לומר ללקוח חדש כי יש לו אפשרות לקבל סינון חינם של אתרי אלימות, הימורים ופורנו. עם זאת, נטען כי החברות לא הציעו את השירות ללקוחות סלולר ואינטרנט חדשים במעמד החיבור.
במשרד התקשורת האזינו לשיחות המכירה וגילו שלא הוצע סינון האתרים ברובן. בדיקה ראשונה כזאת נערכה ב-2016 ובדיקות נוספות נערכו בשנים 2018 ו-2019. אחריהן פורסמה כוונה לעיצום בספטמבר 2020.
אחרי פרסום הכוונה, במשרד שוב האזינו להקלטות שיחות שנערכו באוגוסט ובנובמבר 2020. בכל החברות לא הופקו לקחים, למעט חברת 019 טלזר שהציעה סינון אתרים בכל השיחות שלה ושלחה הודעות סמס ללקוחות וכן בחברת פלאפון שב-75% משיחות המכירה שלה הוצעו שירותי סינון אתרים. עקב כך, טלזר קיבלה הפחתה של 100% מהקנס ופלאפון של 87% מכ-400 אלף שקל ל-53,440 שקל.
בחברות אחרות שלחו הודעות סמס ללקוחות שמיידעות אותם על השירות, אך הנציגים הטלפוניים לא הציעו את השירות החינמי במעמד שיחת המכירה. בחלק מהחברות הציעו את השירות בחלק מהשיחות, או שלחו הודעות סמס באופן חלקי, לכן הופחתו העיצומים לכל חברה. גודל העיצומים נקבע לפי גודל ההכנסות של כל החברה, כשבעקבות שיפורים מינוריים - לכל החברות הופחת הקנס ב-20%-40%.
סלקום נקנסה ב-277,420 שקל; פרטנר ב-270,840 שקל; HOT מובייל ב-155,090 שקל; גולן טלקום ב-104,860 שקל; רמי לוי תקשורת ב-26,410 שקל ואקספון ב-15,480 שקל.
ממשרד התקשורת נמסר, כי "המשרד מחייב את חברות התקשורת ליידע את המנויים על הסכנות המצויות באינטרנט, וכן מחייב אותן להציע למנויים שירות סינון אתרים ותכנים פוגעניים בחינם. מינהל פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת פיקח על יישום הוראות אלה, במהלכו התגלו הפרות שבגינן הוחלט להטיל על החברות עיצומים כספיים בסך 903,540 שקל.
"משרד התקשורת ימשיך במאמץ להגברת המודעות בקרב הציבור לסכנות ברשת ולאפשרויות להתמודדות עמן, וימשיך לעמוד על כך שחברות התקשורת יקיימו את הוראות רישיונן, יציעו ללקוחותיהן שירות חינמי לסינון תכנים פוגעניים ויידעו אותם על הסכנות ברשת כנדרש".