הממשלה תדון ביום ראשון הקרוב במהלך יוצא דופן, שינטרל ולמעשה יקפיא את העלייה החדה בשכר הממוצע במשק, כמעט בכל התחומים המתעדכנים לפיו מדי חודש ינואר בכל שנה, בהם: מחירי החשמל, מיסי הארנונה ושכר המינימום במשק.

ההקפאה שמציע משרד האוצר נובעת מהזינוק בשכר הממוצע במשק בשנת 2020 הנגרם כתוצאה מהפיטורים והוצאתם לחופשות ללא תשלום של כמיליון עובדים, חלקם הגדול בשכר נמוך. העלייה הצפויה בשכר הממוצע במשק היא מכ-10,500 שקל ברוטו בחודש ליותר מ-11,500 שקל.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
ל-ynet נודע כי הערב מגבשים במשרד האוצר הצעה לפיה כל ההצמדות לשכר הממוצע יוקפאו למעט תשלומי הקצבאות לנכי צה"ל, אלמנות ויתומי צה"ל ולניצולי השואה. מדובר בכ-200 אלף איש. כפי שנודע, שר האוצר ישראל כץ החליט להחריג את המגזרים האלה מההקפאה כדי לא לפגוע בהם בתקופה הקשה של משבר הקורונה, כאשר רבים מהציבור הזה משתייכים לשכבות החלשות במשק.
הצמדת הקצבאות לא תהיה בשיעור החריג שנובע מעליית השכר הממוצע. על פי ההצעה שתובא לממשלה וצפויה להיות מאושרת ביום ראשון, הצמדת הקצבאות למגזרים אלה תהיה בשיעור זהה להצמדתם בראשית השנה של 2.3%.

"השלכות שיקשו על המשק להשתקם מהמשבר"

הזינוק הצפוי בשכר הממוצע במשק ב-2020 הדאיג את משרד האוצר, שכן אילו בוצעה ההצמדה הייתה עלותה ככל הנראה כ-2 מיליארד שקל. לפיכך הכין המשרד לפני כשלושה שבועות תזכיר חוק חדש, המורה על הקפאתו, שפורסם להערות.
משרד האוצר פרסם את תזכיר חוק השכר הממוצע כהוראת שעה, במטרה למנוע עלויות תקציביות קשות בעקבות עדכונו של השכר הממוצע במשק.
בהצעת החוק נאמר, כי "עדכון השכר הממוצע במשק בתקופה זו עלול ליצור עיוותים ועלויות תקציביות בעלות השלכות שיקשו על המשק להשתקם ממשבר הקורונה".
החוק מציע להקפיא לחלוטין את העדכונים המהותיים האמורים להתרחש עם פרסום השכר הממוצע במשק על ידי המוסד לביטוח לאומי בחודש ינואר 2021, ביניהם עדכון שכר המינימום, הפרשות לביטוח הלאומי שיפגעו בעיקר בעסקים הקטנים, ועלייה ביוקר המחיה, בעקבות מספר תעריפים המוצמדים לשכר הממוצע, כמו תעריף מיסי הארנונה ותעריף החשמל.
בנוסף, תזכיר החוק בא למנוע מצב בו האוכלוסייה שאינה מושפעת כלל מעליית השכר הממוצע במשק לא רק שלא תהנה מעלייתו אלא תפגע מירידת כוח הקנייה.
כמו כן מציין תזכיר החוק כי עם חזרת העובדים שיצאו לחל"ת או פוטרו לעבודה קיים צפי שהשכר הממוצע יירד באופן חד, אם הוא לא יוקפא בשנת 2021. זעזועים כאלה גרועים למשק ולכן החוק נועד למונעם.
להצעה צפוי רוב בממשלה ומלבד הליכוד צפויים לתמוך בה גם כחול לבן והמפלגות החרדיות.