כידוע, משבר הקורונה הוביל למאות אלפי מפוטרים, רבים מהם בעלי שכר נמוך מהממוצע, מה שגרם לשכר הממוצע במשק לעלות. לשכר הממוצע יש לא מעט השפעות, ביניהן מחירי החשמל, הארנונה וכמובן, שכר נציגי הציבור.
כדי למנוע את עליות המחירים בינואר 2021, פירסם הערב (חמישי) משרד האוצר את תזכיר חוק השכר הממוצע (הרואת השעה), במסגרתו מוצע לבטל את עדכון השכר הממוצע במשק על ידי הביטוח הלאומי. הנתון אומנם יפורסם בינואר, אך לא יובא בחשבון לגבי מוצרים ומיסים הצמודים לשכר הממוצע, שעלה באופן משמעותי בשנה האחרונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
צ'ק
צ'ק
צ'ק
(צילום: עמת מגל)
עדכון השכר הממוצע במשק בתקופה זו עלול ליצור עיוותים ועלויות תקציביות בעלות השלכות שיקשו על המשק להשתקם ממשבר הקורונה. החוק מציע להקפיא את העדכונים המהותיים האמורים להתרחש עם פרסום השכר הממוצע במשק על ידי המוסד לביטוח לאומי בחודש ינואר 2021, ביניהם עדכון שכר המינימום, הפרשות לביטוח הלאומי, פגיעה בעסקים הקטנים ועלייה ביוקר המחייה, בעקבות מספר תעריפים המוצמדים לשכר הממוצע, כמו תעריף מיסי הארנונה ותעריף החשמל.
בנוסף, תזכיר החוק בא למנוע מצב בו האוכלוסייה שאינה מושפעת מעליית השכר הממוצע במשק, לא רק שלא תהנה מעלייתו, אלא תפגע מירידת כוח הקנייה.
כמו כן, מציין תזכיר החוק כי עם חזרת העובדים שיצאו לחל"ת או פוטרו לעבודה, קיים צפי שהשכר הממוצע יירד באופן חד, אם לא יוקפא בשנת 2021. זעזועים כאלה גרועים למשק ולכן החוק נועד למנוע אותם.

העלייה במשכורת נושאי משרה תוקפא

במקביל, אישרה השבוע ועדת הכספים את ביטול עדכון משכורתם של נושאי משרה ברשויות השלטון לשנת 2021. יום לפני כן, ועדת הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית גם את ביטול העלאת השכר לחברי הכנסת, אך לא לבכירים האחרים, בשל חוסר סמכותה לבטל העלאת שכר לנשיא המדינה, מבקר המדינה ובכירים אחרים, בהם ראש הממשלה, שרים, סגני שרים ונושאי משרה שיפוטית.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתינהו
בנימין נתינהו
מליאת הכנסת בטקס הזיכרון ליצחק רבין ז"ל
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
כזכור, שכר חברי הכנסת, העומד כיום על מעל ל-45 אלף שקל ברוטו לחודש, צפוי היה להתעדכן בינואר 2021 בהתאם לשכר הממוצע במשק שעלה בצורה חדה. הצעת החוק קובעת בהוראת השעה כי ההצעה תקפיא את העלאת שכרם של 90 חברי כנסת.
יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "בקורונה נדרשת יציבות ולא עליית עלויות למעסיקים. אם השכר הממוצע במשק לא יוקפא, המעסיקים ימצאו את עצמם נאלצים לממן עלויות נוספות באמצע המשבר הכלכלי החמור ביותר, מה שיביא להכבדת העלות על המעסיקים בעקבות עלייה מלאכותית בשכר, ויפגע ביכולת המעסיקים לשקם את שוק העבודה".