השבתה חלקית של המשק: בעקבות הודעת ראש הממשלה, לפיה בעקבות משבר הקורונה ייסגרו קניונים ומקומות בילוי, שורה של רשתות אופנה ומזון מהיר וכן קניונים ומרכזי קניות הודיעו על סגירה זמנית של חנויות.
חברת עדיקה משביתה את הפעילות של תשעת הסניפים הפועלים בקניונים ומוציאה את כל 500 העובדים לחופשה ללא תשלום. עדיקה מדווחת כי לאור ההנחיות החדשות, חנויות הרשת ייסגרו החל מהיום למשך חודש ימים ולכל הפחות, עד ל-15 באפריל 2020. נכון למועד זה, תמשיך פעילות המסחר הקמעונאית המקוונת של חברת האופנה לפעול בישראל ובעולם.
6 צפייה בגלריה
חנות של עדיקה
חנות של עדיקה
חנות של עדיקה
בשבוע שעבר דיווחה עדיקה על צעדי התייעלות לנוכח המשבר והודיעה על צמצום עבודת אנשי המטה לארבעה ימים במקום חמישה ימי עבודה ועל איחוד משרות במטה. כמו כן, עצרה עדיקה פעילויות רווחה לעובדים והודיעה כי היא בוחנת מחדש עלויות של שיווק ופרסום במטרה להתאים אותן להכנסות החברה שעשויות להיפגע. עד להנחיה על השבתת הקניונים לא נפגעו הכנסות החברה באופן מהותי.
בכך מצטרפת עדיקה לשורת קניונים ורשתות אופנה ומזון שהודיעו כי יסגרו את חנויותיהם. קסטרו הודיעה כי היא נסגרת זמנית ועובדיה ישלחו לחופשה ללא תשלום. כך גם החנויות איב רושה וחנויות קבוצת רשתות הודיס: קרולינה למקה, אורבניקה וטופ טן. אתר האינטרנט של קסטרו ימשיך לעבוד כרגיל.
6 צפייה בגלריה
קסטרו ברמת אביב
קסטרו ברמת אביב
סניף קסטרו ברמת אביב. העובדים יוצאים לחל"ת
(צילום: איימי נקדאי)
רשתות האופנה רנואר וטוונטיפורסבן, שנמצאות בבעלות משותפת, הודיעו שיסגרו את חנויותיהן, אך אין כרגע החלטה בחברה על הוצאת העובדים לחופשה ללא תשלום. גם קבוצת זארה הודיעה כי "אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ועל כן כל חנויות הקבוצה יהיו סגורות". מדובר ברשתות זארה, זארה הום, ברשקה, פול אנד בר, מאסימו דוטי וסטראווידריוס. עם זאת, רשת דלתא מסרה שפתחה באופן חלקי יותר מ-90 חנויות. מדובר בחנויות רחוב וחנויות במתחמים פתוחים ובמקביל תגברה בהתאם את אתר האונליין.
קבוצת פוקס הודיעה גם היא כי תסגור את כל חנויותיה. בין היתר מדובר בפוקס, פוקס הום, מנגו, אורבן אאוטפיטרס, איירי, ללין, אמריקן איגל, דה צ'ילדרנס פלייס, נייקי, פוט לוקר, סאקס, אנתרופולוג'י, פרי פיפל, קוויקסילבר, בורדריידרס, בילבונג ושילב. אתרי הסחר המקוון טרמינל x ופוקס הום ימשיכו לפעול. יצוין כי 30 מחנויות שילב פתוחות וכן אתר האינטרנט שלה פועל כסדרו.
קבוצת פוקס תסגור את כל חנויותיה: פוקס, פוקס הום, מנגו, אורבן אאוטפיטרס, איירי, ללין, אמריקן איגל, דה צ'ילדרנס פלייס, נייקי, פוט לוקר, סאקס, אנתרופולוג'י, פרי פיפל, קוויקסילבר, בורדריידרס, בילבונג ושילב. האתרים טרמינל x ופוקס הום ימשיכו לפעול
מרכזי הקניות סוגרים גם הם פעילות. קבוצת עזריאלי הודיעה כי תסגור את קניוניה, למעט רשתות מזון ופארם. בקבוצת ביג מרכזי קניות הודיעו כי לנוכח ההנחיות החדשות, מרכזי ביג פאשן בית שמש, טבריה, ירכא וקניון בת ים ייסגרו מיידית. מדובר במרכזים הסגורים של הקבוצה. "שאר מרכזי ביג הפתוחים, יהיו פתוחים לרווחת הקהל והחנויות יוכלו לפעול על פי בחירתן. פתיחת בתי קפה, מסעדות ומקומות בילוי תיאסר לפי הנחיית הרשויות", נמסר. גם מקניון TLV נמסר כי הוא ייסגר עד להודעה חדשה, למעט רשתות מזון ופארם.
כמו כן, קבוצת המשביר מפסיקה אף היא את הפעילות של סניפי בתי הכלבו ועצרה התקשרות עם ספקים, כולל הקפאת תשלומים. החברה החליטה על השהיית הפעילות בסניפים עד 18 באפריל והודיעה למרבית העובדים על יציאה לחל"ת. במשביר צופים כי השהיית הפעילות תפגע בהכנסות ובתוצאות הכספיות, ולא יודעים להעריך בשלב זה את עוצמת הפגיעה. "להערכת הנהלת החברה, השהיית הפעילות תביא להפחתה ניכרת בהוצאות השוטפות של המשביר בתי כלבו", מסרה החברה.
קבוצת מאץ' (זכיינית H&M, COS ו-DAISO JAPAN בישראל) נאלצה לסגור את חנויות הקבוצה "עד לעדכון נוסף מהרשויות". הזכיינית מצאה תעסוקה חלופית למוכרי החנויות. מהחברה נמסר: "ביטחון ובריאות עובדינו הם מעל הכל. רווחה כלכלית היא חלק אינטגרלי מהביטחון של כולנו ועל כן שמנו בראש ובראשונה את טובת עובדינו לנגד עינינו ולשמחתנו שמרנו על תנאי העסקתם של עובדי המטה ומצאנו פתרונות תעסוקתיים ואלטרנטיבות לעובדי החנויות השונים והמרכז הלוגיסטי בתוך קבוצת יוניון גרופ המורחבת והאיתנה.כולנו תקווה שהמשבר יחלוף במהרה ונוכל לחזור לפעילות בהקדם".
6 צפייה בגלריה
קניון איילון מקבוצת עזריאלי. הקבוצה תסגור את קניוניה למעט רשתות מזון ופארם
קניון איילון מקבוצת עזריאלי. הקבוצה תסגור את קניוניה למעט רשתות מזון ופארם
קניון איילון מקבוצת עזריאלי. הקבוצה תסגור את קניוניה למעט רשתות מזון ופארם
(צילום: אוראל כהן)

רשתות המזון נסגרות, הטייק אווי נשאר

גם ברשתות המזון המהיר מתכוננים לסגירת הסניפים. מרשת BBB נמסר כי יסופקו משלוחים מהסניפים הסגורים. רשת מקדונלד'ס תסגור את סניפיה בקניונים, אך תספק שירות טייק אוויי, כאשר חלק מסניפי מקדונלד'ס ימשיכו לעבוד עם שירות המשלוחים Wolt.
מחברת Wolt נמסר כי "בעקבות ההנחיות החדשות ולבקשת המסעדות, הודיעה Wolt כי תמשיך לפעול ולשרת את הלקוחות ואת המסעדות אשר ימשיכו לאפשר משלוחים. השליחים אינם מחוייבים לעבוד והבחירה בידם. בנוסף, שדרוג חדש של האפליקציה מאפשר ללקוחות לסמן כי הם מבקשים מהשליח להשאיר להם את המשלוח מחוץ לדלת".
עוד הוסיפו בחברה כי הם "ימשיכו לעדכן את השליחים אשר עובדים עמה בהנחיות משרד הבריאות באופן שוטף". בשבוע שעבר עם העלייה בהזמנות, גייסו ב-Wolt מאות שליחים כדי לעמוד בביקושים, כך נמסר.
6 צפייה בגלריה
משלוחי אוכל ממסעדות wolt
משלוחי אוכל ממסעדות wolt
"שדרוג חדש של האפליקצייה מאפשר ללקוחות לסמן כי הם מבקשים מהשליח להשאיר להם את המשלוח מחוץ לדלת". שליח של wolt
(צילום: יח"צ)
גם רשת ההמבורגרים מוזס הודיעה שהיא סוגרת את כל מסעדותיה מהיום ועד להודעה חדשה. מוזס מסרה כי היא מתגברת את שירותי הטייק אווי והמשלוחים. הרשת מנצלת את המצב לאקט שיווקי: מתן 5% הנחה בהזמנת משלוח אונליין.
מקבוצת קפה קפה נמסר כי בתי הקפה והמסעדות של קבוצת קפה קפה "פועלים בהתאם להנחיות הממשלה ומשרד הבריאות. עד להודעה חדשה, בתי הקפה ומסעדות הקבוצה לא יקבלו קהל בסניפים. חלק מהרשתות יעבדו במתכונת של משלוחים: נגיסה, ווקאווי, הסושייה, רובן, פרנג'ליקו, כספי, פיצה פורמן וסניפי לחם ארז - המעדנייה".
גם ברשת בורגראנץ' מסרו הערב: "החל ממחר, סניפינו יהיו סגורים ללקוחות. הרשת תפעיל את מערך המשלוחים בצורה אחראית, תוך דגש על בטיחות העובדים והלקוחות ובהתאם להוראות משרד הבריאות והרשויות".
לעומתם, בחלק מרשתות המזון מתכוונים להאריך את שעות הפתיחה. ברשת רמי לוי שיווק השקמה שוקלים לפתוח את הסניפים 24 שעות ביממה. כך גם ברשת יוחננוף, שהחלה להיערך לפעילות במתכונת חריגה בניסיון להקל על העומס בחנויות. החברה החליטה על פתיחת שתי חנויות גדולות בחדרה וברחובות במתכונת פעילות רציפה לאורך היממה (24 שעות) ובוחנת פתיחת חנויות נוספות במתכונת זו, במידת הצורך.
מטה החברה, שפעולתו הסדירה הכרחית למתן תמיכה שוטפת בחנויות, המתפקדות כחלק ממערך מל"ח (משק לשעת חירום), ערוך לעבודה מרחוק באמצעים טכנולוגיים והחל לפעול כך במתכונת חלקית עקב המגבלות האחרונות שהוטלו על הציבור. במקביל, הרשת החלה להיערך עם מאגרי מלאי הן במרלו"ג (מרכז לוגיסטי) והן בשטחי התפעול והשירות הצמודים לחנויות שלה. בנוסף, תגברה החברה את מערך שינוע הסחורה לחנויות.
6 צפייה בגלריה
רמי לוי
רמי לוי
ברשת רמי לוי שיווק השקמה שוקלים לפתוח את הסניפים 24 שעות ביממה
(צילום: AFP)

מנכ"לי קסטרו לא יקבלו שכר, פוקס תקפיא חלוקת דיבידנד

בהודעה שהוציא גבי רוטר, מנכ"ל משותף של קסטרו, לעובדים נכתב כי הם ייצאו ממחר לחופשה ללא תשלום ויקבלו דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי. "מאז הקמת החברה בשנת 1950 על ידי אהרון ולינה קסטרו, מעולם לא הפסקנו את פעילותנו גם בעתות מלחמה. אך לנוכח הנחיות הממשלה, אני נאלץ בצער רב להודיע על הדממת כלל פעילות החנויות בקבוצה החל מהלילה", כתב רוטר.
גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו: "על מנת להבטיח את המשך פעילות הקבוצה בסיום המשבר, אנו נאלצים להוציא באופן מיידי את כל עובדי הקבוצה לחופשה ללא תשלום". מהחברה נמסר כי המנכ"לים לא יקבלו שכר
הוא הוסיף: "על מנת להבטיח את המשך פעילות הקבוצה בסיום המשבר, אנו נאלצים להוציא באופן מיידי את כל עובדי הקבוצה לחל"ת, כפי שנאלצים עסקים רבים במשק הישראלי בכלל, ובתחום הפעילות שלנו בפרט. המוסד לביטוח לאומי נערך לשלם דמי אבטלה לעובדים המוצאים לחל"ת בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידו. מייל מפורט בנושא יצא עוד הערב ממשאבי האנוש בקבוצה ובו הסברים נוספים".
עוד כתב: "התקופה הנוכחית קשה לכולנו וטומנת בחובה אי ודאות רבה למשק כולו. אנו עושים כל מאמץ על מנת לצלוח את המשבר הנוכחי בפגיעה קטנה ככל הניתן. אבקש לאחל לכל אחד ואחת מכם ולבני ביתכם בריאות איתנה. אסיים בתקווה, כי המשבר יחלוף בהקדם ונוכל לחזור לפעילות, חזקים ומחוזקים". מהחברה נמסר כי מנכ"לי החברה גבי ואתי רוטר "לא יקבלו שכר על פי הודעתם. כל השותפים יקצצו למעלה מ-50% משכרם".
6 צפייה בגלריה
הראל ויזל, בעלי השליטה בקבוצת פוקס. סוגרת חנויות ומקפיאה דיבידנד
הראל ויזל, בעלי השליטה בקבוצת פוקס. סוגרת חנויות ומקפיאה דיבידנד
הראל ויזל, בעלי השליטה בקבוצת פוקס. סוגרת חנויות ומקפיאה דיבידנד
(צילום: שוקה כהן)
בהודעה ששלחה קבוצת פוקס לבורסה נכתב כי הוחלט להקפיא את חלוקת הדיבידנד שהוכרז ב-11 במרץ 2020. החברה דיווחה כי "בנסיבות הקיימות, בהתבסס על המידע הפומבי הקיים נכון למועד זה, לרבות הצפי על פי הדיווחים בתקשורת להתמשכות והחמרה בהתפשטות הנגיף ומגבלות כאמור, ההשלכות על פעילות הקבוצה עלולות להיות בעלות השפעה שלילית מהותית. החברה נוקטת בכל האמצעים להקטנת הנזק הכלכלי ועל מנת לשמר את יציבות הקבוצה ועוצמתה".
עוד נכתב כי "בנוסף, לנוכח המצב בשווקים ואי הוודאות בתקופה זו, דירקטוריון החברה החליט להקפיא את חלוקת הדיבידנד שהוכרז ביום 11 במרץ 2020, עד להתבהרות הדברים". נזכיר כי ביום חמישי האחרון נקטה קבוצת פוקס בצעד דרמטי והודיעה שהיא מתכוונת לבטל את הוראות הקבע לקניונים ולהקפיא את תשלומי דמי השכירות ודמי הניהול החל מ-1 באפריל 2020.
"על המשכירים להבין, לראות ולהתחשב בהתמודדות ובאתגרים העוברים עלינו ולסייע ככל האפשר על מנת שכולנו נוכל לצלוח תקופה זו. כולי תקווה כי נוכל כולנו לחזור בקרוב לפעילות השווטפת והרגילה", הסביר ויזל במכתב ששלח למנכ"לי ולבעלי הקניונים. פוקס אף צמצמה את מספר המוכרים בחנויות וקיצרה את משך פתיחת החנויות. הקבוצה סיכמה בשבוע שעבר את 2019, שנה בה הציגה גידול של קרוב ל-60% ברווח הנקי ועלייה של כ-33% במכירות שהסתכמו בכ-2.67 מיליארד שקל.
השתתפו בהכנת הכתבה: אורנה יפת ונורית קדוש, כלכליסט
פורסם לראשונה: 22:41, 14.03.20