על זה לא חשבו חברי הממשלה כאשר החליטו על סגר שלישי, שבתוכו נכלל גם 31 בדצמבר, היום הקובע האחרון של שנת המס 2020. הבעיה שנוצרה: בשל הסגר מאות אלפי חנויות ועסקים בלתי חיוניים שייסגרו על פי חוק ובהוראת הממשלה יתקשו לבצע את ספירת המלאי השנתית ביום האחרון של השנה האזרחית, כמחויב בחוק, ורואי חשבון לא יוכלו לאשר את הספירה. כמו כן תיווצר בעיה של דחיית התיישנות במקרה של ביצוע עבירה בהגשת הדו"ח.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתשובה לפניית "ממון" ו-ynet הבטיחו בסוף השבוע ברשות המיסים למצוא פתרון לבעיה הבלתי צפויה שנוצרה ולהודיע כבר היום (ראשון) על ההחלטה שתחייב את אלפי החברות, בעלי העסקים והחנויות.
2 צפייה בגלריה
חנויות נסגרו לצמיתות בירושלים בעקבות משבר הקורונה
חנויות נסגרו לצמיתות בירושלים בעקבות משבר הקורונה
חנויות סגורות בצל הקורונה
(צילום: גיל יוחנן)
כפי שנודע, אחת האפשרויות שנבחנות היא דחיית ספירת המלאי עד לאחר הסגר השלישי, בעוד שבועיים או שלושה שבועות, לראשונה. כך יהיה צורך לבצע את הספירה כבר בתוך השנה האזרחית החדשה, שנת 2021. אולם, ייתכן שפתרון כזה יעורר בעיות ויצריך חקיקה מיידית.
2 צפייה בגלריה
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב
מנהל רשות המיסים ומ"מ מנכ"ל האוצר, ערן יעקב
(צילום: דנה קופל)
הבעיה שנוצרה היא כפולה, הן בשל הקושי להגיע לבית עסק סגור כחוק והן בשל אי האפשרות לבצע ולאשר את הספירה על ידי רואי חשבון.
בחברת רואי החשבון מהגדולות בארץ, rsm שיף-הזנפרץ, אמרו אתמול ל"ממון" ול-ynet כי "נוצרה בעיה בעניין ספירת המלאי בתוך סגר ברחבי המדינה. בנוסף לקושי לבצע את הספירה בעת סגר, שבו אסור לעובדים בעסק לא חיוני להגיע לבית העסק, קיים קושי לאשר את הספירה בסגר ב-31 בדצמבר כחוק על ידי רואה חשבון", כפי שהסביר רו"ח ראובן שיף, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון ומי שהיה מועמד בשנה שעברה לכהן כמבקר המדינה.
"נוכחותו של רואה החשבון המבקר בספירת מלאי היא אחד מנהלי ותקני הביקורת שתפקידם לאמת את נכונות המלאי בדוחות הכספיים, כאשר המלאי הוא נכס מהותי מאד בפירמות רבות. כאשר רואה החשבון אינו נוכח בספירת המלאי הוא אמור לציין זאת בחוות דעתו על הדוחות הכספיים", אמר רו"ח אלי אלעטר, מחברת רואי החשבון rsm שיף-הזנפרץ.
לדברי רו"ח אלעטר, על מנת לאמת את המלאי קיימות דרכים חלופיות להניח את דעתו של רואה החשבון. כך, במידה ובעקבות הסגר השלישי תימנע נוכחותו הפיזית של רואה חשבון בעת ביצוע ספירת המלאי, יהיה צורך למצוא פיתרון למצב הבלתי רגיל שנוצר.
עוד בעיה שנוצרה היא, לדברי רו"ח שוקי מיניביצקי, שותף בכיר ב-rsm. בשל העובדה כי ה-31 לדצמבר הוא תאריך של סיום שנת המס ויש לו השלכות בנושאים של התיישנות של דו"ח שנתי שהגיש יחיד או חברה.
לפי החוק, דו"ח שנתי שהוא למעשה מוגדר כשומה עצמית של הנישום מקבל גושפנקה סופית "ומתיישן" בתום ארבע שנים מתום שנת המס שבה הוגש הדו"ח. זאת בהיבטים של דיוני שומה במישור האזרחי. במישר של עבירה פלילית חלה התיישנות מהאפשרות של הגשת כתב אישום פלילי רק בתום 10 שנים.
רו"ח מיניביצקי: "ישנו חשש כי בעקבות הסגר יהיה שוני מהותי האם הדוח השנתי אכן יוגש השבוע, קרי עד 31 בדצמבר. אז ההתיישנות תתחיל להיספר מיום 31 בדצמבר 2020, לעומת מצב שבו הדו"ח יוגש בלית ברירה רק בתחילת ינואר 2021 הקרוב. במקרה כזה המועד להתיישנות יתחיל להיספר רק החל מיום 31 בדצמבר 2021. רשויות המס דורשות הוכחה להגשת הדוח או כל מסמך אחר בחותמת 'התקבל' של רשות המיסים, משמע מסמכי הדוח הוגשו במשרדי הרשות. לגבי חלק מהנישומים, שאינם נעזרים ברואה חשבון מייצג ואין להם את המיומנות של הגשת דוח באופן מקוון, עלול להיווצר כעת קושי בשל הסגר".
מיניביצקי הציע אתמול כי שר האוצר, ישראל כץ, יוציא לאלתר תקנה מיידית בהוראת שעה בנושא של תחולת ההתיישנות, למניעת בעיות שהסגר הפתאומי יצר.