"נפתח את החנויות ב-10 לינואר". כך מאיימים היום (ו') קמעונאים וקניונים. שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות האופנה, המסחר וההסעדה, ואופיר שריד, יו"ר פורום הקניונים, שלחו מכתב לקבינט הקורונה בו הם טוענים: "זה לא סגר מלא, זה שקר מלא".
במכתב הם מאיימים: "המסחר לא ישלם את מחיר המחדלים של הממשלה, ולכן בכוונתנו לפתוח את העסקים בכל מדינת ישראל בתאריך ה-10 בינואר. יש לזכור שעד אז יחוסנו למעלה ממיליון אזרחי ישראל כולל כל האוכלוסיה שבסיכון". לטענתם, "א'-ד' לומדים, י"א-י"ב לומדים, תחבורה ציבורית פועלת, עסקים ללא קבלת קהל בכל הארץ פתוחים, רשתות סטוקים פתוחות, 18 אלף מתפללים מידי שישי בהר הבית והרשימה קצרה מלהכיל".
1 צפייה בגלריה
קניות אחרונות בקניון אילון ברמת גן לקראת הסגר השלישי
קניות אחרונות בקניון אילון ברמת גן לקראת הסגר השלישי
קניות אחרונות בקניון אילון ברמת גן לקראת הסגר השלישי
(צילום: דנה קופל)
לדבריהם, "החל מתחילת משבר הקורונה ועד היום, המסחר בישראל היה סגור קרוב לחמישה חודשים, כאשר במקביל ממשלת ישראל ייבאה את הנגיף מחו"ל. כמו כן, לא בוצעו אכיפות במגזר הערבי, במגזר החרדי, במסיבות ובחתונות, תפילות בהר הבית התקיימו ללא אכיפה כלל והתחלואה עלתה ועלתה.
עוד כותבים כי "למרות ההפקרות הזו, ועל מנת למנוע עלייה נוספת בתחלואה, נדרש ענף המסחר להיכנס שוב מתחת לאלונקה, להיכנס לסגר ולהחזיר חצי מיליון עובדים שזה עתה שבו לעבודה לחופשה ללא תשלום (חל"ת) בתנאי אחד: שיהיה זה סגר במתכונת יום כיפור".
לטענתם, "המסחר שוב נבחר להיות הקורבן העיקרי לטיפול בכשלונות הממשלה, כאשר בפועל, לצערנו, שוב קיבלה ממשלת ישראל החלטה לבצע סגר חלקי, סגר במתכונת של גבינה שווצרית מחוררת, סגר מחורר שיוביל לירידה איטית בתחלואה - אם בכלל. הממשלה לא מיישמת לקחים וחוזרת על מתווה סגר שני, שהוביל למצב היום, במקום סגר אפקטיבי שאיפשר חמישה חודשי שגרה. אנחנו מודיעים בזאת לממשלת ישראל שהמסחר בשלבי גסיסה מתקדמים".

עלייה ברכישות אשראי

בתוך כך, מנתונים שפרסמה היום חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, עולה כי בשעות העומס אתמול והבוקר נרשמו עליות בהוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי.
על פי הנתונים, אתמול (חמישי) הוציאו הישראלים בין השעות 10:00-18:00 סכום כולל של למעלה מ-1.05 מיליארד שקל לעומת סכום של 910 מיליון שקל באותן השעות ביום חמישי שעבר. מדובר בעלייה של יותר מ-14% בהיקף ההוצאות בכרטיסי אשראי בשעות העומס אתמול.
הבוקר (שישי) בין השעות 9:00-12:00 נרשמו במערכת התשלומים עסקאות בכרטיסי אשראי בהיקף כולל של יותר מ-360 מיליון שקל. לשם השוואה, ביום שישי שעבר בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום של 320 מיליון שקל. מדובר בעלייה של 12.5%.