חבילת סיוע מיוחדת לחיילים שהשתחררו בשנה האחרונה ונפגעו ממשבר הקורונה, בדגש על אוכלוסיית החיילים הבודדים וזכאי לתשלומי משפחה, אושרה היום (ד') על ידי שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר ישראל כץ והשר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון.

לפי המתווה, שפורסם להערות הציבור בתזכיר חוק, חיילים בודדים או זכאי תשלומי משפחה שהשתחררו בשנת 2020 יהיה זכאים למענק של 4,500 שקל; חיילים ששירתו מעל 22 חודשים יהיו זכאים למענק של 1,800 שקל; חיילים או משרתי השירות הלאומי-אזרחי ששירתו פחות מ-22 חודשים יהיו זכאים למענק של 1,000 שקל.
1 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בזירת המטענים סמוך לגדר הגבול עם סוריה
פעילות כוחות צה"ל בזירת המטענים סמוך לגדר הגבול עם סוריה
חיילי צה"ל בפעילות. המחשה
(צילום: דובר צה"ל)
בנוסף, הוחלט להאריך לחיילים משוחררים שהשתחררו בשנת 2019 ובשנת 2020, בשנה נוספת, את התקופה שבמסגרתה יוכלו לעבוד בעבודה מועדפת, וזאת כדי שההשפעות התעסוקתיות של הקורונה והסגרים ישפיעו מעט ככל הניתן על הזכאות שלהם למענק עבודה מועדפת. כמו כן, יתבצעו הכשרות מקצועיות ייעודיות לחיילים משוחררים על מנת לסייע לאוכלוסייה זו להשתלב בשוק התעסוקה.
יצוין, כי השבוע אישרה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת מענק חד פעמי של עד 13,200 שקל למשרתי שירות לאומי חרדים, שבשל מצב כלכלי קשה במיוחד אושר להם לעבוד במקביל לשירות אך הם פוטרו או הוצאו לחל"ת במשבר הקורונה.
במשרד האוצר אמרו, כי המסלולים צפויים להגדיל את שיעורי התעסוקה בקרב החיילים המשוחררים ולהביא לעלייה בשכר בענפים בהם קיים ביקוש ובכך להגדלת הפריון והתוצר לאורך זמן.
השר כץ אמר כי, "דווקא בתקופה זו עלינו לתת לחיילים המשוחררים, שרק סיימו את תרומתם לביטחון מדינת ישראל, את סל הכלים הטוב ביותר לדרך החדשה שאליה הם יוצאים על מנת לשלב אותם בשוק התעסוקה ולדאוג לעתידם. לצד ההטבות והמענקים, בימים אלו מקימים מערך הכשרות מקצועיות ייעודיות לחיילים משוחררים. נמשיך לסייע להם ולהעניק תמיכה רחבה ככל שידרש".
השר גנץ אמר כי "אחת האוכלוסיות שנפגעה יותר מכל ממשבר הקורונה היא החיילים המשוחררים, שאינם זכאים לדמי אבטלה. אנחנו לא נשאיר אף חייל מאחור, ונעשה כל מאמץ לסייע להם לעבור את המשבר, ולצאת ממנו מחוזקים - תוך שאנחנו שמים דגש על סיוע לחיילים המשוחררים הבודדים ואלו שאין להם סיוע מהבית. אנחנו פועלים באפיקים נוספים, כדי לדאוג שמי שתרמו למדינה, יקבלו ממנה בחזרה. כדי שננצח את הקורונה הכלכלית יחד".
השר ביטון הוסיף כי "עם כניסתי לתפקידי במשרד הביטחון וכשר הממונה בין היתר על הטיפול בחיילים משוחררים, זיהינו את הפגיעה הקשה בתקופת הקורונה באוכלוסייה זו, שכל כך יקרה לליבנו. איננו יכולים לזנוח אותם ולהשאיר אותם מאחור. על כן, לאחר מאבק ארוך ועיקש שלנו בסוגיית הטיפול בחיילים המשוחררים, אני שמח שהצלחנו לייצר תוכנית מענקים נוספת למי שזה עתה סיימו את פרק תרומתם למדינה וביטחונה ועושים את צעדיהם הראשוניים בחיים האזרחיים".
ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם) שיזם דיון בנושא בכנסת ביולי אמר: "גם אם באיחור, טוב שעשו צדק עם אלו ששמו את ישראל באמת לפני הכל. הפתרון הנוכחי חלקי ובמקרים מסויימים מעליב ולכן נמשיך להאבק על מנת שחיילים משוחררים לא יופלו לרעה"